2e dag al problemen nieuwe vissen

Onderwerp auteur
AceKing
0-200
0-200

2e dag al problemen nieuwe vissen

Bericht door AceKing »

Beste,

Gister hebben wij drie sluierstaart goudvissen gekocht. Deze zwemmen in een kom van 24cm hoog, diameter 22cm. Ze zwemmen in ongeveer 9 liter water...

Bij aankoop werd ons geadviseerd om sera aquatan te gebruiken, anders zouden de sluierstaart goudvissen binnen één week dood zijn.

Wanneer de vissen eenmaal bij mij thuis waren heb ik alles volgens de instructies gedaan, vanaf het begin leek het water troebel. Na één dag begonnen alle drie de vissen naar lucht te happen.

Is er toch iets verkeerds gegaan ? Is 9 liter te weinig voor drie vissen ? Op dit moment heb ik de kom verschoond, ZONDER sera aquatan (is dit echt nodig). Het water is nu helder en de vissen happen niet meer naar lucht...

Alvast bedankt !

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: 2e dag al problemen nieuwe vissen

Bericht door Fabian »

Welkom op het forum :D

Vissen zitten veel te klein. Sluierstaarten kunnen 20 cm groot worden en dit bereiken ze niet in je kom. In de kom vergroeien ze, oftewel groeit de buitenkant niet meer, maar de binnenkant nog wel ;)
Sluiers hebben per vis minimaal 40/50 liter water nodig ;)

In jouw kom happen de vissen naar lucht omdat het water dus vol zit met hun eigen uitwerpselen. Dit is giftig voor ze. Als ik goed begrijp is je kom dus ook niet ingedraaid. (Indraaien is dat een aquarium ongeveer 3 weken staat met planten e.d. maar zonder vis en met filter aan zodat de bacteriecultuur zich kan opbouwen).

Even goed samengevat. De verkoper wilde geld verdienen en je bent dus voor de gek gehouden, helaas.
Zie je zelf niet als de schuldige, velen hier zijn ook op deze manier begonnen. Het is allemaal de schuld van die stomme verkopers die geld willen verdienen ;)

Het beste wat je kan doen is met alles teruggaan naar de winkel en je geld terugvragen.

Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Hier ben ik het helelmaal mee eens.
Kan je de vissen nog terugbrengen?
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

peterdenhaag53
1000+
1000+

Bericht door peterdenhaag53 »

Je gaat nu van ons het advies krijgen om de vissen in een heeeel grote bak te doen of ze terugbrengen. Viskommen zijn totaal ongeschikt voor het houden van vissen.
Jij kan er niks aan doen. Maar kan dus echt niet goed gaan.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Onderwerp auteur
AceKing
0-200
0-200

Bericht door AceKing »

Fabian schreef:Welkom op het forum :D

Vissen zitten veel te klein. Sluierstaarten kunnen 20 cm groot worden en dit bereiken ze niet in je kom. In de kom vergroeien ze, oftewel groeit de buitenkant niet meer, maar de binnenkant nog wel ;)
Sluiers hebben per vis minimaal 40/50 liter water nodig ;)

In jouw kom happen de vissen naar lucht omdat het water dus vol zit met hun eigen uitwerpselen. Dit is giftig voor ze. Als ik goed begrijp is je kom dus ook niet ingedraaid. (Indraaien is dat een aquarium ongeveer 3 weken staat met planten e.d. maar zonder vis en met filter aan zodat de bacteriecultuur zich kan opbouwen).

Even goed samengevat. De verkoper wilde geld verdienen en je bent dus voor de gek gehouden, helaas.
Zie je zelf niet als de schuldige, velen hier zijn ook op deze manier begonnen. Het is allemaal de schuld van die stomme verkopers die geld willen verdienen ;)

Het beste wat je kan doen is met alles teruggaan naar de winkel en je geld terugvragen.
Oei oei, welke vissen zijn wel geschikt voor deze 'oppervlakte' ? En sera aquatan is echt overbodig ?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Er kunnen helaas geen bewoners in een kom. Daar is het echt te klein voor. ;)
Jup, is overbodig. Hebben ze je later kopen zodat ze meer geld verdiende :(

Wat je wel zou kunnen doen is op marktplaats rondkijken? Staan heel veel leuke complete bakjes op voor weinig. :D
Laatst gewijzigd door Fabian op 06 mei 2012 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

mirasja
400-600
400-600

Bericht door mirasja »

Helaas, ook U bent niet goed voorgelicht in de winkel.

