Hallo Allemaal,
ik heb sinds een half jaar een koud water aquarium met 5 Goudvissen
de afmeting is 60 x 30 x 30
en ik heb er 3 waterpest is is staan.
Grind op de bodem & 1 TL lamp boven voor 13 uur licht per dag.
maar nu heb ik 'last' of groei van bruinalg.
ik heb al veel forums gelezen maar nog niet echt de oplossing
ik hoop dat jullie me kunnen helpen
alvast Dank!
Bruinalg :S
-
Joost Holt
Onderwerp auteur - 0-200

Re: Bruinalg :S
Joost,
Waarschijnlijk zal je dat nog wel wat meer horen. Goudvissen, vijf nog wel, kunnen eigenlijk helemaal niet in een 60x30x30 bak. Voor de vissen veel te klein!!
De vissen produceren behoorlijk afval. Het voeren draagt er ook aan bij. Dat afval moet verwerkt worden door 3 plantjes. Die hebben te weinig van alles wat ze nodig hebben om hun werk te doen. In jouw aquarium zit waarschijnlijk een overschot aan nitraat en mogelijk ook al behoorlijk nitriet. Begin maar eens met de verlichting terug te brengen naar 8 uur of zelfs even een paar dagen uit en het water voor minstens de helft te verversen.
Ruud
Waarschijnlijk zal je dat nog wel wat meer horen. Goudvissen, vijf nog wel, kunnen eigenlijk helemaal niet in een 60x30x30 bak. Voor de vissen veel te klein!!
De vissen produceren behoorlijk afval. Het voeren draagt er ook aan bij. Dat afval moet verwerkt worden door 3 plantjes. Die hebben te weinig van alles wat ze nodig hebben om hun werk te doen. In jouw aquarium zit waarschijnlijk een overschot aan nitraat en mogelijk ook al behoorlijk nitriet. Begin maar eens met de verlichting terug te brengen naar 8 uur of zelfs even een paar dagen uit en het water voor minstens de helft te verversen.
Ruud
-
Joost Holt
Onderwerp auteur - 0-200

Oke Bedankt.
ik zal het eens proberen!
Ik sluit me aan bij Ruud.
Daarnaast moet je echt op zoek gaan naar een nieuw onderkomen voor je vissen: een vijver.
Daarnaast moet je echt op zoek gaan naar een nieuw onderkomen voor je vissen: een vijver.
helemal mee eenshunter58 schreef:Joost,
Ruud
Wat ga je precies proberen Joost?Joost Holt schreef:Oke Bedankt.
Alleen een verversing doen?
Zoals al gezegd is het simpelweg niet mogelijk om een goudvis in dit bakje te houden, laat staan 5.
Ik vind een goudvis persoonlijk helemaal niet in een huiskameraquarium thuishoren.
Ik heb zelf een kleine vijver van 400 liter en zelfs daar kunnen al geen goudvissen in, die is al te klein.
Als je bekijkt dat zo'n diertje rustig 30 cm kan worden als hij goed gehuisvest wordt dan begrijp je vast wel dat je bakje te klein is voor ze.
Het beste wat je kunt doen is ze inderdaad zoals Fabian al aangeeft bij iemand in een vijver doen, helaas is dat nu niet meer mogelijk en kan dat pas in het voorjaar weer
Ik zou in deze situatie een andere (tijdelijk) oplossing zoeken voor ze tot ze in een vijver kunnen.
Er zijn vreselijk veel leuke tropische vissen die in jou bakje passen
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
Oef, dat is nog al wat, 5 goudvissen in dat bakje.
Helaas moet ik me bij de rest aansluiten.
Je bak is veels te klein.
Goudvissen horen in een vijver.
Je vissen gaan in dit bakje vergroeien. De ingewanden groeien door en de buitenkant niet.
Dit met alle gevolgen van pijn e.d.
Voor nu zou ik iedere dag de bak voor 50 a 75 % verversen, meer waterpest in de bak en iedere dag het vuil afhevelen. Zodra het weer het toelaat (voorjaar) de vissen bij iemand in de vijver doen.
Mocht het om sluiers gaan, deze vissen hebben een bak nodig van min. 1 m. en 50 ltr per vis.
Dit alles is niet leuk om te horen, want waarschijnlijk ben je op de verkoper af gegaan, maar helaas is dit de waarheid.
Helaas moet ik me bij de rest aansluiten.
Je bak is veels te klein.
Goudvissen horen in een vijver.
Je vissen gaan in dit bakje vergroeien. De ingewanden groeien door en de buitenkant niet.
Dit met alle gevolgen van pijn e.d.
Voor nu zou ik iedere dag de bak voor 50 a 75 % verversen, meer waterpest in de bak en iedere dag het vuil afhevelen. Zodra het weer het toelaat (voorjaar) de vissen bij iemand in de vijver doen.
Mocht het om sluiers gaan, deze vissen hebben een bak nodig van min. 1 m. en 50 ltr per vis.
Dit alles is niet leuk om te horen, want waarschijnlijk ben je op de verkoper af gegaan, maar helaas is dit de waarheid.
-
Joost Holt
Onderwerp auteur - 0-200

