wie kan mij helpen met mijn vis keuze

Plaats reactie

Onderwerp auteur
lammers
0-200
0-200

wie kan mij helpen met mijn vis keuze

Bericht door lammers »

Hallo

ik heb een aquarium van 125x40x40 en deze wil ik vullen met zoveel mogelijk verschillende vissoorten die goed bijelkaar passen.
Het moet dus een gezelschapaquarium worden.
In het aquarium hoeft geen jonge visjes worden geboren.
Wat ook belangrijk is dat de planten niet worden aan gevreten door de vissen want het moet ook een aquarium worden met veel planten.
Een soort wat ik er wel graag in zou willen hebben zijn maanvissen.

Is er een van jullie die mij een bestand van vissen kan samenstellen die evt. in dit aquarium kan en het lieft met een paar maanvissen

alvast heel hartelijk bedankt Jos

Rico
400-600
400-600

Re: wie kan mij helpen met mijn vis keuze

Bericht door Rico »

Hallo Jos,

veel verstand van vissen heb ik ook nog niet maar ik heb al wel geleerd dat maanvissen heel erg groot kunnen worden! Deze zouden een bak nodig hebben die minimaal 50 cm. hoog is. Ik weet niet of jonge maanvissen er wel in kunnen, maar dat kunnen de expers op dit forum je vast wel vertellen.
gr, Rico

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

40x40 tja dat wordt lastig als ze echt zo hun grote gaan bereiken, maar je bent echt niet de enigste die het zou doen. Ik heb op het moment een 6tal wildvang maanvissen zitten in een 100x40x40, voorlopig hebben ze nog ruimte zat maar ik houd wel in mijn achterhoofd dat er een moment komt dat de bak te laag wordt,
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jari4now

Bericht door jari4now »

ik heb een paar marmer maanvissen ( scarlare geloof ik)
en die groeien niet zo hard hoor, blijven maar klein .....met twee slierten ongeveer 15 cm, dus valt wel mee, en vracht Kardinaaltetra's erbij......

Coby

Bericht door Coby »

Je zou ook een schooltje Neontetra´s, Roodkopzalmpjes of Barbeeltjes erin kunnen houden, met nog wat Corydorassen bijvoorbeeld.

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Ook kan je nog oppervlakte visjes nemen, zoals bijlzalmpjes soort.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Genoeg suggesties al zie ik :)

De lage bak is denk ik beter geschikt voor bv. grotere labyrinthvissen, zoals Trichogaster leeri. Die worden ook vrij fors, en zijn mooie blikvangers, maar je hebt niet de hoogte nodig die maanvissen nodig hebben. Bovendien gaan maanvissen snel aan de leg, en als dat gebeurd is een bak van 125 cm écht aan de krappe kant, als je tenminste wilt dat de ander vissen nog een leven hebben ;) Als je Leeri's niet aandurft, kan je ook eens kijken naar Trichogaster trichopterus, de Blauwe spat, of één van de andere kweekvormen, zoals de "Gold" (goudgoerami) of de "Cosby" (blauw gemarmerd, mooie kweekvorm!).

Dat kan je dan aanvullen met een school kleine barbeeltjes (geen vinnenbijters zoals Sumatranen, maar bv. kegelvlekbarbeeltjes), een groepje modderkruipers en je hebt een leuke aziatische bak :) Is weer eens wat anders als een Amazone bak. Is overigens niet mis mee, ik doe alleen maar een alternatief aan de hand waar mensen niet snel aan denken :D

Nog een optie: in plaats van goerami's, een schooltje (5/6) regenboogvissen. Dat kan ook prima in een bak met veel lengte maar geringe hoogte. Hele mooie dieren, en zeer geschikt voor een beginner - ze zijn erg makkelijk tevreden te houden en vertonen al snel de mooiste kleuren.

Succes :)