Hoeveel Watt?
Hoeveel Watt?
Hoi,
Omdat ik nu een 30 watt lamp heb in mijn Rekord en ik dit niet kan uitbreiden wil ik graag een TL-D met meer Watt. Aan hoeveel watt zit ik dan te denken? Mijn baardalg en bruine alg op de bladeren moet erdoor verdwijnen. Alvast bedankt.
Omdat ik nu een 30 watt lamp heb in mijn Rekord en ik dit niet kan uitbreiden wil ik graag een TL-D met meer Watt. Aan hoeveel watt zit ik dan te denken? Mijn baardalg en bruine alg op de bladeren moet erdoor verdwijnen. Alvast bedankt.
-
peterdenhaag53
- 1000+

Re: Hoeveel Watt?
Je hebt een rekord 160 toch? Daar passen toch 2 tl lampen in ?
alg verdwijnt niet met meer licht, daar gaat het juist van groeien. je moet de goede verhouding in voedingsstoffen vinden in je water, dus je nitraat en fosfaat. als je daar teveel of te weinig van hebt krijg je algen. ook als je te weinig co2 hebt krijg je trouwens algen. om van alg af te komen dus juist óf licht verminderen, óf kijken hoe je je voedingsstoffen kan aanpassen (bijv. minder plantenvoeding, spaarzamer voeren voor de dieren of meer verversen)Fabian schreef:Hoi,
Knutselsmurf zegt u gedag
Power to the pink side!
groeten jeroen
Power to the pink side!
groeten jeroen
Als je mijn andere topic las, had je gezien dat de oorzaak bij mij is dat er te weinig licht is. Sluit het topic maar weer. Lekker handig.
het spijt me enorm dat ik niet alles uit elk topic onthoud. misschien slimmer om het desbetreffende bericht in het vervolg te quoten in de beginposts van dergelijke topics?Fabian schreef:Als je mijn andere topic las, had je gezien dat de oorzaak bij mij is dat er te weinig licht is. Sluit het topic maar weer. Lekker handig.
Power to the pink side!
groeten jeroen
Power to the pink side!
groeten jeroen
-
peterdenhaag53
- 1000+

Fabian, we proberen te helpen. Wat hierboven gezegd wordt is waar!
Maak eerst een keuze uit veel of weinig planten EN het soort. Veel of weinig lichtbehoevend. Stem dan je verlichting daar op af. Hoe meer licht en co2 hoe meer voeding je planten vragen. Anders blijf je bezig!
Maak eerst een keuze uit veel of weinig planten EN het soort. Veel of weinig lichtbehoevend. Stem dan je verlichting daar op af. Hoe meer licht en co2 hoe meer voeding je planten vragen. Anders blijf je bezig!
Ik wil veel planten.
Wat er nu in staat. Geen idee wat die vragen, heb gewoon gekocht wat ik mooi vind. 
Laatst gewijzigd door Fabian op 20 sep 2011 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorry voor mijn boze woord
Ben in real heel chagrijnig door thuis situatie.
en omgekeert natuurlijk, des te minder licht en Co2, des te minder voeding. eigenlijk is het zelfs een circel waarin alle 3 de factoren op elkaar afgestemd moet zijn, stijgt of daalt er 1, moet de rest mee stijgen of dalen, ander krijg je problemen zoals algen.peterdenhaag53 schreef: Hoe meer licht en co2 hoe meer voeding je planten vragen.
ik heb net trouwens je topic doorgelezen, en van wat ik lees had je er eerst goudvissen in, veel nitraat, en dus veel voeding, nu alleen nog wat vuurtjes en allemaal nieuwe planten e.d. dit houdt in dat de planten een nieuwe start moeten maken, sommige misschien zelfs overgangen van emers naar submers. ook houdt het in dat je bacteriecultuur eerst zijn buffervermogen moet aanpassen omdat deze gewend is grote hoeveelheden nitraat om te zetten. hier gaat gewoon even overheen.
in een aquarium is de sleutel tot alles dan ook geduld, de alg zal niet verdwijnen in een week, er zijn mensen die doen er 3 maanden over voordat alle alg echt weg is. ik draai nu zelf ook al 8 jaar mee in de hobby, en dat ik begon was ik pas 11 en erg ongeduldig, ik heb heel vaak m'n bak gewoon leeggetrokken omdat het na een week niet zo was zoals het moest, maar dat werkt gewoon niet. een aquarium is ook gewoon een biologisch proces en een wereldje op zichzelf, alles wat veranderd moet worden doorverwerkt tot in de laatste bacterien aan toe. ik merk bijvoorbeeld zelf ook, in mijn hillstream had ik eerst 20 waaierhandgarnalen, nu deze eruit zijn reageert de bak heel anders op voeding en verversingen. ook moet ik nu zuurstof toevoegen terwijl dat voorheen niet nodig was, allemaal van die kleine wijzigingen die uiteindelijk grote gevolgen kunnen hebben.
