Deel achterwand zelf maken.

Onderwerp auteur
Rick.
200-400
200-400

Deel achterwand zelf maken.

Bericht door Rick. »

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ga in de vakantie mijn 80cm bak helemaal opnieuw inrichten, nieuwe planten, nieuwe bodem, alles.
Nu wil ik zelf iets maken voor de achterwand. Uitleg is denkik lastig, dus ik bewerk wel ff een foto in paint.

Nou dit dus:
Afbeelding

Ik wil de filtercassette niet meer zien, vind t toch wel lelijk..
De bedoeling is dat het een rots-achtig achterwandje wordt, en rechts komt een terrasje voor een plantje(dat groene) met daaronder een grot (dat zwarte rondje)

Nu wil ik dat zelf maken van PUR (/+piepschuim).
Mijn vraag is,, moet ik het geheel bewerken met Epoxy, ofniet? ik heb net in de chat begrepen dat epoxy een 'beschermlaag' voor de tegellijm is.

Een alternatief is, om in plaats van het bewerken van de pur en daarna de tegellijm + epoxy;
Stenen te gaan gebruiken. Deze stenen druk ik dan in de pur, zodat het opdroogt, en de stenen op die manier vastzitten. De PUR is dan dus alleen aan de achterkant vrij, dat zie je dan niet. Moet ik nog iets met de PUR doen? (is dit schadelijk enz. enz.)

'Wat is wijsheid?' :medaile:

Rita M
1000+
1000+

Re: Deel achterwand zelf maken.

Bericht door Rita M »

Is het dan niet nog beter om het binnenfilter gewoon te verwijderen en voor een externe te gaan?
scheelt je ook liters. Vissen kunnen in pur gaan happen en er doorheen bijten geloof ik en tegellijm maakt hard en epoxy waterdicht dacht ik.

Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Epoxy is alleen nodig als je bijvoorbeeld L-nummers neemt.
Ik denk dat het dan ook beter is om een externe filter te nemen.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Onderwerp auteur
Rick.
200-400
200-400

Bericht door Rick. »

Een extern filter gaat 'm niet worden..
Ik ben tevreden over dit filter, en vind het ook wel leuk om iets te maken zodat het mooi weggewerkt is.
Overigens heb ik een Ancistrus, dus ik zou dan al gebruik moeten maken van Epoxy.

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Epoxy is dacht ik vrij duur.

Onderwerp auteur
Rick.
200-400
200-400

Bericht door Rick. »

Ja klopt, t zou wel een duur grapje worden.
Ik kan de stenen ook aan elkaar kitten, en dan het geheel van stenen op hout ofzo vastkitten.. Of alle stenen in elkaar puzzelen op het hout.
Dus dan heb ik het hout (gewoon van een plank gezaagd) in de vorm die ik anders in PUR zou maken, en dan kit ik daar stenen op. Oogt gelijk een stuk natuurlijker denk ik.

Dit kan wel toch? :D
Bespaart ook een hoop kosten. Dan zou ik alleen maar hout, stenen en kit hoeven kopen.

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Ja dat kan allemaal maar:
Rick. schreef:...Dus dan heb ik het hout (gewoon van een plank gezaagd)...
Dit is het enige wat mij een beetje zorgen wekt..
Wat voor een plank heb je gebruikt en hoe is deze behandeld?

Persoonlijk zou ik liever een stuk plexiglas pakken en daar alles op kitten.

Onderwerp auteur
Rick.
200-400
200-400

Bericht door Rick. »

Ik moet dus rekening houden met het soort hout.. Als het gewoon uit 1 deel bestaat kan het wel of ..?
Ik begrijp uiteraard dat gelijmd hout geen succes is.

Is plexiglas heel erg buigbaar? Ik wil niet dat het tè buigbaar is, want dan betwijfel ik of het stevig genoeg is voor de stenen die erop gekit worden.

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Het grote voordeel van epoxy is dat je, wanneer je het gebruikt (min. 3 lagen opzetten), er NIETS meer van je decor in je aquariumwater terecht komt. Epoxy houdt namelijk ALLES tegen, van water over toxische stoffen tot zelfs zuurstof toe (maar toch zou ik toxische stoffen NIET gebruiken). Dit geeft je de vrijheid om de materialen in je decor te verwerken die je ook maar wil. Ook diegene die normaal gezien in je aquariumwater zouden beginnen rotten (zoals bladeren, turf, mulch en ga zo maar voort) vormen geen probleem meer, eenmaal ze met epoxy overdekt zijn (wel opletten dat het oppervlak dat je met epoxy behandelt goed droog is, anders kan de epoxy zich niet goed aan het oppervlak hechten).