ik heb ook een vijver waar ze in kunnen, als het zomer is. of anders een sloot ofzo? (natuur)
hebben jullie tips hoe ik het dan WEL moet doen?
Dus Andere vissen, Kleinere?
meer planten in de bak?
ik ververs het water elke week, 1/3e van het water gaat er dan uit
de pomp en het glas maak ik dan weer schoon
en nieuwe planten er in
ik was eigenlijk niet van plan om mijn bak te verwarmen
ik heb geen sluiers dus kunnen wel in de vijver of sloot
hebben jullie tips hoe ik het dan WEL moet doen?
Dus Andere vissen, Kleinere?
meer planten in de bak?
ik ververs het water elke week, 1/3e van het water gaat er dan uit
de pomp en het glas maak ik dan weer schoon
en nieuwe planten er in
ik was eigenlijk niet van plan om mijn bak te verwarmen
ik heb geen sluiers dus kunnen wel in de vijver of sloot
Iig NIET in de natuur, een goudvis komt hier van nature niet voor. Dan is een vijver een betere optie, hoe groot is je vijver (lengte breedte diepte aantal liter)? (Dat je niet daar straks met overbevolking komt, al heb ik van goudvis in vijver weinig verstand, bij pa zitten te veel reigers;)) daar krijg je vast straks een zinvoller antwoord op.
Verschonen, hoe verschoon jij je pomp? In je filter moeten namelijk de bacterien groeien die je helpen de giftige nitriet om te zetten in nitraat. Die spoel je dus hooguit in het oude water wat je uit je bak haalt af als de pomp veel minder begint te stromen. Als je die wekelijks onder de kraan schoonspoelt maak je de meeste bacterien die je nodig hebt ook weer dood, dus zal de balans in je bak niet opbouwen.
Plantjes leven weer (deels) op nitraten, dus zou er zeker meer van die bosjes "koudwater" planten inhouden met minder nitraat in het water zullen algen ook minder groeien. (Al schat ik dat de goudvissen ze behoorlijk vernielen als je ze nu wekelijks moet vernieuwen)
Verversen, doordat er relatief veel vis op een klein oppervlak zit komen er veel afvalstoffen in je water, denk dat je dus nog wel vaker kan verversen, maar daar is straks vast een goudviskenner die daar wat precieser in kan zijn.
Verschonen, hoe verschoon jij je pomp? In je filter moeten namelijk de bacterien groeien die je helpen de giftige nitriet om te zetten in nitraat. Die spoel je dus hooguit in het oude water wat je uit je bak haalt af als de pomp veel minder begint te stromen. Als je die wekelijks onder de kraan schoonspoelt maak je de meeste bacterien die je nodig hebt ook weer dood, dus zal de balans in je bak niet opbouwen.
Plantjes leven weer (deels) op nitraten, dus zou er zeker meer van die bosjes "koudwater" planten inhouden met minder nitraat in het water zullen algen ook minder groeien. (Al schat ik dat de goudvissen ze behoorlijk vernielen als je ze nu wekelijks moet vernieuwen)
Verversen, doordat er relatief veel vis op een klein oppervlak zit komen er veel afvalstoffen in je water, denk dat je dus nog wel vaker kan verversen, maar daar is straks vast een goudviskenner die daar wat precieser in kan zijn.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=8256 160cm Z. amerika
-
Antoinette
- 1000+

ik wil even kwijt dat ik het toch wel sneu vind voor je.
Maar ik vind het wel heel tof van je dat je open staat voor het goede advies dat je hier krijgt - want ze hebben echt gelijk
Maar ik vind het wel heel tof van je dat je open staat voor het goede advies dat je hier krijgt - want ze hebben echt gelijk
aardig zijn voor elkaar kost niets
Helaas, niet de natuur in. Daar komen problemen van die niet in het wild horen.
Als je de bak niet wilt verwarmen kun je kijken naar dieren die onverwarmd kunnen zitten, daar heb je hele mooie in
De Rhinogobius duospilus, Danio margaritatus, Aphyosemion caudofasciatum en de Tanichthys albonubes zijn maar een paar voorbeelden van hele mooie dieren die onverwarmd horen te zitten
Als je de bak niet wilt verwarmen kun je kijken naar dieren die onverwarmd kunnen zitten, daar heb je hele mooie in
De Rhinogobius duospilus, Danio margaritatus, Aphyosemion caudofasciatum en de Tanichthys albonubes zijn maar een paar voorbeelden van hele mooie dieren die onverwarmd horen te zitten
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.