Opnieuw opstarten

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Opnieuw opstarten

Bericht door ddehart »

Goeie middag leden van AquaFora,

Ik ben mij een beetje aan het oriënteren op het gebied rond de kempvis ( Betta )

Het zit namelijk zo, op dit moment zijn er bij ons in huis 2 aquariums in huis:
-Juwel 80*40*30
-Juwel 60*40*30.

De kleinste staat sinds vandaag bij mijn dochtertje op de kamer met daarin wat guppen, papa's prinses zo trots als een pauw dat die mooie visjes die eerst in het aquarium van papa en mama nu dan toch echt in haar eigen aquarium zaten. ( heerlijk om te zien )

De grotere staat in de huiskamer, waar momenteel zo'n:

-10 neon tetra's
-5 kardinaal tetra's
-2 rauw tetra's
-1 appelslak
-4 zwaard dragertje's
-6 black molly's

in gehuisvest zijn.

Nu zijn mijn vrouw en ik al een tijdje aan het dubben over een ander soort aquarium op te starten ( liefst in dezelfde 80*40*30 bak )

Vandaag was dus echt zo'n lekkere zondag om eens heerlijk op dat net te surfen daar voor en ik moet zeggen met geluk :) , ik heb mijn oog laten vallen op de kempvis, wat een prachtige vis is dat zeg !
Nou ben ik stiekem ook een beetje verliefd op mijn neon tetra's dus hier een paar vragen waarin ik hoop dat jullie mij wat duidelijkheid zouden kunnen geven , aangezien ik vrij nieuw ben in dit wereldje.

-Volgens informatie op het net kunnen kempvissen en neon tetra's bij elkaar in 1 bak ( denk aan een schooltje van 5 a 10 stuks ) klopt dit?

-Welke prachtige siervissen kunnen nog meer samen met de kempvis en neon tetra's ?

-Er wordt gezegd dat je op 1 mannetje minimaal 2 tot 3 vrouwtjes bij moet zetten in je bak, is dit juist?

-En wat voor soort planten kan ik het beste in mijn aqarium stoppen, aangezien ze ook schuilplekken nodig hebben en van drijvende planten houden.

Hoop dat jullie me van wat antwoorden kunnen voorzien, zou de kempvis graag in mijn 80 bak willen huisvesten maar wil er wel het optimale uithalen en deze prachtige vis niet tekort doen door onwetendheid.

Groetjes Dirk

oli4_97
200-400
200-400

Re: Opnieuw opstarten

Bericht door oli4_97 »

ten eerste welkom :)

1. ze kunnen bij elkaar maar neons zijn best wel drukken vissen dus je moet genoeg beplanting hebben (vooral drijfplanten!!!) zodat de betta als hij wil ff een rustig plekje kan opzoeken.
2. zowiezo geen vissen die in de zelfde waterlaag zwemmen als de betta en ook niet als de neons dus je kan denken aan corydorassen. je moet ook opaasen met vinnen bijters
3. als je een harem wil moet je eigenlijk minimaal een 1 meter bak hebben maar als je hem met veel drijfplanten en veel dichtbeplanten overhangende planten inricht kan je er naar mijn mening wel 2 vrouwtjes in doen.
4. je kan drijfplanten als Limnobium laevigatum,Salvinia natans, Pistia Stratiotes er in doen. het moeten wel drijfplanten zijn waar ze ook een beetje in kunnen schuilen (dus met langen en dichte wortels (liever geen kroos)).
als je er vrouwtje bij wil moet jeje aquarium dicht beplanten dus je kan zelf gewoon planten uit zoeken die je mooi vind alleen moeten ze wel groot worden.

en denk er aan dat betta;s niet van opp stroming houden!!!

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

Dank je wel :)

Ik zal je informatie is goed in me opnemen en is overleggen met mijn andere 50% :D

Ik kom hier later op de avond nog wel even op terug :)

O en als laatste , hoe bedoel je dat precies met stroming, ik had zoiets al ergens anders gelezen, ik heb een pomp die volledig onder water moet met een soort van blaastutje aan de zijkant, volstaat deze voor onze toekomstige plannen ?

