witte stip? of ander probleem?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
nicole81

witte stip? of ander probleem?

Bericht door nicole81 »

Afbeelding
Ik heb voor het eerst een aquarium (aqua 40). Deze heb ik gekocht via MP en ook de vissen overgenomen. Deze meneer vertelde mij dat ik geen thermostaat nodig had voor deze vissen. Inmiddels ben ik er dus achter dat dit wel zo is. Ik heb black molly's, guppy's en neon tetra's. Inmiddels draait de bak nu bij mij thuis met thermostaat op 25 graden. Maar ik maak me zorgen... Een zwangere guppy ging vanmorgen op de bodem liggen en was even later dood. Een guppy heeft een wit stipje op de staart (zie foto) en mijn zwangere black molly heeft geen witte stippen maar wel een wittig waasje bij de buik. Of is dit normaal? Is er iets aan de hand?

Onderwerp auteur
nicole81

Re: witte stip? of ander probleem?

Bericht door nicole81 »

Afbeelding hierbij ook nog een foto van de zwangere black molly met de wittige waas.

TotalDirkness
0-200
0-200

Bericht door TotalDirkness »

Lastig te zien op de foto, maar ik denk dat je met een witte waas eerder richting de schimmel of bacterie infecties moet gaan denken. Daartegen kan je bijvoorbeeld Esha 2000 tegen gebruiken. Het kan ook zo zijn dat de temperatuurschok te groot was, met hoeveel heb je de temperatuur verhoogt en in welk tijdsbestek is dat gebeurt? En er zijn nog andere mogelijkheden waardoor je vissen het niet hebben overleeft. Nitriet vergiftigingen bijvoorbeeld. Weet je je waterwaardes?

Het grootste probleem is denk ik wel dat je vissen eigenlijk veel te klein zitten en je bakje ook nog eens overvol zit, waardoor ziektes zich heel snel kunnen vermenigvuldigen. Ook zijn de waterwaardes bij kleine bakken erg moeilijk gezond te houden en dat kan ook voor allerlei problemen zorgen.

Onderwerp auteur
nicole81

Bericht door nicole81 »

Ok. Bedankt voor de reactie. Ik zal zo de waardes laten meten bij de dierenwinkel hier. Heb de vissen zelfs al door de helft gedaan qua hoeveelheid. De andere helft zwemt bij de vader van de kinderen in een gelijksoortige bak. Ik zal straks ook het medicijn toevoegen. Maar het ziet er nu dus al naar uit dat ik na een grotere bak moet kijken begrijp ik?

TotalDirkness
0-200
0-200

Weet niet zeker of het ook echt zo'n ziekte is, de foto's zijn wat vaag. Dus weet niet of het medicijn dan ook echt nut gaat hebben...

Een aqua 40 is geloof ik 29 cm breed en biedt eigenlijk te weinig zwemruimte voor vissen, maar voor kleinere garnalensoorten en wat appelslakken of zo is het een hartstikke leuke bak. Veel gebruikte 'regel' die mensen hanteren is dat een vis ongeveer 10 x zijn eigen lengte nodig heeft om te zwemmen. In een kleiner bakje zullen ze best overleven, maar of ze zich dan lekker voelen is een tweede. Voor jou visbestand zou ik persoonlijk minimaal een 60 cm bakje zoeken, maar goed, dat is mijn mening.

Onderwerp auteur
nicole81

Bericht door nicole81 »

Ik heb inmiddels gezorgd voor een groter aquarium. 0.60/0.40/0.30. Ik besef mij heel goed dat ik een "valse start" gemaakt heb met mijn nieuwe hobby, maar doe er alles aan om het op te lossen. Mijn vissen zitten nu in het grote aquarium. Ook deze bak is niet ingedraaid zoals het hoort. Dat was de kleine ook niet. Hoe zorg ik er nu voor dat ik het toch zo goed mogelijk doe? Extra vaak water verversen? Of moet ik een middeltje toevoegen? De black molly is trouwens weer black! Heb colombo voor witte stip en schimmel gebruikt. Die Eshra 2000 kon ik niet krijgen bij de 3 verschillende dierenwinkels op het dorp.

TotalDirkness
0-200
0-200

Al het begin is moeilijk, mijn start heeft ook de nodige problemen (en helaas dode vissen) gekend. Blij dat je Black Molly het gered heeft, gelukkig heeft hij hij een erg zorgzame verpleegster gehad :lol: Je bak die niet ingedraaid is, hoeft geen probleem te zijn. Goed je waterwaardes in de gaten houden en zo nodig verversen en je vissen maken een goede kans. Middeltjes toevoegen schijnt alleen maar zonde geld te zijn.

Top dat je een grotere bak hebt gehaald trouwens, hoop dat je er veel plezier van krijgt.

en ehm.... foto's? :P

Onderwerp auteur
nicole81

Bericht door nicole81 »

Nogmaals bedankt! Wel handig zo,n forum! En je bent super behulpzaam. Bij deze een foto van het aquarium nu. Wil er graag nog meer planten en drijfplanten in. Maar dat komt over 2 week. Nu eerst genoeg geld uitgegeven :-) Afbeelding

Visje in het water
1000+
1000+

Bericht door Visje in het water »

Hallo,
Allereerst sorry voor de late rea!
Ik zie dat je net begonnen bent met een groter aqaurium? Leuk zeg.
Ik zou je willen adviseren zoveel mogelijk te lezen hier op het forum. Er is idd veel info te vinden over het opstarten van een aquarium. Dit voorkomt mogelijk veel onnodige problemen.
Leuk dat je nog meer planten gaat kopen, dat is een goede zet ;)
Mocht ik over andere topics van je heen gelezen hebben en dus info missen, dan mijn excuses. Ik ben even niet actief geweest en moet nog alles bijlezen.

Heel veel succes!
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Onderwerp auteur
nicole81

Bericht door nicole81 »

Bedankt visje in het water! Ik ga mijn best doen... Vind het echt geweldig om naar die vissen te kijken. Was een sinterklaascadeau voor mijn kids. Maar ik ben er geloof ik zelf blijer mee dan de jongens :-) Ben alleen zo bang iets fout te doen. Dus ik blijf mijn vragen hier stellen.

TotalDirkness
0-200
0-200

Gezellig bakje, daar kunnen je vissen leuke baantjes in trekken. Benieuwd hoe het er uit gaat zien als de planten lekker gaan groeien.

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

nicole81 schreef:Ben alleen zo bang iets fout te doen. Dus ik blijf mijn vragen hier stellen.
Dat had ik ook toen ik in februari aan mijn bak begon, door veel te vragen op dit forum ben ik heel wat wijzer geworden. Gewoon doen zeg ik ;)
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865