Maansteen beïnvloed CO2-meetresultaat?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Maansteen beïnvloed CO2-meetresultaat?

Bericht door Alrik »

Hallo lezers :D

Sinds enige tijd heb ik twee maanstenen in mijn aquarium liggen.
Afbeelding

Deze heb ik gekozen aangezien ze veel schuilplaatsen bieden aan de kreeften (en garnalen).
Nu ben ik eigenlijk dom geweest en heb ik deze stenen (na het koken) lukraak in mijn aquarium gezet zonder überhaupt de azijn-test te doen. :oops:

Wat later ben ik begonnen met bio-CO2 toe te voegen en ben daarbij ook begonnen met meten.
De meetresultaten zijn allemaal om 16:30 uitgevoerd.
19 jan: pH 7,4; KH 8,0; CO2 9,0
24 jan: pH 7,5; KH 8,0; CO2 7,2 (Na deze meting ben ik begonnen met CO2 toe te voegen)
25 jan: pH 7,5; KH 7,5; CO2 6,7
30 jan: PH 7,6; KH 8,0; CO2 5,7
02 feb: PH 7,7; KH 8,0; CO2 4,5
09 feb: PH 7,8; KH 7,0; CO2 3,1

Zoals te zien is stijgt mijn PH waarde langzaam, in plaats van te dalen met de toevoeging van CO2. Deze meetresultaten geven ook aan dat mijn CO2-gehalte daalt maar volgens mij spreekt mijn Anubias dat tegen:
Afbeelding

Vermoeden: Mijn maanstenen geven kalk af en beïnvloeden daarmee de meetresultaten.
Dus ik vandaag dan toch maar de azijn-test gedaan en jawel, de steen bruist en bevat dus kalk.

En nu de vragenronde :P
Klopt mijn vermoeden dan ook dat de stenen mijn meetresultaten beïnvloeden?
Hoe bepaal ik nou mijn CO2-gehalte, of verteld mijn Anubias zo genoeg (vissen vinden het prima)?
Zijn deze maanstenen slecht voor mijn bewoners; pareldanios, oto's, vuurtjes, jongenskreeft?
Zal mijn pH blijven stijgen door deze stenen en kan ik ze beter verwijderen?

Patman
800-1000
800-1000

Re: Maansteen beïnvloed CO2-meetresultaat?

Bericht door Patman »

Tsja, CO2 gedraagt zich als zuur (in evenwicht met H2CO3 / HCO3-) en kalk is CalciumCarbonaat, en die gedraagt zich basisch (de tegenhanger van zuur). Met andere woorden, het CO2 lost je kalksteen op... pas als die helemaal op is, dan zal de pH weer gestaag dalen door CO2 toevoer...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

:shock: Nou goed, dat lijkt me een duidelijk antwoord.. Eruit met die stenen!
Wel balen dat ik net door mn geld heen zit nou ik een vervanger moet zoeken..
Of misschien....... :roll: heb ik nog wat in de schuur........ :roll: fingers crossed...

Bedankt voor je antwoord Patrick

Ype
0-200
0-200

Bericht door Ype »

Even een andere vraag (omdat ik nieuwsgierig ben).

Hoe voeg jij CO2 toe aan je water? Heb je gewoon een slangetje in je bak hangen of een flipper(van een bekend duits merk) of heb je een CO2 reactor en los je eerst het CO2 op voordat het in je aquarium stroomt?
Als je blijft doen wat je altijd al deed, zul je alleen maar krijgen wat je altijd al kreeg!