start-up

Plaats reactie

Onderwerp auteur
arnoaqua
0-200
0-200

start-up

Bericht door arnoaqua »

ik heb dus bijna n week mijn nieuwe aquarium staan ,het water is heel helder en de planten enzo doen het goed
maar nu komt mijn vraag :
is er ook maar iets waardoor ik mijn vissen en mijn marmerkreeft eerder erin kan doen,
en mijn marmer kreeft maakt trouwens bijna geen planten kapot ,
mijn nieuwe bak is 61x31,46,5 70 ltr
ouwe bak 41x 25 x 28 ( ong) ongeveer 40 ltr ofzo

als iemand iets weet waardoor ze sneller erin kunne hoor ik da graag ! :lol:

.Arno

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: start-up

Bericht door Roy H »

Ik zou zeker nog minimaal 1 a anderhalve week wachten. Daarbij zou ik voordat je er ook maar iets aan vissen of kreeft indoet, eerst je water laten testen bij de lfs.
Aan helder water of super plantengroei kun je niet afleiden of je waterwaardes ok zijn.
Ook je bacteriecultuur is nog lang niet op peil. Je kan er een beetje voer ingooien om dit te versnellen.
Ook kan je een gedeelte water van je oude bak overhevelen naar je nieuwe.
Je bak goed laten indraaien betekend dat je nou eenmaal beetje geduld moet hebben.
Greetings...

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

de helft van je draaiende filter in de nieuwe filter doen zal zeker heel goed helpen.
en dan nog een dikke week wachten;

Onderwerp auteur
arnoaqua
0-200
0-200

Bericht door arnoaqua »

Tja dan maar gewoon geduldig afwachten blijkt toch het beste,
alleen een vriend van me heeft toen hij begon iets erin gedaan toen konden ze de dag erna er meteen in
alleen weet ik niet of ik dit bestaat of niet ,

weet iemand hier meer van ?!

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

ik veronderstel dat je geen externe filter hebt anders was er geen probleem.en de draaiende filter een tijdje in de nieuwe bak bijplaatsen gaat niet?(dus tijdelijk met 2 filters draaien) .dan kan het wel he

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

arnoaqua schreef: alleen een vriend van me heeft toen hij begon iets erin gedaan toen konden ze de dag erna er meteen in
alleen weet ik niet of ik dit bestaat of niet

Middeltjes om je bak op te starten bestaan er inderdaad in alle soorten en maten maar, geloof me een middeltje waarmee vissen al na 1 of 2 dagen al in een nieuwe bak kunnen is grote onzin!

Persoonlijk vind ik al deze bacterieculturen en andere middeltjes absoluut onnodig en bovendien zonde van de centjes en heb ik deze producten daarom nooit gebruikt.

Zoals al is gezegd, probeer een beetje filtermateriaal uit een draaiend filter te gebruiken samen met een beetje water uit een draaiende bak dan ben je al een heel eind op weg.
Als je dan ook met enige regelmaat een klein beetje visvoer in je bak doet zodat je bacterieen niet sterven van de honger maar lekker gaan jongen komt het wel goed.
Drie weken wachten en het liefst regelmatig water testen en dan, kan je langzaam maar zeker je bestand op bouwen.
'You can be what ever you resolve to be'

rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Er zijn idd middeltjes om je water zo goed te krijgen dat je vissen er direct in kan doen...
Nou niet dus...ik ben er ook in getrapt en al mijn negen guppen en twee algeneters waren binnen een halve week dood...
Dus neem maar van mij aan NIET DOEN geduld is blijkbaar het toverwoord....ook al is het moeilijk