Nieuw bestand 120cm x45cm x65cm

Onderwerp auteur
Sarg
0-200
0-200

Nieuw bestand 120cm x45cm x65cm

Bericht door Sarg »

Ik heb een aquarium besteld: Trofis Colisa A-1200+
Afmetingen aquarium: 120cm x 45cmx 65cm
Vrijdag haal ik hem op.

Ik denk aan een groep diamantzalmen met daarbij grotere vissen, koppeltje kan al genoeg zijn zodat ze mooi gaan samen scholen.

Daarbij
3-4 Pangio Kuhlii
8-10-12 Van een corydoras soort (iig een mooie groep qua grote voor dit aquarium)

Lijkt jullie dit een mooi bestand en hoe groot zal ik de groep diamantzalmen doen.

Ik heb zitten zoeken naar een groter visje om het samenscholen te laten werken en kwam bij Apistogramma cacatuoides uit ik las oa op hobbykweekers.nl:
"De Apistogramma cacatuoides of kakatoe cichlide is waarschijnlijk de sterkste van alle Apistogramma's en kan ook door beginners gehouden en zelfs gekweekt worden".
Al weet ik niet of het kweken is wat ik wil.
In een topic op dit forum las ik:
Rickpad schreef:Over het algemeen zullen de vissen zonder drijging met verloop van tijd stoppen met scholen. Je zou dit kunnen oplossen door dreiging toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan apisto's, helemaal als ze jongen hebben. Die kunnen de visjes af en toe eens lekker opjagen zodat ze weer gaan scholen.
Of krijg ik dan alleen een mooie school als ze jongen hebben? En dreiging moet natuurlijk niet te reëel zijn.

Ik moet me ook nog eens goed verdiepen in de beplanting dat is natuurlijk ook beeldbepalend en heb ik een beetje laten liggen.

Ik hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen :vis:
Groetjes Jason

Rita M
1000+
1000+

Re: Nieuw bestand 120cm x45cm x65cm

Bericht door Rita M »

Op zich helemaal niet verkeerd dat bestand al vraag ik me af of je de diamantzalm al eens goed gezien hebt in een bak bij iemand. het is namelijk een behoorlijk kleurloze vis die je van een afstandje haast niet ziet omdat ie grijzig is in het water, daarom wordt een donkere bodem aangeraden. Hij vraagt ook vrij zacht water anders gaan ze vaak al jong dood, verder zijn het visjes die overdag maar wat hangen maar 's avonds echt zwemmen tot het licht uit gaat. Ze worden ook iets groter dan de gemiddelde scholenvis, zo'n 6 cm dus echt een hele grote school kun je er niet van nemen. Ik ga er van uit dat je de Moenkhausia pittieri bedoelt dan.

De Apistogramma cacatuoides is zo'n beetje de felste apisto soort maar wel erg mooi en niet moeilijk te houden, wanneer je zorgt dat de bak niet te vol wordt kun je zeker een koppel nemen. Bij deze soort wordt een harem afgeraden juist omdat het zo'n felle is en de vrouwtjes elkaar vaak niet zullen accepteren.

Onderwerp auteur
Sarg
0-200
0-200

Bericht door Sarg »

Bedankt voor je info Rita
Ik heb de diamantzalm nog nooit live gezien maar ik heb gelezen dat ze juist mooier zijn dan je zou verwachten vooral met indirect vallend licht.
Maar ik sta overal nog voor open dus wil zeker verder kijken, van de meeste tetra's bv de neon vind ik de neon streep meestal te overheersend maar misschien zit er in die familie nog wel iets voor mij.
Het mooie aan de diamantzalm vind ik de diamantjes, dat soort dingen vind ik een vis een extraatje geven en daar houd ik wel van.
Ik begreep dat barbeeltjes vinnen pikkers zijn daarom vallen ze voor mij af. (of overdrijf ik dit/of?)
Misschien heeft iemand nog een idee voor een scholend visje.
En ik was voor de bodem zwart zand van plan dus dat past wel.

Ik heb ondertussen begrepen dat de Pangio Kuhlii liever ook in een groep van 10 of meer zitten zal dit dan nog samen gaan met bv een groep dwerg corydoras van 12-16 stuks?

Ik pak mn surfplank en ga het internet weer over surfen :)

Onderwerp auteur
Sarg
0-200
0-200

Bericht door Sarg »

Ik heb de Pristelle maxillaris als tip gekregen en een goede kans dat het hem wordt.
Afbeelding

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Oooow dat is inderdaad een prachtig visje zeg

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Bij 120 kan een harem A. cacatuoides prima. Zorg alleen wel echt goed voor een onoverzichtelijke bak (de vrouwtjes mogen elkaar eigenlijk niet zien zitten). Je mag niet van de ene zijkant naar de andere zijkant kunnen kijken.
Ook is het aan te raden om de territoria klein proberen te maken. Doe dit door bijvoorbeeld stenen of hout zo te plaatsen dat je, je bak alvast een beetje indeeld. Het beste is om 3 zones te maken. Met in de buitenste 2 een holletje voor de apisto vrouwtjes.