Power to the pink side!
groeten jeroen
Power to the pink side!
groeten jeroen
Oke. Ik wacht.
Dank je wel.
veel planten als in wat? als je veel snelgroeiers neemt houdt dit in veel voeding, maar niet gelijk meer licht, neem je heel veel langzame groeiers houdt het wel in meer voeding, meer licht. zeker voor de rode soorten. dus noem eens een lijstje van gewenste planten.Fabian schreef:Ik wil veel planten.Dat betekent?
over je boze reactie, dat kan gebeuren, maar een tipje van mijn kant, als je al chagerijnig bent, typ dan een reactie, post hem nog niet en lees hem 2 minuten later nog eens, dan pas je hem toch vaak aan qua toon, en dat scheelt voor jou, maar ook voor anderen een heleboel gedoe
Power to the pink side!
groeten jeroen
Power to the pink side!
groeten jeroen
Uhm, momenteel staat er maar 2 snelgroeiers in. Hier een lijstje van wat ik wil. * erachter betekent dat hij er al in staat
- Alternanthera Cardinalis *
- Ludwigia Repens(?) *
- Belgisch Groen *
- Christmas moss
- Cognac plant
- Sessiflora *
- Nomaphila siamensis/corymbosa *
- 1 plant met langwerpige bladeren, geen idee wat *
- Plant met kleinere blaadjes, ook geen idee wat *
- Penningkruid *
- Flame moss *
- Riccia Fluitans *
- Liliasopis (ofzoiets) *
- Crypto *
- Nog wat verschillende mosjes
Zo. Dit is het ongeveer
Van alles planten zijn het en aantal stekken. Ongeveer 2/3 
- Alternanthera Cardinalis *
- Ludwigia Repens(?) *
- Belgisch Groen *
- Christmas moss
- Cognac plant
- Sessiflora *
- Nomaphila siamensis/corymbosa *
- 1 plant met langwerpige bladeren, geen idee wat *
- Plant met kleinere blaadjes, ook geen idee wat *
- Penningkruid *
- Flame moss *
- Riccia Fluitans *
- Liliasopis (ofzoiets) *
- Crypto *
- Nog wat verschillende mosjes
Zo. Dit is het ongeveer
owja, goed idee 
aha een echte plantenverzamelaar dus.
van wat nu zie staan er toch wel een paar snelgroeiers in. ik denk alleen dat je voor een aantal van de soorten net wat licht tekort komt, omdat ze vaak wel een minimale lichteis hebben. je zou er een losse tl bij kunnen maken, ik had in mijn rio 240 deze met zuignappen aan het glas zitten, werkte prima
ik zou wel de lichttijd van die lamp gelijdelijk opbouwen, en zowiezo blijven verversen en kijken hoe je het met de voeding doet. wat ik ook wel eens heb gelezen is dat mensen een soort schocktherapie toepassen, dus gewoon enorm veel plantenvoeding in een keer toevoegen, dit zou ik in jou bak alleen niet doen omdat je 2 soorten alg hebt die meer te wijten zijn aan co2 gebrek, misschien eens bio co2 proberen?
van wat nu zie staan er toch wel een paar snelgroeiers in. ik denk alleen dat je voor een aantal van de soorten net wat licht tekort komt, omdat ze vaak wel een minimale lichteis hebben. je zou er een losse tl bij kunnen maken, ik had in mijn rio 240 deze met zuignappen aan het glas zitten, werkte prima
Power to the pink side!
groeten jeroen
Power to the pink side!
groeten jeroen
Haha.
Nou, de rode planten blijven wel rood
Staan er al een tijdje in 
Hmm, ik voeg inderdaad geen CO2 toe, ff bereken met de PH en K nogwat
Hmm, ik voeg inderdaad geen CO2 toe, ff bereken met de PH en K nogwat