Sjakie schreef:Mooie uitleg, hetgeen bij mij meteen wat vraagjes opwerpt.
Ik heb zelf ook een automatisch gestuurd co2 systeem en heb deze in mijn vorige bak gewoon ingesteld op PH 7 en alles groeide de bak uit.
Misschien was dit gewoon geluk, aangezien ik nooit de KH gemeten heb...............
Omdat ik mijn bak opnieuw op ga starten, wil ik wel op de goede manier beginnen met dit systeem, dus vandaar dat ik het beter wil leren begrijpen.
Misschien dat iemand mij meer kan vertellen over de verhouding KH, PH en C02.(als ik het goed heb)
Eventuele tips zijn hierbij van harte welkom, want van die verhoudingen en hoe dit op het juiste pijl/verhouding te krijgen is voor mij nog ietwat onduidelijk.
Groet, Sjakie
Als je op dat systeem de juiste Kh invoert zit je altijd goed

Je hebt het goed, de Kh - Ph en Co2 hebben inderdaad een verhouding met elkaar De verhouding tussen de Kh en Co2 zorgen voor een bepaalde Ph waarde (Zuurgraad)
De PH waarde wordt verkregen uit de in het water opgeloste zuren en basen. Deze wordt uitgedrukt op een schaal van 0 tot 14. Waarbij een waarde kleiner dan 7 als zuur wordt aangeduid, 7 neutraal en hoger dan 7 base.
De PH waarde is één van de belangrijkste water waardes voor zowel vis als waterplant. Alle vissen, waterplaten en micro organismen reageren uiterts gevoelig op sterke veranderingen in de PH waarde. Het is dan ook belangrijk deze waarde nauwgezet in de gaten te houden. Vrijwel alle siervissen in een zoetwater aquarium voelen zich prima bij een PH tussen 6,5 en 7,5.
Ik maak gebruik van een PH-controller waardoor ik continu de PH waarde in de gaten kan houden. Deze PH controller bepaald vervolgens of er CO2 aan het aquarium toegevoegd moet worden afhankelijk van de PH waarde. Op deze manier heeft mijn aquarium altijd dezelfde PH waarde van 6,9.
Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een PH controller moet deze ook regelmatig geijkt worden (1 keer in de 2 maanden). Wanneer dit niet gebeurd zal er een afwijking ontstaat wat een onjuiste PH tot gevolg heeft. Het ijken kunt u doen met ijkvloeistof, ijkvloeistof voor de PH meter is te koop bij de aquarium speciaalzaak.
Hier heb je een tabel waar je de juiste combinatie uit kan lezen;