binnenvijver ca.2200liter

Plaats reactie

Onderwerp auteur
MiKlo
0-200
0-200

binnenvijver ca.2200liter

Bericht door MiKlo »

ook de vijver maar eens voorstellen :D

als eerste een beetje historie :D

zo'n 7 jaar geleden hadden we in de winkel een "vijvertje/tuintje" aangelegd door een hovenier.
vijver betond uit een metselkuip, een waterval en een betonmolen waar het water uitliep het watervalletje over de kuip in :D
(je moet wat in een verhuurbedrijf voor gereedschappen en machines)
deze is toen weggeaan omdat "we het wel gezien hadden" en maakte toen plaats voor een in de bedrijfskleuren en bestickerde rally-porsche die er 2 jr heeft gestaan.
nu zo'n 6 mnd geleden wilden we toch wel weer een vijver en hebben dit toen weer voorgelegd bij verschillende hoveniers. dit duurde echter zo lang voordat ze tijd hadden (zomer is drukke periode voor hoveniers) dat ik het maar zelf gedaan heb.
met wat oude stellingplanken en oud pallet hout heb ik toen een vijver in elkaar geschroefd.
al het decoratiespul hadden we nog liggen van de oude vijver. alleen folie, plantjes, vissen en grind moesten gekocht worden.

hier het plaatje van de vijver van 500 liter
Afbeelding
Afbeelding

dit vijvertje was groot genoeg voor de visjes die erin kwamen, 9 schubunkins van ongeveer 15 cm. en een steur van ca.20cm

alleen, nu kregen we van een klant ,die japans koi's als hobby had, eer 8 jonge japanse koikarpers die toen nog maar 3 cm waren. met het oog op grote die deze vissen konden bereiken werd er dus al snel besloten dat de vijver een stuk ruimer moest worden.
zo gezegd, zo gedaan.
van een andere klant weer een stapel planken gehad om de ombouw te betimmeren en van andere klanten weer het benodigde grotere stuk folie. de aftimmering aan de buitenkant is weer gedaan met oud pallet materiaal.
het kost ons in weze dus helemaal niets deze vijver.
alles wat we niet van klanten krijgen kopen we van het fooiengeld. denk hierbij aan het voer, plantjes en het filter incl de pomp.
de pompen die gebruikt worden voor de waterval en het fontijntje zijn oude waterpompen die gebruikt werden in watergekoelde steenzaagtafels en kosten ons dus ook niets :D
zo nu en dan neemt een klant nog wat voor ons mee. een plant voor ernaast/achter (nep). de kabouters achterin de hoek etc etc :D
om een indruk te geven van de grote van de vijver. hij is 60 cm hoog. waterhoogte is zo'n 52/53 cm en de voorste plaat is 230cm lang. voor de snelle rekenaars (met het aantal liters in gedachte), het oppervlakte ligt om en de nabij de 4 m2.
de kois zijn inmiddels een cm of 10 en vertonen al leuke kleuren. ze zijn wel allemaal goud of grijs maar ze hebben toch wel mooie dingen. er is er 1 die allemaal glitters heeft over zijn lichaam en een donkere streep van de kop tot aan de staart over de rug. andere hebben weer alleen donkere vlekken en de grijze hebben weer lichtere/witte vlekken. mochten ze ooit te groot worden (vanaf 70 cm wordt het wel druk met zoveel koi's en een steur) dan kunnen de koi's per stuk wel minimaal 500 euro opleveren :D aldus de klant. kan het weer terug in de pot :D

hier wat plaatjes van de vijver zoals deze er nu bij staat.
Afbeelding

ook hier weer wat met piepschuim bezig geweest. had tenslotte toch een groot blok en genoeg tegellijm :D
Afbeelding
in de hoek rechtsvoor een stapel lavasteen met daaronder een luchtpompje. de belletjes komen op sommige plekken door het steen heen wat weer een leuk effect geeft. ten tijde van de foto zat de slang van de luchtpomp er nog niet onder.
Afbeelding

dat was mijn binnenvijver waar momenteel dus ook mijn 4 axolotl's in zitten. deze zitten dus vrijwel de heletijd onder de lavastenen verschollen aangezien ze er niet van houden om in het felle licht van de hql lamp te zitten ;)

Rico
400-600
400-600

Re: binnenvijver ca.2200liter

Bericht door Rico »

Leuk zo'n vijver op je werk!!!
Denk niet dat ik mijn baas zo gek krijg om een vijver in de werkplaats neer te zetten hahaha
gr, Rico

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: binnenvijver ca.2200liter

Bericht door Kevin »

en heel wat liters ervan gemaakt ook, als die koi's zoveel op kunnen leveren kan het de boel leuk bekostigen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand