overloop voor bioloog??

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

overloop voor bioloog??

Bericht door boes »

Hey allemaal,

ik heb weer een nieuwe vraag en die gaat over mijn overloop van mijn bioloog.
mijn plan is om een gat te boren in mijn achterwand waar ik een pvc rond 40 door laat steken met een 90 graden bocht omhoog als overloop, dit is dan meteen mijn waterniveau.

nu is mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee op deze manier en kan ik het zo wel doen?
en heeft er iemand ervaring met het boren in glas rond 40?

alvast bedankt!! 8)
De kunst is steeds meer jezelf te worden, in plaats van te zijn wie anderen verwachten dat je bent...

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: overloop voor bioloog??

Bericht door Kevin »

Ik denk dat ik in jouw geval geen 90 graden bocht erop zou zetten, maar alleen een doorvoer van 40 mm. Ik heb het idee dat het gigantisch gaat slurpen anders

Ik zou er wel een gaasje voor doen of iets zodat er geen vis doorheen kan.

Een gat boren in glas, het kan wel maar maar bij ouder glas is de kans groter dat het mis gaat. Misschien kan je het laten boren, vaak is dat ook op eigen risico bij "oud" glas.

Als je het zelf wil proberen zorg dan voor een diamantboor en boor met waterkoeling. Zorg ervoor dat de boor er recht boven staat en houd hem ook recht tijdens het boren. Een boorkolom zou een stuk handiger zijn.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jari4now

Bericht door jari4now »

Als je het dan al zelf gaat doen dat boren, zorg dan wel voor goede ondersteuning aan de anderekant van het glas, ik zou een mooi stuk vurenhout aan de achterkant doen waar de te borenplaat op rust en dan de boor zelf het werk laten doen en zeker geen of heeeeel weinig druk uitoefenen op de boor.

Met oud glas is het risico inderdaad erg groot dat het barst.

Succes en als het gelukt is zie ik er graag foto's van....... :idea:

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

bedankt voor jullie reakties,
maar ik wil idd wel zelf boren, heb op internet diamantboren gezien en die ga ik denk bestellen.
dan wil ik de bak op zijn achterkant leggen op een houten plaat, en dan een houten mal maken die precies in de binnenkant past met een gat ter grote van het gat dat ik wil boren en dan maar gaan boren.
maar ik lees net dat het risico groot is dat het glas scheurt?? is het risico zo groot dat het mij afgeraden wordt of zal het wel gaan als ik maar rustig en voorzichtig doe?

vr gr jeroen
De kunst is steeds meer jezelf te worden, in plaats van te zijn wie anderen verwachten dat je bent...

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

dat is moeilijk te zeggen, "oud" glas waar dan over gesproken word zou een keer gestoten kunnen zijn waardoor er hele kleine haarschuurtjes in het glas zitten. Het is dan niet kapot maar wel zwak, als je dan gaat boren heb je kans dat het ineens breekt.

Dat wil niet zeggen dat het niet te doen is, zolang je het maar heel rustig doet. Je had het al over een boormal, dat is al een heel goed begin. De kans dat je boor wegloopt of scheef gaat is dan al een stuk kleiner.

ik heb ooit is een gat laten boren van 32mm dat kost 24 euro, misschien iets om even mee te nemen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

ja dat is niet duur alleen is het probleem dan dat ze niet naar het aquarium komen maar dat het aquarium naar hun moet en daar zit een beetje het probleem het is een aquarium van 200x50x60 en dus niet zomaar te verslepen..

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Daar heb jij weer gelijk in :roll: dat doe je niet zo makkelijk nee.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Ik heb ook een gat geboord voor de overloop en het is gelukkig allemaal goed gegaan!
Ik hoop dat ik komend weekend zo ver ben dat ik mijn bak met water kan vullen, dan kun je in mijn topic (paludarium bouw) lezen hoe het bevalt met een 40mm. pijp als afvoer.
gr, Rico

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

dat doe je netjes.

kan je misschien een uitleg geven hoe je geboord heb en wat voor materialen je heb gebruikt,
enne je woont zeker niet toevallig in noord holland hé, haha

ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat werken enne misschien een fototje??

greetz jeroen

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

ja Rico kom maar op met de info.

off topic heeft er iemand een vlieger mepper :?:

Afbeelding
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

@ Kevin: Ik heb mijn beeld scherm al kapot geslagen maar krijg het vliegje niet te pakken :lol:

Het gat boren:
Ik heb een boor gehuurd, want een goede boor kost aardig wat euro's en voor 1 gaatje vond ik dat toch een beetje te gek.
Ik heb gebruik gemaakt van een plankje waar ik een gat met dezelfde diameter als het te boren gat ik heb geboord. Toen heb ik de boor gepakt (deze heb ik eerst een paar uur in de vriezer gehad zodat deze goed koud was, geen idee of het wel of niet slim is geweest) en heel voorzichtig m=begonnen met boren, heel veel water gebruikt en heel veel en heel vaak doeken uit moeten wringen. Al met al heb ik er iets meer dan 5 uur over gedaan :shock: maar het is gelukt en daar ging het om :lol:

hier staat het resultaat:
viewtopic.php?f=10&t=491&st=0&sk=t&sd=a&start=40
je kunt het gat zelf wat ik heb geboord niet meer zien omdat de pijpen er al doorheen zaten voor ik op het idee kwam om er foto's van te maken :oops: ,
gr, Rico

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

@ kevin en rico: ik hoop dat mijn verzekering het dekt al die monitoren die worden stuk geslagen ik zal kijken of ik me huisvlieg weer in zijn kooi krijg...

dan nog een vraagje : waar huur je zo'n boor ik neem aan dat ze dat niet bij elke bouwmarkt hebben?

dat is een hele slimme daar had ik nog niet aan gedacht dat scheelt een hoop geld thanx!!

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Denk dat je bij de bo-rent een goede kans maakt, anders een ander soort van profesioneel machine verhuur bedrijf.

Was maar een grapje hoor, je vlieg is hier ook welkom wat mij betreft. :D
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

nou ik ga op zoek naar een verhuur bedrijf die een boor verhuurt.
bedankt voor de tips en ik hou jullie op de hoogte (ook met foto's).
duim maar voor me dat het goed gaat met boren!

greetz "the fly".

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Doen we, houd ons op de hoogte.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand