Hoi
Ik heb een tweedehands eheim pomp gekocht en daar zat een halve emmer vol substraat pro in.
NU las ik op verschillende forums tegenstrijdige berichten. Dat je substraat uit kan koken en eventueel zout er bij doen. En de ander zegt van nieuwe kopen en een ander zegt nooit uitkoken en nooit vervangen.
IK heb vanmiddag het substraat toch uitgekookt want ik wist het niet precies naar zoveel forums gelezen te hebben.
IK wou graag weten of iemand hier ervaring mee heeft of weet hoe het echt moet.
Substraat uitkoken?
Re: Substraat uitkoken?
Door het koken zal er eventueel dichtgeslibd vuil in de poriën van het materiaal weer loskomen, de dode bacteriën worden ook verwijderd, dus normaal moet dit zeker afdoende zijn; Nadat je het geplaatst hebt kan je altijd bv. wat sera Nitrivec of andere bacteriën toevoegen om alles weer te laten starten 
Oke bedankt dan zal ik het substraat er weer in doen. Ik ga het denk ik mengen met het substraat wat nu in mijn oude pomp zit. Dan heb ik toch ook weer bacteriën?
jazeker, zolang die draait wel...je moet wel weten dat bacteriën ontzettend vlug sterven eens er geen zuurstof meer is of als er licht is...als je alles vlug kan verplaatsen zullen er het wel een groot aantal overleven...
Oke bedankt zal ik onthouden.