Om te beginnen is het heel goed dat U schoon water in de bak hebt gedaan. Alle middeltjes die de winkels mee geven is alleen voor de winkelier interessant. De kom moet echt iedere dag verschoont worden.
Dit dus voor het probleem nu.
Verder.
Helaas, ik had het al gezegd, de voorlichting is helemaal fout geweest.
Sluierstaarten hebben (schrik niet 50 ltr) per vis nodig. Ook als de visjes klein zijn hebben ze al een flinke bak nodig. Dit voorkomt vergroeien van de vissen, met alle gevolgen van dien, pijn e.d.. Sluierstaarten kunnen 15 tot 25 cm groot worden.
Ik weet dat dit hard aan komt, maar ik raad U aan om of de vissen terug te brengen naar de winkel, of een grotere bak te kopen (min. 1 m.). Dit is echter niet voor iedereen weggelegd, want je moet de ruimte er voor hebben plus dat de aanschaf van een grote bak ook een flinke aanslag op de knip is. Op m*rktpl**ts worden regematig leuke bakken aangeboden voor een aanzienlijk lager bedrag dan in de winkel en dat is misschien dan nog een andere optie.
Is het zo dat er voor nu geen budget is maar in de toekomst wel, dan zou de grootste maat curverbak ook voor een paar maanden voldoende kunnen zijn. Deze curverbakken zijn niet zo duur en overal te koop. Bij b.v. een bouwmarkt, X*en*s, M*rskr*mer enz.

Verder zou ik U adviseren om een bosje koudwater plantjes (waterpest) in het bakje van nu te doen en het bakje iedere dag te verschonen totdat er een ander onderkomen voor de visjes is.
Mocht het zo zijn dat U inderdaad een grotere bak wilt aanschaffen, dan is het belangrijk dat U de bak minimaal 3 weken laat indraaien, voordat de vissen in de bak mogen. Ook heeft U een flinke filter nodig, want sluiers zijn enorme vervuilers. Als U daartoe besluit, dan zijn wij hier op het forum altijd bereid U te helpen met de inrichting.

Als U wilt weten hoe sluiers echt gehouden moeten worden, klik dan eens op mijn onderschrift
1 sluier aquarium 1.50 m
In deze bak ziet U ook een zwarte moor zwemmen. Deze vis heeft 2 1/2 jaar in een kom gezwommen en is erg vergroeid. De arme vis kon niet eens echt zwemmen toen ze bij ons kwam en dobberde maar wat. Gelukkig zwemt ze nu als de beste, maar vergroeit zal ze altijd blijven.

Heel veel succes met Uw beslissing.

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Marja »

welkom AceKing ,

wat jammer dat je zo beduvelt bent!
hopelijk kun je de sluierstaarten terug brengen of ze een groter onderkomen bieden.
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

joey10076
0-200
0-200

Bericht door joey10076 »

je moet vissen niet in een kom zetten een kom is gewoon simpelweg te klein wat je wel kan doen in naar de aqua winkel bij jou in de buurt een gewone aqua bak kopen dus zonder licht verwarming filter en al die andere dingen een aqaurium van 60x30x30 kost maar ongeveer 30 euro

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

joey10076 schreef:je moet vissen niet in een kom zetten een kom is gewoon simpelweg te klein wat je wel kan doen in naar de aqua winkel bij jou in de buurt een gewone aqua bak kopen dus zonder licht verwarming filter en al die andere dingen een aqaurium van 60x30x30 kost maar ongeveer 30 euro
Maar ook een bak van 60x30x30 is te klein voor sluiers ;)
Wel zou je in dat bakje van 60x30x30 andere leuke kleine visjes houden :D

Onderwerp auteur
AceKing
0-200
0-200

Bericht door AceKing »

Fabian schreef:
joey10076 schreef:je moet vissen niet in een kom zetten een kom is gewoon simpelweg te klein wat je wel kan doen in naar de aqua winkel bij jou in de buurt een gewone aqua bak kopen dus zonder licht verwarming filter en al die andere dingen een aqaurium van 60x30x30 kost maar ongeveer 30 euro
Zoals welke ? En hoeveel max ? Ik wil in principe 2 visjes...

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

AceKing schreef:
Fabian schreef:
Zoals welke ? En hoeveel max ? Ik wil in principe 2 visjes...
Maar 2 visjes in een 60x30x30 bak? :o Weet je dat heel zeker? Want grote opvallende vissen passen er niet in en kleine vissen die hier wel in kunnen vallen dan niet op en zijn dan niet op hun gemak :)
Je zou er 15/20 Boraras brigittae in kunnen doen met een stuk of 10 Corydoras pygmaeus? Zal erg leuk zijn in zo'n bakkie :D Vooral als je het dan mooi gaat inrichten met hout, planten, stenen, mosjes e.d. ;)

Ow, en daarnaast heb je geen meer onderhoud als je 2 visjes houdt of zoveel als ik hierboven noemde :D

joey10076
0-200
0-200

Bericht door joey10076 »

Nee dat is zekef niet te klijn wij hadden vroeger ook in een bak van 60x30x30 dat ging kei goed

peterdenhaag53
1000+
1000+

Bericht door peterdenhaag53 »

joey10076 schreef:Nee dat is zekef niet te klijn wij hadden vroeger ook in een bak van 60x30x30 dat ging kei goed
Dit is helaas geen goed advies! Sluierstaarten horen in een veel ruimere bak.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

joey10076 schreef:Nee dat is zekef niet te klijn wij hadden vroeger ook in een bak van 60x30x30 dat ging kei goed
Wat Peter zegt ;) In dat bakje zullen ze ook gaan vergroeien ;)