Als ze beide jongen hebben (en geloof me, dat gebeurt) dan zullen je vissen behoorlijk wat stress ondervinden. Dus zorg wel dat je redelijk sterke medebewoners uitzoekt.

Kweken met deze vissen kan een probleem gaan worden. Het zijn net konijnen of guppen. Het ene nestje komt na de andere. Mocht je wel jongen krijgen houd er dan rekening mee dat de eerste 2-3 nestjes zullen mislukken. Daar komen hoogst waarschijnlijk geen overlevenden van.
Zet ze ook niet apart als ze jongen hebben. De ouders kunnen dit prima zelf aan.
Met deze soort heb je een vrij grote kans op een erg grote nakweek.

Als laatste denk ik zelf dat bodembewoners geen handige combinatie zijn met deze vissen. Ondanks dat ze als ze geen jongen hebben erg vredelievend zijn zullen ze als ze wel jongen hebben alles uit hun territorium jagen. Voor bodembewoners is dan niet erg veel plek meer over in de bak. Helemaal niet als beide vrouwtjes gelijk jongen hebben.

Onderwerp auteur
Sarg
0-200
0-200

Bericht door Sarg »

Bedankt Rickpad voor het duidelijk uitleggen, ik vind het erg leuke visjes met nog interessanter gedrag.
Maar ik denk dat ik hier beter nog mee kan wachten maar voor de toekomst is het zeker een optie misschien nog een aquarium:).

Ik heb voor nu mn keuze gemaakt, duurt nog een aantal weken voordat ik ze ga kopen dus zou nog kunnen veranderen maar vooralsnog:
Pristelle maxillaris 5cm x25
Corydoras trillineatus 6cm x12

Als ik dan kijk naar de 1cm per liter water regel (als leek moet je toch een leidraad hebben) dan kom ik op 200cm op 300liter.
Hiermee kan ik in de toekomst nog wat toevoegen.(ga vast nog moois tegenkomen op mijn ontdekkings tocht door de vele aquaria.

Ik rekende het net na en kwam zelf op 351L als hij tot de rand gevuld zou zijn klopt dit?
Volgens mij klopt mn berekening maar het aquarium wordt niet gevuld tot de rand als ik 10cm van de hoogte afhaal kom ik op 297L.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

je raakt ook ruimte kwijt met je bodem, hout, stenen en planten.
Een bak met een scape heeft minder liters dan een "lege" bak.

Onderwerp auteur
Sarg
0-200
0-200

Bericht door Sarg »

Rita M schreef:je raakt ook ruimte kwijt met je bodem, hout, stenen en planten.
Een bak met een scape heeft minder liters dan een "lege" bak.
Mmm helemaal waar ja, als ik mn aquarium heb zal ik wel kijken tot hoe hoog het water kan dat er af halen.
De ruimte welke het zand in neemt is makkelijk uit te rekenen door te kijken hoeveel ik er in doe en de planten zal ik ook meerekenen.
Bedankt voor de tip :vis:

Onderwerp auteur
Sarg
0-200
0-200

Bericht door Sarg »

Ik heb nu zwart zand van Hornbach, een vriend adviseerde om in het achterste gedeelte van mn aquarium substraat onder het zand te leggen.
Geen voedingsbodem maar, afgerond grind.
Dit zou de voedingsstoffen beter vasthouden (heb ook een produkt om bij de wortels van de planten te stoppen).
Iemand hier ervaringen mee?

Onderwerp auteur
Sarg
0-200
0-200

Bericht door Sarg »

Niemand een mening hierover ?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ben bang dat je zand dan naar onder zakt en je grind bovenaan komt te liggen...

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Sorrie, ik ben er niet mee bekend maar wat Fab zegt klinkt logisch.

Onderwerp auteur
Sarg
0-200
0-200

Bericht door Sarg »

Ik heb besloten het niet te doen.
Het kan later nog mocht ik het toch willen dus kan ik eerst meer info inwinnen.

Heb vanochtend het zand gewassen en in mn aquarium gedaan.
Vanavond de filter aansluiten en het water met wat plantjes erin.

Ik vroeg me af of ik nog extra zuurstof in het water moeten hebben doormiddel van zon zuurstof balletje bijvoorbeeld?

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Dat is als het goed is helemaal niet nodig