Groetjes Dirk

oli4_97
200-400
200-400

Bericht door oli4_97 »

je moet er gewoon opletten dat er boven in de bak geen sterke stroming staat dat kan je doen door je pomp halverwege het aquarium te hangen of je richt de uitstroom tegen het raam.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Ligt ook aan de kempvisjes zelf. Ik heb een mannetje en 3 vrouwtjes gehad, maar de vrouwtjes maakten toch echt de dienst uit in de bak (lijkt bijna als in real life :D ).
En idd oppassen met vinnenbijters zoals barbeeltjes.
Greetings...

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

Update :!:

Na het nodige overleg met mijn vrouw en het vooral veel opzoeken en doorlezen van allerlei informatie, zijn we er dan eindelijk uitgekomen.

Dit is het plan ( wel is waar nog op papier ) van aanpak wat betreft de nieuwe samenstelling van onze Juwel 80x40x30 bak.

Bodem:
-Grove korrel grind ,zwart van kleur, voor de 1e laag ivm wortelen van de planten.
-Bovenlaag afwerken met zand ( filterzand misschien ? ) , zo natuurlijk mogelijk van kleur.

Vissen:
-1 x Kempvis ( Betta ) mannetje
-3 x Werner Regenboogvis
-5 x Corydoras ( schooltje )
-? x Vuurgarnalen ( mits dit kan )

Planten:
-Limnobium laevigatum ( drijfplantje’s voor Betta en regenboog vissen )
-Nog wat groene en rode, niet al te grote plantjes

Als er iemand nog wat tips, trucks en/of adviezen heeft, ze zijn van harte welkom, ook zeker wat betreft de aanvulling in mijn plantjes.

Ben benieuwd wat jullie van deze samenstelling vinden :lol:

Groetjes Dirk

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Als je vuurtjes bij een Betta wilt houden zou ik eerst met de vuurtjes beginnen, als die lekker bezig zijn geweest en genoeg jongen gehad hebben zou je aan een Betta kunnen gaan denken, dit omdat ze een vuurtje wel lekker vinden ;)

Grof grind zou ik niet gebruiken, zand is fijner van korrel en zakt uiteindelijk tussen het grind weg waardoor deze zichtbaar wordt. Ik gebruik zelf een bodem van volledig filterzand waar mijn planten het prima in doen.

Verder lijkt me het plan een prima idee.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

@Bertus,

Kijk dat zijn nog eens bruikbare tips, super thnx !

Ik denk dat we dan inderdaad maar voor een bodem van filterzand moeten gaan, had nog niet nagedacht over het feit dat je bovenste laag zand nog wel eens weg zou kunnen zakken tussen het grove grind van de onderste laag.

Een eerste laag van filterzand ( ivm inworteling van de planten ) met daarboven op een tweede laag zand ( voor een mooie afwerking en een natuurlijk effect ) kan dus geen kwaad?

Wat die vuurgarnalen betreft Bertus, over hoeveel stuks praten we dan, en zal de Betta ze uiteindelijk allemaal opeten of laat hij de volwassen exemplaren met rust en richt hij zich op de jonkie's ?
Wat ik me ook nog afvroeg, is het raadzaam om met de huidige samenstelling van mijn vissenbestand iets van een klein algen etertje aan te schaffen en zo ja, wat zouden jullie mij dan aanraden ?

Groetjes Dirk

Visje in het water
1000+
1000+

Bericht door Visje in het water »

ddehart schreef:@Bertus,

Kijk dat zijn nog eens bruikbare tips, super thnx !

Ik denk dat we dan inderdaad maar voor een bodem van filterzand moeten gaan, had nog niet nagedacht over het feit dat je bovenste laag zand nog wel eens weg zou kunnen zakken tussen het grove grind van de onderste laag.

Een eerste laag van filterzand ( ivm inworteling van de planten ) met daarboven op een tweede laag zand ( voor een mooie afwerking en een natuurlijk effect ) kan dus geen kwaad?

Wat die vuurgarnalen betreft Bertus, over hoeveel stuks praten we dan, en zal de Betta ze uiteindelijk allemaal opeten of laat hij de volwassen exemplaren met rust en richt hij zich op de jonkie's ?
Wat ik me ook nog afvroeg, is het raadzaam om met de huidige samenstelling van mijn vissenbestand iets van een klein algen etertje aan te schaffen en zo ja, wat zouden jullie mij dan aanraden ?

