Hey iedereen,
Ik heb een vraagje, ik heb nu een tijdje (zn 4 tot 6 weken) lang al de Amazone Zwaardplant erin. Nu sinds een korte tijd vind ik de plant wat minder gaan, de bladeren beginnen wat bruinachtig te worden en er vallen gaten in de bladeren. Dit is niet alleen vanzelf ook de algen eters die ik heb zie ik geregeld ervoor zorgen dat ze gaten in de planten eten.
Ik heb ook een roodachtige plant erin (helaas geen naam) die heeft ook last van gaten in de bladeren, deze wordt echter NIET bruin.
Ik meen dat ik toch echter goed de planten verzorg, ze krijgen elke dag de juiste dosering van EasyCarbo en 1x in de week ProFito (beide van EasyLife). Ook heb ik voedingstabletten in de bodem zitten bij de wortels die ik 1x per jaar moet planten. Volgens kenners is dit voldoende voor de planten goed te laten gaan. Ikzelf vind het raar dat de planten bruine blaadjes krijgen en er gaten in vallen, is er wat aan de hand of is dit een dip en zal dit herstellen. Ik heb 10 uur per dag de lampen aan die met een tijdschakelaar aan en uit worden geschakeld. De waarden zijn oke, ik heb zelf ook een testset (6in1 strips) en hierbij toont ook alles oke en de juiste waardes. Wat is er aan de hand of is er niks aan de hand. De vissen en de bak gaan zo over het algemeen uitstekend, vissen voelen zich uitstekend en tonen zich mooi, alleen de plantjes vind ik lelijk zo als de bak er zo netjes uitziet behalve deze planten niet.
Kan iemand mij antwoorden of hulp geven, of is dit een kwestie van tijd en is alles wat ik geef en doe goed.
Bedankt alvast!!
AndroiDer.
Zwaardplant heeft het moeilijk
Re: Zwaardplant heeft het moeilijk
Test strips is een leuke indicatie maar ze zijn niet zuiver, daarvoor kun je beter een druppeltest gebruiken.
Ik denk dat je een Echinodorus soort hebt, heb je hier kleibollen bij zitten of speciale tabletten voor deze plantensoort? Die van mij waren eerder op als aangegeven en heb ze na een half jaar weer bijgestoken, ook gaan hier kleibollen bij de plant.
Ik denk dat je een Echinodorus soort hebt, heb je hier kleibollen bij zitten of speciale tabletten voor deze plantensoort? Die van mij waren eerder op als aangegeven en heb ze na een half jaar weer bijgestoken, ook gaan hier kleibollen bij de plant.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Ik heb geen speciale kleibollen het zijn ovale tabletjes die voor elke plant geschikt is en 1 a 2 keer per jaar maar hoeven geplaatst te worden 2,5 cm diep en is goed voor 20cm2. Weet niet welke soort ik heb ik had aangeven in de winkel de Amazone zwaardplant te willen en heb toen deze gekregen. In het begin gingen ze echt top en laterna werden ze een beetje raar, eerst werden ze gerimpeld en waren ze beetje raar nu dus bruine bladeren met gaatjes erin
Profito 1 x per week legt geen zoden aan de dijk, veel planten kunnen maar 2 dagen bepaalde voedingstoffen opnemen en de rest verwijnt gewoon in je water. Beter is het om de week dosering door 7 te delen en dit dan dagelijks te geven, verder zijn kleibollen (ik heb nu die van Velda van de vijver afdeling tuincentrum) bij poanten die in de bodem wortelen echt een must en bij rode panten moet je ook ferro = ijzer geven.
Gaatjes duidt absoluut op een gebrek dus probeer het zo maar eens, zelf geef ik inplaats van Profito en apart Ferro liever Dupla Plant 24 daar zitten meer voedingstoffen in.
Gaatjes duidt absoluut op een gebrek dus probeer het zo maar eens, zelf geef ik inplaats van Profito en apart Ferro liever Dupla Plant 24 daar zitten meer voedingstoffen in.
Natuurlijk moet ik nu ff dit spul opmaken, het is erg duur spul vind ik dus zonde aan de kant te gaan zetten. Dus als het op is zal ik eens kijken naar dat ander.
-
Antoinette
- 1000+

naast bovenstaande adviezen zou je ook je algeneters kunnen bijvoeren d.m.v. courgette, komkommer of brandnetel of speciale voertabletten - dan is de kans groter dat ze je planten met rust laten 
aardig zijn voor elkaar kost niets
Jaa dat was mijn idee ook al, ik was eraan het denken als je de aandacht van hun op wat anders kunt vestigen dan laten ze de planten wel met rust. Het zijn kleine vreetzakjes
.
Ik zal zeker ook eens wat groente gaan proberen voor hun buikjes te vullen

Ik zal zeker ook eens wat groente gaan proberen voor hun buikjes te vullen
Je kan het ook combineren met andere pillen, kan nooit geen kwaadAndroiDer schreef:Natuurlijk moet ik nu ff dit spul opmaken, het is erg duur spul vind ik dus zonde aan de kant te gaan zetten. Dus als het op is zal ik eens kijken naar dat ander.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Ik heb tabletten in de grond bij de wortels... 1 tablet is goed voor 20m2 en heb er bij elke wortel 1 zitten dus ik heb voedingstabletten in gebruik