bestand vissen bij betta?
bestand vissen bij betta?
hallo,
ik wil over een tijdje nog een aquarium opstarten van 60x30x30.
hierin wil ik een betta en een groepje visjes(geen rasbora brigittae want die heb ik al in een ander aquarium).
ik heb nog geen idee wat ik wil, ik dacht aan afrikaanse blauwoogjes, maar ik weet niet of dit kan.
tevens heb ik vragen over een filter&lampenkap.
aangezien ik weet dat bettas geen sterke zwemmers zijn(en al helemaal het soort dat ik wil niet, de halfmoon).
moet de stroming niet te sterk worden, ik wil geen filter in mijn aquarium hebben(externe/hangfilter).
ik had zelf de HBL 301 gevonden, deze heeft een output van 350L/h. is dit te sterk? en zijn er manieren om de filter af te zwakken?
ik wil in het aquarium veel planten plaatsen o.a. riccia fluitans, eleocharis acularis en Hemianthus callitrichoides.
heb ik hier veel licht voor nodig? want in mijn standaard lampenkapje zit maar 1 TL.
ik hoop hiermee een mooie aquascape te maken.
dus even in het kort
welke visjes in een 60x30x30 met een betta?(geen rasbora brigittae)
heeft de HBL 301 een te sterke stroming?(350L/h)
zo ja, hoe kun je deze afzwakken?
geeft mijn lampenkap genoeg licht voor mijn planten?(1TL)
alvast heel erg bedankt!
mvg
Iris
ik wil over een tijdje nog een aquarium opstarten van 60x30x30.
hierin wil ik een betta en een groepje visjes(geen rasbora brigittae want die heb ik al in een ander aquarium).
ik heb nog geen idee wat ik wil, ik dacht aan afrikaanse blauwoogjes, maar ik weet niet of dit kan.
tevens heb ik vragen over een filter&lampenkap.
aangezien ik weet dat bettas geen sterke zwemmers zijn(en al helemaal het soort dat ik wil niet, de halfmoon).
moet de stroming niet te sterk worden, ik wil geen filter in mijn aquarium hebben(externe/hangfilter).
ik had zelf de HBL 301 gevonden, deze heeft een output van 350L/h. is dit te sterk? en zijn er manieren om de filter af te zwakken?
ik wil in het aquarium veel planten plaatsen o.a. riccia fluitans, eleocharis acularis en Hemianthus callitrichoides.
heb ik hier veel licht voor nodig? want in mijn standaard lampenkapje zit maar 1 TL.
ik hoop hiermee een mooie aquascape te maken.
dus even in het kort
welke visjes in een 60x30x30 met een betta?(geen rasbora brigittae)
heeft de HBL 301 een te sterke stroming?(350L/h)
zo ja, hoe kun je deze afzwakken?
geeft mijn lampenkap genoeg licht voor mijn planten?(1TL)
alvast heel erg bedankt!
mvg
Iris
Re: bestand vissen bij betta?
Hallo Iris,
Allereerst welkom hier
Je filter lijkt mij geen probleem te zijn, de 350 liter/u moet zien als de max. capaciteit van de pomp zonder dat hij weerstand heeft van bijv. filtermateriaal, je mag daar gerust 100 liter/u vanaf halen zoniet nog meer omdat fabrikanten graag overdrijven
Als hij alsnog te hard blijkt te zijn kun je de uitstroom eventueel richten op de achteraf cq ruit.
Je verlichting is prima voor zo'n bakje, ik ga er heel even vanuit dat een een juwel bakje oid wordt met een tl lamp erin.
Dan zou je de standaard lamp kunnen vervangen voor bijv. een lamp van Arcadia.
Je vissen is even smaak afhankelijk, blauwoogjes vindt ik persoonlijk erg mooi maar waar hou jezelf van, Wat kleine of iets grote welke kleuren en welke niet?
Allereerst welkom hier
Je filter lijkt mij geen probleem te zijn, de 350 liter/u moet zien als de max. capaciteit van de pomp zonder dat hij weerstand heeft van bijv. filtermateriaal, je mag daar gerust 100 liter/u vanaf halen zoniet nog meer omdat fabrikanten graag overdrijven
Als hij alsnog te hard blijkt te zijn kun je de uitstroom eventueel richten op de achteraf cq ruit.
Je verlichting is prima voor zo'n bakje, ik ga er heel even vanuit dat een een juwel bakje oid wordt met een tl lamp erin.
Dan zou je de standaard lamp kunnen vervangen voor bijv. een lamp van Arcadia.
Je vissen is even smaak afhankelijk, blauwoogjes vindt ik persoonlijk erg mooi maar waar hou jezelf van, Wat kleine of iets grote welke kleuren en welke niet?
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
zouden bij een betta ook ringband snoekjes kunnen(Epiplatys annulatus)?
want ik vind deze ook mooi(dan neem ik 2 of 3 snoekjes).
ik kan eigenlijk weinig over deze combinatie vinden.
hoe gaat de ringbandsnoek om met kleine visjes zoals de rasbora brigittae?(misschien neem ik er dan 2 in dat bakje).
mijn tot nu toe ideale bestand:
1 betta man halfmoon
3 ringbandsnoekjes
8 blauwoogjes
zou deze combinatie kunnen?
groetjes Iris
ps danjewel:) ik ben op dit forum gekomen via een vriendin,
ik had eerst een account op aquaforum maar ik vond de (afkat)mentaliteit niet leuk.
ze zij me dat zoiets niet op dit forum gebeurde dus heb ik me aangemeld
want ik vind deze ook mooi(dan neem ik 2 of 3 snoekjes).
ik kan eigenlijk weinig over deze combinatie vinden.
hoe gaat de ringbandsnoek om met kleine visjes zoals de rasbora brigittae?(misschien neem ik er dan 2 in dat bakje).
mijn tot nu toe ideale bestand:
1 betta man halfmoon
3 ringbandsnoekjes
8 blauwoogjes
zou deze combinatie kunnen?
groetjes Iris
ps danjewel:) ik ben op dit forum gekomen via een vriendin,
ik had eerst een account op aquaforum maar ik vond de (afkat)mentaliteit niet leuk.
ze zij me dat zoiets niet op dit forum gebeurde dus heb ik me aangemeld
-
peterdenhaag53
- 1000+

