led ter vervanging TL groeilamp
-
josorie1
Onderwerp auteur - 0-200

Kan de huidige in de aquahandel verkrijgbare led aqua verlichting ook de plantengroei op gang brengen en als zodanig een vervanger zijn voor een TL?
Re: led ter vervanging TL groeilamp
Goeie vraag, ben ik ook wel nieuwsgierig naar, hoewel ik wel vind dat de Led buizen wel heel erg duur zijn..
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Dat is inderdaad mogelijk, heb je al iets op het oog?
Bedoel je trouwens de led tl buizen zoals Kees zegt of de strips?
Bedoel je trouwens de led tl buizen zoals Kees zegt of de strips?
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
-
josorie1
Onderwerp auteur - 0-200

bedoel strips die je aan de binnenzijde lichtkap monteert en vervolgens met speciaal soort siliconen waterdicht maakt
Okidokie, die strips waar je het over hebt komen waarschijnlijk van origine uit de autotuning wereld, de strips "speciaal" voor aquaria zijn doorgaans al waterafstotend of helemaal water dicht (IP68), IP67 voldoet al prima 
Op dit moment kun je het beste gaan voor SMD leds en anders de Superflux, voor zoutwater is de Cree led op dit moment het beste.
Het voornaamste waar je rekening mee moet houden is dat je kleuren moet gaan mengen om aan het juiste spectrum te komen, dwz dat je met alleen witte leds niet ver komt.
Het beste is om witte leds te combineren met RGB (rood/groen/blauw) om zo dit spectrum te kunnen creëren.
Het is ook bijna niet te doen zonder een controller/dimmer om zo de juiste kleurstelling te maken die jij zelf ook prettig vind om naar te kijken.
Kijk maar eens op de site van Kitelight wat die allemaal hebben, en onthoud......heel goedkoop is vrijwel onmogelijk in de wereld van LED, vind je iets wat spotgoedkoop is dan is het vrijwel altijd rommel.
Op dit moment kun je het beste gaan voor SMD leds en anders de Superflux, voor zoutwater is de Cree led op dit moment het beste.
Het voornaamste waar je rekening mee moet houden is dat je kleuren moet gaan mengen om aan het juiste spectrum te komen, dwz dat je met alleen witte leds niet ver komt.
Het beste is om witte leds te combineren met RGB (rood/groen/blauw) om zo dit spectrum te kunnen creëren.
Het is ook bijna niet te doen zonder een controller/dimmer om zo de juiste kleurstelling te maken die jij zelf ook prettig vind om naar te kijken.
Kijk maar eens op de site van Kitelight wat die allemaal hebben, en onthoud......heel goedkoop is vrijwel onmogelijk in de wereld van LED, vind je iets wat spotgoedkoop is dan is het vrijwel altijd rommel.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-
josorie1
Onderwerp auteur - 0-200

de standaard geleverde tube bij een superfish quebe is dat rood spectrum of zit daar ook blauw spectrum bij. Immers rood spectrum alleen zorgt voor strekking planten. Belgisch groen heeft daar gauw last van.
Was dat niet juist het blauwe spectrum wat voor strekking zorgt, en rood voor gedrongen groei?
Vroeg ik me opeens af.
Vroeg ik me opeens af.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
-
josorie1
Onderwerp auteur - 0-200

bij alleen rood licht strekken waterplanten zich onnodig veel en maken zij bovengronds wortels