Hoe en wat?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
Twinmom1995
0-200
0-200

Hoe en wat?

Bericht door Twinmom1995 »

Inderdaad Kevin. Al dat soort dingen.
Zelfs de keuze van het aquarium staat nog niet vast. We zijn er wel uit om in ieder geval voor een Jewel te kiezen om te beginnen omdat deze inclusief verwarming, filtering e.d. is. Lijkt ons makkelijker om mee te starten en we gaan toch iets kleiner dan de Trigon 190.
Waarschijnlijk wordt het de Rio 125 of de Lido 120.
We gaan eerst maar eens verder met dit forum doorspitten en we gaan vast nog wel een paar vragen stellen :lol:

Rita M
1000+
1000+

Re: Hoe en wat?

Bericht door Rita M »

Weet je heel zeker dat je kleiner wilt?
De meeste beginnende aquarianen willen namelijk na een maand of 2 alweer groter,
misschien toch voor een juwel 180 kiezen van 1 meter!

Onderwerp auteur
Twinmom1995
0-200
0-200

Het heeft ook een beetje met ruimtegebrek te maken. De Jewel 180 kunnen we wel kwijt maar dan staat het wel erg krap. we wachten wel tot we een ruimere woonkamer hebben en gaan dan over op een groter aquarium.
Dit lijkt ons wel leuk om te beginnen.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Je kunt ook de grote van je bak laten afhangen van je vissen. Heb je al een soort gezien waarvan je denk "die zou ik graag willen"?

Een groter aquarium is vaak makkelijk in onderhoud en stabiel te houden qua waterwaarden dan een kleinere, dat is misschien nog een overwegingspuntje.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Twinmom1995
0-200
0-200

Ja zo kan je het ook bekijken.
We willen beginnen met makkelijke visjes zoals guppen, tetra's, misschien black molly's ?
In ieder geval leuke kleurige visjes, die niet te moeilijk zijn, het liefst een paar verschillende soorten en misschien ook nog iets van algeneters en minigarnaaltjes of wil ik nu te veel voor een 125 liter aquarium?
Inmiddels hebben we ons al aardig ingelezen en weten we dat de verschillende vissen ook een voorkeur hebben voor de verschillende lagen in het aquarium. Daar moet natuurlijk ook een evenwicht in zijn.
We willen wel groter maar we zitten ook echt met de ruimte, niet dat wij zo klein wonen maar we hebben ook nog een border collie die haar ruimte nodig heeft.Eigenlijk zou ik ook maanvissen willen, doet mij denken aan vroeger, een oom had ze maar daarvan weet ik al dat die niet in dit aquarium passen. Dat bewaren we voor later.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Met 125 liter kun je wel plaatsen wat je opnoemde, garnaaltjes kan wat lastiger worden. Die zijn zo opgegeten en ook behoorlijk gevoelig voor waterwaarden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Twinmom1995
0-200
0-200

Kevin, enorm bedankt voor je hulp tot nu toe, ik ga gewoon door met vragen. :D
Dan laten we die garnaaltjes zitten. Daar zijn we toch niet zeker van.
Maar die maanvissen kunnen toch echt niet? :roll:
Weet je nog andere visjes die kunnen?
Weet je ook hoeveel er maximaal in kunnen?
Zal ook wel afhangen hoeveel planten je er in zet.

Onderwerp auteur
Twinmom1995
0-200
0-200

Na er een nachtje over geslapen te hebben, toch besloten om 1 maat groter te gaan. Het wordt dus de Jewel Rio 180.
We gaan hem zaterdag ophalen in Den Haag, daar was hij veruit het goedkoopst.
Dan zetten we zaterdag meteen de achtergrond erin en het grind. Dan komt een paar dagen later de rest. Betekend dat we rond half september van de eerste visjes kunnen gaan genieten.
Daar hebben we nog wel wat vragen over want welk soort zouden jullie als eerste kopen?
Verder vragen wij ons af hoeveel visjes in de bak kunnen en welke soorten zijn geschikt voor deze bak en kunnen ook bij elkaar. Alvast bedankt voor jullie hulp

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Ge-wél-dig!!! whooooohoooo

Beginnen met guppen is een uitdaging hoor, want in tijd van enkele weken zit je bak propvol guppen.

Wat ik zou doen?
Mooie vissen met pracht kleuren zijn bv Kardinaal tetra's stuk of 15 óf (en niet én) Rasbora Espei of R. Hengeli ook stuk of 15
Wat leuke corydoras op de bodem, men is vaak gek op Panda maar die is tikje door gekweekt nu. Adolfoi is erg mooi maar flink duur. Er zijn wel 1000 soorten dus altijd wel één die bevalt en een groep van 8 zou perfect zijn.
Misschien een mooi koppeltje Microgeophagus Altispinosa, die zijn i.t.t. de Ramirezi's (nog) niet doorgekweekt en echt geweldig mooi en vredelievend. Dan wel voor een halve kokosnoot zorgen of een mooie verstopte steen in het groen want ze maken een territorium. Dat is een aardig begin dacht ik zo.
Niet alles in 1 x erin zetten maar zodra de indraai periode geweest is en het nitriet op 0 staat kun je wekelijks een groepje toe voegen. Zoooo leuk om een bak op te starten :mrgreen:

Onderwerp auteur
Twinmom1995
0-200
0-200

Dank je Rita, daar heb ik wat aan.
Je hebt er o.a. voor gezorgd samen met Kevin dat we zijn gaan twijfelen over de grote van het Aquarium. Ik dacht, guppen zijn lekker makkelijk maar je hebt natuurlijk gelijk dat ze zich snel verdubbelen. Aan de andere kant zijn jonge visjes wel hartstikke leuk, maar laat ik er maar even mee wachten tot er meer soorten in zitten.
Ik had inderdaad al begrepen dat je per week 1 soort moet toevoegen.
Ik ga eerst maar eens kijken welke visjes je allemaal op noemt want die zeggen mij niets. We gaan inderdaad kiezen voor mooi kleuren. Als je het hebt over een schooltje, dan is er toch ook een bepaalde vergouding mannetjes en vrouwtjes? is die verhouding vooe elke soort hetzelfde? Er komen vast nog wel meer vragen.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Bij de schoolvissen die ik noemde zie je het verschil man/vrouw niet echt en en bij corydoras hoef je je daar ook niet druk om te maken, bij het koppel natuurlijk wel maar dat kan een goede verkoper je wel aanleren al is het als je het weet heel goed te zien aan de iets kortere en rondere rugvin en buikvinnen bij een vrouw waar die bij de man langer en puntiger uitlopen en de mannen hebben vaak een mooiere staart.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Top dat jullie toch voor een nog grotere bak gegaan zijn, dat word vast een prachtig aquarium straks.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Twinmom1995
0-200
0-200

:lol: :lol: :lol: hij is inmiddels sinds gisteren aan het indraaien. Nu al een mooi gezicht.