Groetjes Dirk

Hallo,
Ik ben het helemaal met Bertus eens.

Qua filterzand... er zijn verschillende maten in. Over de juiste maat valt te discussieren. Ik krijg de indruk dat dit heel persoonlijk is.
Ikzelf heb de grofste en vind dat dit gewoon op heel fijn grind lijkt. Dit zou je kunnen mengen met wat fijnere.. dat heb ik in een andere bak ook.
Twee maten als lagen op elkaar, houd geen stand. Je zult namelijk regelmatig in de grond woelen, om de planten te verzetten en of te snoeien. En om de bodem schoon te houden. Dus dat gaat zich absoluut mengen!

De garnalen.. het ligt er aan hoeveel schuilplaatsen (mos, hout, holletjes enz) de garnalen krijgen en hoe goed ze kweken. In principe zou je het kunnen proberen en ik zelf zou dan met min. 15 á 20 beginnen. Idd zoals Bertus zegt, eerst goed opkweken en dan pas voor de vis kiezen. ;) Met de garnalen heb je overigens al kleine algenetertjes ;) Of bedoel je Otocinclusjes? Die kunnen er vast nog wel bij. ;)

Heel veel succes, leuk allemaal! :vis:
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Ik heb een volledige bodem van fijn filterzand, mijn planten wortelen daar best in, het voordeel van filterzand is dat het niet dicht slaat en er altijd circulatie is.

Visje in het water haalt de woorden uit mijn mond, op het forum zit Marja die eerst vuurtjes had en nou een Betta erbij heeft zitten. Zo af en toe kan hij een vuurtje wegsnoepen.

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

@Visje,

Hey hoi , dank je voor de zeer nuttige info :D
Misschien is het inderdaad het verstandigst om een volledige bodem van filterzand te maken, afgaand op het gegeven dat het bij Bertus in zijn bak ook prima werkt.
Tegen de tijd dat het zo ver is maar eens kijken naar welke grote korrel en of kleur het wordt, liefst zo natuurlijk mogelijk.

Wat die garnalen betreft, ik zat er aan te denken om zowiezo een flatje aan te schaffen voor ze, en wat hout er in zou denk ik ook wel voor een mooie schuilplek kunnen zorgen ( al heb je met hout in je bak er wel weer een heel groot aandachtspunt bij, doelend op eventuele verkleuringen van je water etc. ) dus dat gaat nog een brainstormer worden vermoed ik :lol:

En ja wat die algen eter betreft, als ik het toe kan met de garnalen, is het wat mij betreft prima, aandachts puntje voor als de bak eenmaal draaiende is denk ik :lol:

@Bertus,

Altijd fijn om te lezen dat mensen het met elkaar eens zijn, zo weet je dat er hier gelukkig mensen zijn die een ander wel graag willen helpen en reageren op vragen van andere forum leden, dat is op andere forums wel is anders

Groetjes Dirk

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

#Edit

Zijn er hier toevallig mensen die weten of er in Alkmaar en of omgeving een aquarium speciaalzaak is, heb namelijk het idee dat ik bij de 2 plaatselijke dieren speciaalzaken hier in de buurt niet ga slagen :roll:

Groetjes

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Niet al het hout geeft kleur af, hoor ;) Spiderwood bijvoorbeeld niet. Al moet dit hout eerst wel even inwateren, voordat het zinkt ;)

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

En anders even uitkoken, dan haal je ook veel van de kleur uit het hout.

TotalDirkness
0-200
0-200

Bericht door TotalDirkness »

ddehart schreef:#Edit

Zijn er hier toevallig mensen die weten of er in Alkmaar en of omgeving een aquarium speciaalzaak is, heb namelijk het idee dat ik bij de 2 plaatselijke dieren speciaalzaken hier in de buurt niet ga slagen :roll:

Groetjes
Vuurgarnalen heb ik zelf via marktplaats gekocht. Een stuk goedkoper dan in een aquariumspeciaalzaak, maar houdt er wel rekening mee dat ze meestal in de verkoop gaan als ze rond de 1,5 cm zijn en dan lust een betta ze erg graag, (volwassen zijn ze in mijn ervaring veilig, maar mijn Betta is een watje)