Oplossing voor zware kap???

Plaats reactie

Onderwerp auteur
annedebeste
0-200
0-200

Oplossing voor zware kap???

Bericht door annedebeste »

Hallo,

Ik heb een aquarium van 100 x 50 x 40 cm.
Heb hem 2e hands gekocht maar nou vind ik de kap veel te zwaar om elke week in me eentje eraf te tillen.
Ook vind ik dat er maar een heel klein vakje inzit die open kan om te voeren e.d. die is namelijk 10 x 25 cm en zit naar mijn idee best dicht op de lampen.
Heeft iemand een oplossing voor mij zodat ik de deksel gewoon open kan maken of eraf kan halen zonder elke x hulp erbij te moeten vragen???

timothymeertens
800-1000
800-1000

Re: Oplossing voor zware kap???

Bericht door timothymeertens »

2 cilinders op perslucht
even een compressor bij zetten en klaar :D :lachen:
spieren kweken misschien :D
ik heb hier ook een zware kap en ja ook telkens een hernia sleuren(heb er al 2 gehad)

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Heb je een foto van de situatie toevallig. Gasveren van de achterklep van een auto is mogelijk een oplossing maar dan moet hij ergens kunnen scharnieren.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Foto zou idd helpen, maar ik roep zo maar wat kap van lichter materiaal maken, b.v. dun multiplex is al veel lichter dan glas als hij nu ten miste van glas is b.v. :)
Katrolsysteem aan het plafond kan ook hij je de kap gewoon recht om hoog, of het fraai is ja ehhhh.... :?
andere constructie kan ook, dus vaste kap die over de hele lengte kan scharnieren met het deksel.

Maar je kan je af vragen of je dat wil doen voor een 100 x50 x40 bak want kost al snel een berg en wie weet is een hele nieuwe bak met een goed te openen lichtkap een overweging.

overigens is de lichtkap een vergeten onderdeel bij veel bouwers en kopers
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
annedebeste
0-200
0-200

Hai, de foto komt nog wel als het nodig is.
De kap is van hout en enorm zwaar dus.
Hij valt precies om de randen van het aquarium heen.
Ik zat zelf ook al te denken aan scharnieren of van multiplex een andere te maken.
Moet eerlijk zeggen dat er nu geen geld is voor een nieuw aquarium aangezien deze net nieuw is en ik heb hem incl. pomp en verwarmingselement en kast gekocht voor 100 euro dus dat vond ik een koopje aangezien ik hem graag wit wou schilderen en dat dus ook gedaan heb.
Ik heb wel een hele handige harrie in de familie die heeft aangeboden om met mij samen een nieuwe kap te gaan maken en ben op dat aanbod ingegaan maar ook hij vroeg om ideëen om hem lichter te krijgen want hij heeft ook geen zin om elke week ff te komen helpen tillen.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dan als je toch een nieuwe gaat maken kun je het beste een vaste rand maken die om je glas heen valt en daar een scharnierende deksel op te maken. Let wet dat dun hout, plexiglas of een ander kunststof makkelijker krom trekt onder invloed van de warmte van je lampen en vocht als je geen dekplaten verder gebruikt.

Misschien past een 2e hands juwel kap wel, meen dat ze bij Hornbach kappen hebben voor redelijke prijzen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
annedebeste
0-200
0-200

bedankt voor de tips!