Epoxy is zeker meer dan louter een beschermlaag voor tegellijm. Het is een hars die een definitieve scheiding veroorzaakt tussen enerzijds je decor en anderzijds je aquariumwater en ervoor zorgt dat elke uitwisseling van stoffen tussen beiden onmogelijk wordt. Je decor en je aquariumwater worden werkelijk 2 aparte werelden en epoxy is de ondoordringbare grens tussen beiden.

Hout, dat al of niet rechtstreeks van een plank wordt afgezaagd, rot gegarandeerd in je bak, als je het niet met iets behandelt. Tenzij je kienhout bedoelt.

Wij hebben ervaren dat epoxy goed pakt op een ondergrond van tegellijm, terwijl het niet zo goed pakt op een ondergrond die je nog kunt induwen (als Styrodur-platen en PU-schuim).

Als je met je stenen natuurstenen bedoelt en je hebt een vrij stevige binnenfilter, kun je ook de stenen ook rechtstreeks tegen de wand van je binnenfilter aankleven (= kitten). Al wat je daarvoor nodig hebt, is een tube azijnzuurhoudende siliconen. En, mits je van puzzelen houdt, vind je uiteindelijk wel iets in de aard van wat je probeert te bereiken, maar dan in natuursteen.
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Rick. schreef:Ik moet dus rekening houden met het soort hout.. Als het gewoon uit 1 deel bestaat kan het wel of ..?
Ik begrijp uiteraard dat gelijmd hout geen succes is.
Is plexiglas heel erg buigbaar? Ik wil niet dat het tè buigbaar is, want dan betwijfel ik of het stevig genoeg is voor de stenen die erop gekit worden.
Nee, alle hout dat niet behandeld is, rot eenvoudig in je bak. Tenzij je kienhout bedoelt dat in veengebieden te vinden is en dat al door de natuur behandeld is. In veengebieden zit er erg weinig zuurstof. Deze zuuyrstof is noodzakelijk om rottingsprocessen te kunnen laten ontstaan. Door het gebrek aan zuurstof (en het ontbreken van rottingsprocessen), heeft het hout zich daar volledig kunnen satureren met zuurstof-arm water i.p.v te rotten. Kienhout is m.i. het enige hout dat niet rot in een aquarium. Ik heb reeds ander aquariumhout uitgepriobeerd (spinnenhout) maar dat begon in m'n aquarium te rotten. Goed aquariumhout moet naar de bodem zinken en automatisch onder water blijven als je je bak vult. Dat is tenminste mijn ervaring met hout. :shock:

Bij plexiglas is veel afhankelijk van de dikte van het plexiglas dat je neemt. ;)
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Rick.
200-400
200-400

Bericht door Rick. »

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! :D

Epoxy is dus erg goed spul, maar als ik naar mijn bankrekening kijk geen goede optie.
Zeker ook, omdat tegellijm ook best nodig is, wil je dat de epoxy goed hecht.
Tenminste, Dit heb ik begrepen uit de eerste reactie ;)

Hout is ook niet ideaal,, het rotten zie ik niet zo zitten.. :mrgreen:

Dan zijn er nu dus nog 2 dingen over:
1. Stenen vastkitten aan filter.
2. Stenen vastkitten aan Plexiglas.

Dan lijkt 2 mij het beste, aangezien ik dan nog de mogelijkheid heb om het even te verwijderen indien nodig.
Ik bedoelde inderdaad natuurlijke stenen. Van puzzelen houd ik zeker wel, en het lijkt me ook zeer leuk om aan de slag te gaan met het passen en meten van verschillende stenen.

Dus, wat ik nodig heb:
Stenen
Kit
Plexiglas dat niet te dik is (moet wel buigbaar zijn) en niet te dun (moet niet TE buigbaar zijn)

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

eeeh, plexiglas is dacht ik ook niet het goedkoopste materiaal wat er is.

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Plexiglas is inderdaad niet het goedkoopste spul om te kopen.
Gelukkig is er tegenwoordig veel van plastic gemaakt, in principe valt dan ook bijna alles van plastic te gebruiken.
Een oude opbergbak, dvd-hoesjes, verzin maar wat...

Houdt er wel rekening mee wat er voorheen in heeft gezeten, gebruik bijvoorbeeld geen verpakking van koustiksoda!

Onderwerp auteur
Rick.
200-400
200-400

Bericht door Rick. »

De eerste stap is gezet!
-----------------------------

Afbeelding

De kit is dus alvast in huis.
Een soortvan plexi-glas plaat (had een andere naam) kon ik niet mee nemen, omdat dat niet ging op de fiets.
Het kost 11,50 voor een plaat van 1m bij 0,5m.

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Proficiat! :duim:

Ga zo door! :jippie:
Cichlids forever!