alg of schimmel ????

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

alg of schimmel ????

Bericht door rover »

Wie weet wat dat witte doorzichtige op mijn kienhout is? Is het alg of schimmel?
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rover op 14 apr 2014 08:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Taal en lay-out aangepast

Floor
200-400
200-400

Re: alg of schimmel ????

Bericht door Floor »

Dit zie je vaker op "nieuw" hout en zal over het algemeen vanzelf weer weg gaan.
Natuurlijk kan je proberen het te verwijderen maar het lijkt niet schadelijk te zijn.
Ik heb het zelf nooit gehad of van dichtbij bekeken maar, het lijkt om een soort schimmel te gaan.

Voor zover ik weet zijn er meer mensen die dit hebben gehad dus er zullen vast meer reacties komen.
'You can be what ever you resolve to be'

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Fijn bedankt voor je reactie is is best smerig zicht maar als ik weet dat het geen kwaad kan wacht ik gewoon rustig af en mag de natuur het zelf oplossen

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Yep heb ik ook gehad op het hout in de garnalenbak. Trekt na een a twee weken vanzelf weer weg.
Kan geen kwaad.
Greetings...

Toef
0-200
0-200

Bericht door Toef »

Kan idd geen kwaad !!

Even een rot gezicht, toen ik een broekie was in onze aqua wereld begon ik te zoeken naar onderwater spinnnen haahhaahhaa.....

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Ha ha zo ver had ik nog niet na gedacht...
Doordat het opstarten met flinke trubbels ging(hopelijk blijft verleden tijd) "wat" onzeker geworden... :?
Dus iederenn bedankt voor de moeite van het andwoorden

Irshad
0-200
0-200

Bericht door Irshad »

Is dit hetzelfde als wat ik ervaar? zie foto.
Even wat info over mn bak:
Mijn Juwel rio 125 draait inmiddels 9 dagen in met 2 goed uitgewassen stukken jati hout en uitgekookt leisteen. Er zitten 8 snelgroeiers in de bak, welke ik al 1x heb gesnoeid.
Op advies van forumleden gooi ik om de dag een beetje voer in de bak om de bacteriecultuur sneller op gang te krijgen. Sinds een aantal dagen ontstaat er een witte waas om het voer wanneer het een dag of 2 op de bodem ligt. Dit breid zich ook uit naar bodemdelen waar meer voer ligt of heeft gelegen. Het lijkt op de (onschuldige) witte waas dat op het hout aanwezig is. Zie foto's.

Hoop dat jullie weten wat dit is en of het schadelijk is.

Afbeelding
Afbeelding
Juwel Rio 125

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Hmzzzz zo het toch maar afhevelen als ik jou was.
Greetings...

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

Dat is gewoon beschimmeld voer. Dat krijg je vanzelf wanneer je geen vissen hebt maar wel voert.
Natuurlijk weet ik wel dat dit allemaal met opstarten te maken heeft en ik denk dat het niet veel kwaad kan maar, je kan dit misschien beter verwijderen.

Bacteriën eten geen visvoer maar, via een aantal stappen kunnen de 'goede' bacteriën toch door dit beetje vervuiling toch vermenigvuldigen. Dit is dan ook een prima manier van doen.

Het zou veel beter zijn om reeds verteerd voer in je bak te doen zodat de bacteriën er veel sneller gebruik van kunnen maken.
Persoonlijk weet ik van iemand die een koi vijver aan het op starten was en die vrolijk iedere dag een keertje in zijn filter stond te pissen. Ja, natuurlijk vinden wij dit vreemd maar, uit biologische oogpunt werkt dit heel veel beter dan visvoer in je bak gooien.

Nog even voor de duidelijkheid; dit was slechts een toevoeging op jouw vraag en niet zozeer een advies :D

Irshad
0-200
0-200

Bericht door Irshad »

Haha oke, misschien een stomme vraag maar kga hem toch stellen:
Er is mij verteld dat je tijdens de 3weken opstart geen water ververst. De enige manier die ik zie om dit schimmel te verwijderen is door te stofzuigen. Hierdoor verwijder ik ook water. Moet ik hierna de bak met nieuw water voorzien of?
Juwel Rio 125

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

Bedenk maar eens hoeveel liter je bak is en kijk maar eens hoeveel je straks hebt afgeheveld...
Als je 5 liter hebt afgeheveld is het waarschijnlijk al veel.
Gebruik een luchtslangetje, niet de gebruikelijke maar, één maatje groter en als je dit niet hebt houd je gewoon je vinger op de tuinslang om de waterstroom een beetje te minderen.

Dit beetje kan je gerust aanvullen met leidingwater.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Je moet je niet al te druk maken om deze schimmel dan wel slijm van je hout, de omzetting loopt nu eenmaal anders als je het niet via een vis doet, maar de geproduceerde stoffen zijn uiteindelijk wel gelijk.
Ja je kan er ook in pissen :mrgreen: hoeft niet met je broek naar beneden naast de bak te gaan staan kan ook met een bekertje en ff opvangen op het toilet of op scheppen :mrgreen:
Persoonlijk gooi ik er dan maar wat voer in, gewoon laten liggen als je het weg haalt werkt het niet meer, zolang er nog ligt hoef je er niets bij te gooien, je kan er b.v. wel al wat slakken in gooien die eten het ook op :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Irshad
0-200
0-200

Bericht door Irshad »

Sinds vandaag merk ik dat er schilfers op het hout en steen zitten. Wat is dit? Zie foto.

Daarnaast heb ik op advies van een van de leden het beschimmelde voer/witte waas op de bodem weggezogen met een tuinslang. Uiteindelijk heb ik ongeveer 2 liter water uit de bak gezogen. Ik heb een dag later ongeveer 5 liter vers water met JBL Biotopol toegevoegd. Waarom? Omdat ik dacht dat nieuw leidingwater het biologisch proces zou verstoren, dus heb ik biotopol toegevoegd, hetgeen wat het biologisch proces stimuleert. Klopt mijn beredenering of ben ik dom bezig geweest? Waarom ik 5 liter ipv 2 heb toegevoegd? Omdat het water in de bak condenseert en er een zichtbare kalkrand ontstond. Nu de bak weer vol is, zie ik die kalkvorming niet meer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Juwel Rio 125

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Voor nu kun je er die biotopol toevoegen, je bak is immers nog in de opstartfase?
Vandaar dat ik denk dat dat ook de oorzaak van die schilfers is, geen idee wat het zijn trouwens.
Zodra je bak is ingedraaidt , zou ik gewoon verversen met puur kraanwater zonder biologische toevoeging.
Greetings...

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Lijkt op neergeslagen zweefvuil. Kan geen kwaad ;)