Ik stel deze vraag puur uit nieuwschierigheid. Ik vond mijn vissen altijd erg druk, er is hier al vaak geroepen dat mijn visbestand niet ideaal is dus ik dacht dat het daar aan lag. Nu heb ik gisteren een nieuwe lichtkap gekocht omdat de oude niet vast bleef zitten aan de bak, als ik hem open klapte dan viel hij er vaak af en kon ik weer achter de kast kruipen om de kap terug te zetten. Ik heb nu een Juwel Monolux 60 er op zetten en nu deze kap er een dag op zit valt mij op dat mijn vissen veel rustiger zijn. De rouwtetra's vliegen niet meer als gekken door de bak, de vrouwelijke dwerggourami laat zich weer zien, het mannetje vliegt niet de hele dag als een gek achter het vrouwtje aan en ook de corydorassen durven weer achter de planten uit te komen.
De oude kap had een lamp als deze er in zitten:
Deze gaf ook érg fel licht. De nieuwe Juwel kap heeft een TL balk en geeft veel minder fel licht.
Kan verkeerde verlichting oorzaak zijn geweest van dit voorheen drukke en vaak schuwe gedrag van mijn vissen? Zo ja, hoe is dit te verklaren? Ik ben heel benieuwd of dit te verklaren is.