Ik denk dat dat een heel leuk bestand is wat bij elkaar kan.
Ons forum is zekersteweten geen afkatforum...gezellig/informatief en we houden van foto's.
Ons forum is zekersteweten geen afkatforum...gezellig/informatief en we houden van foto's.
Mmmm, het bestand vind ik persoonlijk niet helemaal top.
De annalatus is meer een groep/scholenvisje is mijn ervaring, de minimale bezetting zou ik dan een stuk of 8 zeggen, echt zwemmers zijn het niet.
Ik heb ze hier ook in de grote bak zitten en het blijven hele leuke dieren, samen met kleine vissen is er niks aan de hand, zijn heel vreedzaam.
Zoals Peter al zegt zal je hier zeker niet afgekat worden
hooguit kritiek maar dan is het wel opbouwend en goed bedoeld 
De annalatus is meer een groep/scholenvisje is mijn ervaring, de minimale bezetting zou ik dan een stuk of 8 zeggen, echt zwemmers zijn het niet.
Ik heb ze hier ook in de grote bak zitten en het blijven hele leuke dieren, samen met kleine vissen is er niks aan de hand, zijn heel vreedzaam.
Zoals Peter al zegt zal je hier zeker niet afgekat worden
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
Welkom Iris 
Denk dat je ook beter geen blauwoogjes in dit bakje kan houden. Heb van verschillende gehoord dat het echte zwemmers zijn!
Denk dat je ook beter geen blauwoogjes in dit bakje kan houden. Heb van verschillende gehoord dat het echte zwemmers zijn!
-
Visje in het water
- 1000+

Welkom!
wat leuk dat je via een vriendin hier terecht bent gekomen.
Een Betta! Leuke keuze.
Ik heb zelf een Halfmoon (Ricky is zijn naam hihi) in een Juwel 60.
Ik heb daar slakken bij zitten en 6 Corydora Pygmaes. Ik vind dit een heerlijke combi, die uitnodigt om het steeds over "Ricky en zijn vriendjes" te hebben hahahaha
De Afrikaans Blauwoogjes zijn idd niet geschikt voor deze maat. Daarvoor moet je dan denken aan min 80cm.
Ze zwemmen zoveel dat 60 cm zielig zou zijn. Ik heb ze zelf in een 80cm en zou ze nog liever in een 1 meter bak zien zitten.
Leuk dat het forum je bevalt. Lekker je vragen blijven stellen en oja... hadden ze al getypt dat we weg van foto's zijn?

wat leuk dat je via een vriendin hier terecht bent gekomen.
Een Betta! Leuke keuze.
Ik heb zelf een Halfmoon (Ricky is zijn naam hihi) in een Juwel 60.
Ik heb daar slakken bij zitten en 6 Corydora Pygmaes. Ik vind dit een heerlijke combi, die uitnodigt om het steeds over "Ricky en zijn vriendjes" te hebben hahahaha
De Afrikaans Blauwoogjes zijn idd niet geschikt voor deze maat. Daarvoor moet je dan denken aan min 80cm.
Ze zwemmen zoveel dat 60 cm zielig zou zijn. Ik heb ze zelf in een 80cm en zou ze nog liever in een 1 meter bak zien zitten.
Leuk dat het forum je bevalt. Lekker je vragen blijven stellen en oja... hadden ze al getypt dat we weg van foto's zijn?
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================
Kijkje achter het glas van... Visje in het water
Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water
ik heb iets anders bedacht:
de betta man,
een paar endler gupjes(zowel man als vrouw, jonkies zijn goed levend voer voor de betta),
wat uit geselecteerde garnalen uit mijn 27L aquacube(vuurtjes en blauwe vuurtjes<ik ben geen fan van blauwe garnalen),
en dan zoek ik nog een groepje, elke suggestie is welkom want ik heb geen flauw idee wat erin kan.
ik zoek wel een scholende vis die rustig is(lekker rustgevend groepje in het midden van de bak).
wie o wie kan mij helpen:)
ik was eerder lid van het aquaforum, toen ik mijn wegkwijnende betta(vanuit een 60x30) in de aquacube zette,
kreeg ik alleen maar commentaar, terwijl het beestje zich eindelijk weer liet zien en niet achter de filter ging hangen....
ik heb wel wat fotootjes van mijn nano bakje maar nog niet in "Goede" kwaliteit.
tevens heb ik er nu 13 rasbora brigittae in zitten en 4 jonge endlertjes(waarvan 1 man die net kleurtjes krijgt).
ook heb ik hier een stuk of 30 vuurgarnalen in zitten.
de betta man,
een paar endler gupjes(zowel man als vrouw, jonkies zijn goed levend voer voor de betta),
wat uit geselecteerde garnalen uit mijn 27L aquacube(vuurtjes en blauwe vuurtjes<ik ben geen fan van blauwe garnalen),
en dan zoek ik nog een groepje, elke suggestie is welkom want ik heb geen flauw idee wat erin kan.
ik zoek wel een scholende vis die rustig is(lekker rustgevend groepje in het midden van de bak).
wie o wie kan mij helpen:)
ik was eerder lid van het aquaforum, toen ik mijn wegkwijnende betta(vanuit een 60x30) in de aquacube zette,
kreeg ik alleen maar commentaar, terwijl het beestje zich eindelijk weer liet zien en niet achter de filter ging hangen....
ik heb wel wat fotootjes van mijn nano bakje maar nog niet in "Goede" kwaliteit.
tevens heb ik er nu 13 rasbora brigittae in zitten en 4 jonge endlertjes(waarvan 1 man die net kleurtjes krijgt).
ook heb ik hier een stuk of 30 vuurgarnalen in zitten.
de opstart van de cube

3e week

nu

ik vind hem wel goed gelukt:)

3e week

nu

ik vind hem wel goed gelukt:)
-
peterdenhaag53
- 1000+

Mooie nano!
Fraai bakje 
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
-
Visje in het water
- 1000+

Ik vind het een mooie bak! Ik mis alleen iets in de hoogte. Volgens mij kunnen vissen dit altijd wel waarderen.. om even achter te schuilen enz.

ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
ik heb net foto's gemaakt van de nano nu:

hij is gisteren gesnoeid en bijgewerkt.
ook heb ik gister de Lilaeopsis novaezelandiae eruit gehaald en de java mos gesnoeid.
ik snoei de java mos nu elke week (hij groeit +/- 2cm per week hier)
de bevolking:
veel rode en blauwe vuurgarnalen
8 rasbora briggittae
6 volwassen/halfwas endlers +jonkies
vele poelslakjes,posthoornslakjes en torenslakjes

hij is gisteren gesnoeid en bijgewerkt.
ook heb ik gister de Lilaeopsis novaezelandiae eruit gehaald en de java mos gesnoeid.
ik snoei de java mos nu elke week (hij groeit +/- 2cm per week hier)
de bevolking:
veel rode en blauwe vuurgarnalen
8 rasbora briggittae
6 volwassen/halfwas endlers +jonkies
vele poelslakjes,posthoornslakjes en torenslakjes
overigens wil ik de endler gupjes bij de betta zetten en daar een paar garnaaltjes bij zetten(bestand 60x30)