Visbestand 80cm

Plaats reactie

Onderwerp auteur
echtikke
0-200
0-200

Visbestand 80cm

Bericht door echtikke »

Van de zomer met mijn eerste 80cm bak begonnen (buitenmaten: 80x35x40), maar nog niet helemaal tevreden over het visbestand. Ik heb nu:
- guppen, 2 man, 4 vrouw + (te)veel jonge
- platy, 2 man, 4 vrouw (als ik het goed heb)
- 8 kardinaal tetra's

Nu komen er iets teveel jonge guppen naar me zin en ik verwacht dat er ook wel wat jonge platy's aankomen. Iemand ideeën om het aantal vissen op een natuurlijke manier wat op pijl te houden?
Ook wil ik nog graag een vis die de algen groei iets af kan remmen.

Alvast bedankt voor alle tips!

beessie
0-200
0-200

Re: Visbestand 80cm

Bericht door beessie »

Ik verwachte het zelfde probleem in mijn bak na 1 nestje jonge platy's van 9 stuks en op advies van de verkoper van mijn vissen (in wie ik heel veel vertrouwen heb) heb ik een koppeltje diamantzalmen gekocht. Deze vissen gaan als het goed is achter elk jong visje wat langs komt zwemmen aan. De kleine platy's die er nu bij mij in zwemmen zijn ongeveer 1 cm groot en die laten ze met rust.

succes ermee

Goerami
0-200
0-200

Bericht door Goerami »

ja of cicliden. maar je bestand is wel wat krakemikkig niet stom bedoelt hoor. maar in je bak zitten alleen maar vissen van de middelste laag dit is mschn een beetje ...
Cichliden

beessie
0-200
0-200

Bericht door beessie »

Met cicliden zou ik oppassen.

Als ik het vissenbestand zo hoor is het waarschijnlijk een plantenbak en dan slopen deze vissen het halve aquarium.

Goerami
0-200
0-200

Bericht door Goerami »

dit is volkomen fout! aangezien in een 80 cm bak veel te klein is voor de grote woelers. er zijn ook heus wel dwergcicilden die niet woelen en gewoon probleemloos in een (niet tedicht bevolkt) gezelschapsaquarium kunnen. maar ze zijn wel terratorial dus hebben wel ruimte nodig
Cichliden

Onderwerp auteur
echtikke
0-200
0-200

Bericht door echtikke »

Dank je voor alle reacties. Goed punt dat het vooral 'middenbewoners' zijn, alhoewel ik ze regelmatig door de hele bak zie zwemmen. Misschien dat ik daar binnenkort nog eens wat in ga veranderen... En omdat alles nog wat nieuw voor me is: suggesties zijn welkom!

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Maak er maar cichlide van. Anders krijg je of ruzie of een enorm overschot aan jongen. Dus niet meer dan 1 stuk raad ik aan. (sowieso voor een beginner is een cichlide niet handig)

In princiepe eten alle vissen de pasgeboren jongen wel. De beste oplossing blijft om geen guppen en platy's te nemen. De kardinalen mogen niet veel minder worden dan ze nu zijn.

Ja, het bestand is inderdaad vooral middenbewoners. Het is leuker om, indien mogelijk, in elke laag wat te hebben. Ik weet niet hoe de bak er precies uitziet maar een aantal gemarmerde bijlzalmen moet kunnen aan de oppervlakte. Op de bodem zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan corydoras soorten.

De algen op de ramen zijn simpel er af te halen met een bankpasje. Andere algen die in het aquarium groeien zijn vaak een indicatie dat er iets niet helemaal goed is. Het licht hier er aan wat precies de algen zijn die je hebt om dat op te lossen.
Echte "algeneters" bestaan niet. Er zijn niet echt vissen die alle algen in je aquarium zullen opeten.