hoelang indraaien?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Jeltje
1000+
1000+

hoelang indraaien?

Bericht door Jeltje »

Hoihoi,
twee dagen geleden heb ik mijn 80 cm bak opnieuw opgestart, dit keer als Tanganyikabak.
Erg leuk allemaal, maar fish heeft een vraagje:
Hoelang moet ik mijn bak laten indraaien met een ingedraaid filter erop? Er draait een volledig ingedraaid filter op, wel een nieuwe bodem en nieuw water. Wel even opletten: alle vissen zullen tegelijk in de bak gezet worden (helaas, ik kan jullie nog geen visbestand vertellen).
Ik hoop dat iemand het antwoord weet :mrgreen:

FrankvdB

Re: hoelang indraaien?

Bericht door FrankvdB »

je an het er naar mijn mening, meteen inzetten, wel dagelijks meten op nitriet, en als je ook maar iets meet meteen verversen... zo doe-deed ik het ook altijd, het kan.. mar er zit wel iets meer werk aan dan normaal

Onderwerp auteur
Jeltje
1000+
1000+

Bericht door Jeltje »

ja?
Dat kan?

Zou wel fijn zijn, dan kan ik in de vakantie nog vissen halen.

FrankvdB

Bericht door FrankvdB »

is mijn mening, en mijn methode, zal vast een knuppel int hoenderhok gooien, maar bij mij is dit altijd prima gegaan, zowel met guppen als met discusvissen.. dus lijkt me dat het onder de voorwaarden die ik zei prima gaat..

peterdenhaag53
1000+
1000+

Bericht door peterdenhaag53 »

Hahaha....knuppel in het hoenderhok.
Tuurlijk kan het zoals Frank zegt. Ervaren aquariaan :D
Hoop wel dat je echt elke dag je nitriet kan meten gedurende een aantal weken en idd indien nodig meteen waterverversen.

Ik zou deze methode alleen toepassen als je echt geen andere mogelijkheid hebt..bijv. omdat je vissen snel overmoeten worden gezet.
Anders zou ik toch voor het indraaien gaan voor een 4tal weken en die tijd gebruiken voor het mooi inrichten van je bak etc.
Veel baccies zitten toch in een bodem en water.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

peterdenhaag53 schreef:Ik zou deze methode alleen toepassen als je echt geen andere mogelijkheid hebt..bijv. omdat je vissen snel overmoeten worden gezet.
Anders zou ik toch voor het indraaien gaan voor een 4tal weken en die tijd gebruiken voor het mooi inrichten van je bak etc.
Hier heb ik totaal niks aan toe te voegen, dit is naar mijn mening nog steeds de enige echte manier om het te doen.
een paar dagen een bak in laten draaien en dan een visje uitzetten ok, maar een bak neerzetten (ok, met een goed filter) en dan je complete bestand ook nog eens in 1 keer........vragen om probs, en weet wel dat als je elke dag ververs het ook niet bepaald opschiet om een baccies cultuur op te zetten.
Sorry Frank, de methode die jij aangeeft vind ik toch een zeer slechte methode, ongeacht of het bij mensen goed gaat ;)
peterdenhaag53 schreef:Veel baccies zitten toch in een bodem en water.
Deze zin is maar gedeeltelijk waar, in je water zitten bijna geen baccies, zo goed als alle baccies zitten in je filter en in je bodem, en dan denk ik dat er zelfs nog meer in je bodem zitten dan in je filter.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

FrankvdB

Bericht door FrankvdB »

Rody schreef:
peterdenhaag53 schreef:Veel baccies zitten toch in een bodem en water.
Deze zin is maar gedeeltelijk waar, in je water zitten bijna geen baccies, zo goed als alle baccies zitten in je filter en in je bodem, en dan denk ik dat er zelfs nog meer in je bodem zitten dan in je filter.
en daarom maakt waterverversen niets uit ;) ik heb dit meerdere keren succesvol toegepast, zoals aangegeven met diverse soorten en maten dieren, met diverse eisen, en onder goed toezicht en onder voorbehoud van een goede test set en tijd om te verversen is er niets aan de hand, 3 weken indraaien is ook goed hoor, tuurlijk.. als je de tijd en het geduld hebt moet je dat ook zeker doen, maar een weekje speling maakt ook niet echt uit.
maar al draait je bak nou 3 weken of 3 maanden.. of 3 dagen... als je een compleet bestand er in een keer in uitzet, dan is het nog noodzakelijk om dagelijks nitriet te meten en waar nodig te verversen.

Onderwerp auteur
Jeltje
1000+
1000+

Bericht door Jeltje »

de knoop is doorgehakt.
Aangezien het filter wel was ingedraaid, haal ik donderdag de vissen. Het bestand is sowieso redelijk laag, 6 multi's en 6 syno's.
Veel mensen willen na een tijdje een nieuwe bodem in de bak, hoppa, nieuwe bodem erin. Ik denk dat dat redelijk te vergerlijken is met deze situatie. ingedraaid filter (redelijk groot, JBL e901, dus genoeg baccies lijkt me), nieuwe bodem, water maakt toch niet zo veel uit.

Nitriet zal dagelijk getest worden en de vissen worden natuurlijk goed in de gaten gehouden.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Lijkt me prima hoor. Hoelang heeft de bak nu ingedraaid met water?
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

idd hou het goed in de gaten. Liever toch iets van 3-4 weken maar als het niet anders kan...
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
Jeltje
1000+
1000+

Bericht door Jeltje »

Hij draait geloof ik precies een week in. Donderdag vissen halen... ja, een week :mrgreen:

Ik blijf het sowieso in de gaten houden, en zolang het water niet goed is, komen er natuurlijk geen vissen in ;)

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Denk dat het wel moet kunnen, maar hou het goed in de gaten iig...
Klaar om info te spuiten en absorberen!