wie helpt mee denken ...
-
Blackwolf-nl
Onderwerp auteur - 0-200

wie helpt mee denken ...
gegeven bak maat 100x50x50
normaal beplant en normaal aantal vissen
hoeveel lumen licht heef zo iets nodig (de intensiteit van licht)
de rede waarom ik dit vraag is het volgende.
ik ben van plan om tzt custom ( dus op maat en wens) led verlichting te gaan bouwen.
maar na weer genoeg gelezen te hebben raak ik vertwijfeld.
ik kwam eerst uit op een totaal van rond de 10000 lumen
maar las ook weer ergens dat 7000 genoeg zou zijn.
dus hierbij graag jullie input.
vast bedankt
normaal beplant en normaal aantal vissen
hoeveel lumen licht heef zo iets nodig (de intensiteit van licht)
de rede waarom ik dit vraag is het volgende.
ik ben van plan om tzt custom ( dus op maat en wens) led verlichting te gaan bouwen.
maar na weer genoeg gelezen te hebben raak ik vertwijfeld.
ik kwam eerst uit op een totaal van rond de 10000 lumen
maar las ook weer ergens dat 7000 genoeg zou zijn.
dus hierbij graag jullie input.
vast bedankt
Re: wie helpt mee denken ...
Rody is er dacht ik mee bezig, denk dat die je wel wat kan vertellen.
Led is nog wat te nieuw voor me.
Led is nog wat te nieuw voor me.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Blackwolf-nl
Onderwerp auteur - 0-200

nou jij kan ook mee denken hoor lol ...
de vraag is hoeveel lumen verlichting (t8, t5, pll) er normaal gevoerd wordt in een aqua.
dus wat is met de huidige verlichting normaal
de vraag is hoeveel lumen verlichting (t8, t5, pll) er normaal gevoerd wordt in een aqua.
dus wat is met de huidige verlichting normaal
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Blackwolf-nl
Onderwerp auteur - 0-200

ja die had ik al gelezen.
maar hoe meer je leest hoe meer tegenstrijdigheden er uit komen ....
maar hoe meer je leest hoe meer tegenstrijdigheden er uit komen ....
Hahaha, dan ken ik.
Er is ook behoorlijk wat info te vinden.
Maar je moet ook kijken naar welke sfeer je wilt creëren en wat je vissies een beetje gewend zijn.
Hier zou ik best T5 kunnen hebben, maar mijn discussen stellen dit niet op prijs.
Er is ook behoorlijk wat info te vinden.
Maar je moet ook kijken naar welke sfeer je wilt creëren en wat je vissies een beetje gewend zijn.
Hier zou ik best T5 kunnen hebben, maar mijn discussen stellen dit niet op prijs.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Blackwolf-nl
Onderwerp auteur - 0-200

welke verlichting voer jij dan ??
t8 warm wit ?
t8 warm wit ?
Standaard kwam de bak met 2x T8 en dat was best weinig.
Toen heb ik ff op 3x T5 gezeten en daar werden mijn schijven helemaal gestoord van.
Te fel voor ze en ook konden ze door het felle licht niet goed naar buiten kijken.
Gevolg is dat wanneer er iemand langs de bak liep, ze die niet aanzagen komen en zich iedere keer het lazarus schrokken.
Nu heb ik een tussen weg gevonden met 1x T5 en 2x T8.
Achter zit dus nu een T5 Arcadia plantenlamp (54watt), in het midden een Arcadia T8 Freshwater 36watt en voorin een T8 36watt Arcadia Original.
Toen heb ik ff op 3x T5 gezeten en daar werden mijn schijven helemaal gestoord van.
Te fel voor ze en ook konden ze door het felle licht niet goed naar buiten kijken.
Gevolg is dat wanneer er iemand langs de bak liep, ze die niet aanzagen komen en zich iedere keer het lazarus schrokken.
Nu heb ik een tussen weg gevonden met 1x T5 en 2x T8.
Achter zit dus nu een T5 Arcadia plantenlamp (54watt), in het midden een Arcadia T8 Freshwater 36watt en voorin een T8 36watt Arcadia Original.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Dit is 1 van de beste info die je erover kunt vinden (op 1 pagina dan), led is tegenwoordig wel goed te doen.
Waar je op moet letten is dat je niet zomaar een ledstripje kan kopen en dat de planten dan gaan groeien, helaas.
De beste led's op dit moment voor deze hobby zijn de Cree led's, deze led's zijn ideaal voor een DIY ledunit.
Ik zal straks even de posts opzoeken die ik van de week al neergezet had....
Je moet ongeveer €3,5 a €4 euro rekenen per led....die ook niet zomaar op een voeding aangesloten kunnen worden.
Even een klein voorbeeldje.......een bak van 2mx70cmx60cm (wel een zeebak) komt ergens uit op €1500 maar dan zit je wel ruim op 1W/L........
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
-
n.oldenzeel
- 600-800

Ik volg een theorie die me door iemand van een of andere grote commerciele plantenkweker/veredelaar is verteld.
Planten groeien namelijk bij elk licht. Licht is voor hen de energie die de chlorofyl korrels in het blad gebruiken om CO2 en H20 om te zetten naar een suiker (=groeistof) ( en 02 natuurlijk haha) Het aardige is nu dat met minder licht maken ze meer chlorofyl korrels aan, en vice versa (plantafhankelijk) en bepalen daarmee hun energie opname mogelijkheid tov het aangeboden licht.
De kleur (rood of blauw etc) is maar voor 5% van invloed op de groei. Voor beroepskwekers relevant, voor de lampenverkopers, maar voor ons denk ik niet echt, ofwel er is mi geen "goed" of "slecht" soort licht voor plantjes.
Lux of Lumen is een aanduiding voor hoeveel wij mensen als licht zien. Bijv daglicht is 10-12.000 lux, een 100W lamp is 1200 lumen, en 1000 lux op 1m2 is 1000 lumen per m2, maar 1000 lux op 10m2 is slechts 100 lumen per m2.
Dus je zou eerder moeten denken aan hoeveel energie (Watt) je wilt toevoegen op welk oppervlak.
Ofwel lumen per watt. Een gloeilamp levert 15 Lum/W, een halogeen spot 20-25, TL 100, en LED Superflux 60-100.
Er zijn al hoge helderheidsLEDs die 900 Lum/W afgeven. Elke soort lamp heeft zijn eigen warmteafgifte, licht "kleur" voor de kijker, energie verbruik en levensduur. Ofwel de keuze welk soort en hoeveelheid licht is smaak en bakinrichting afhankelijk en is het van belang hoe lang je eea laat branden.
Zelf heb ik nog 200W (10x20W) halogeen spotjes die ik wil gaan vervangen door LED spotjes, en op dit moment nog 3 balkjes wit LED (overgang tussen halo naar nachtblauw) en 3x blauw LED(alleen snachts). (zeg 4000 Lum totaal) maar er komt ook nog zonlicht bij via de ramen, dus wie t weet mag t zeggen haha.
Alle planten groeien goed, niet zo dat ik elke week moet snoeien gelukkig, maar goed van kleur, bloeien op zn tijd en staan er allemaal al erg lang in.
Denk ook ns aan de vissen, en hoe "licht minnend" of "schaduw minnend" die zijn ?
Je leest nogal ns dat mensen eerst veel licht in de bak stoppen om het vervolgens met allerlei drijfplanten voor de vissen te temperen en continu drijfplanten aan het snoeien zijn.
Succes,
Planten groeien namelijk bij elk licht. Licht is voor hen de energie die de chlorofyl korrels in het blad gebruiken om CO2 en H20 om te zetten naar een suiker (=groeistof) ( en 02 natuurlijk haha) Het aardige is nu dat met minder licht maken ze meer chlorofyl korrels aan, en vice versa (plantafhankelijk) en bepalen daarmee hun energie opname mogelijkheid tov het aangeboden licht.
De kleur (rood of blauw etc) is maar voor 5% van invloed op de groei. Voor beroepskwekers relevant, voor de lampenverkopers, maar voor ons denk ik niet echt, ofwel er is mi geen "goed" of "slecht" soort licht voor plantjes.
Lux of Lumen is een aanduiding voor hoeveel wij mensen als licht zien. Bijv daglicht is 10-12.000 lux, een 100W lamp is 1200 lumen, en 1000 lux op 1m2 is 1000 lumen per m2, maar 1000 lux op 10m2 is slechts 100 lumen per m2.
Dus je zou eerder moeten denken aan hoeveel energie (Watt) je wilt toevoegen op welk oppervlak.
Ofwel lumen per watt. Een gloeilamp levert 15 Lum/W, een halogeen spot 20-25, TL 100, en LED Superflux 60-100.
Er zijn al hoge helderheidsLEDs die 900 Lum/W afgeven. Elke soort lamp heeft zijn eigen warmteafgifte, licht "kleur" voor de kijker, energie verbruik en levensduur. Ofwel de keuze welk soort en hoeveelheid licht is smaak en bakinrichting afhankelijk en is het van belang hoe lang je eea laat branden.
Zelf heb ik nog 200W (10x20W) halogeen spotjes die ik wil gaan vervangen door LED spotjes, en op dit moment nog 3 balkjes wit LED (overgang tussen halo naar nachtblauw) en 3x blauw LED(alleen snachts). (zeg 4000 Lum totaal) maar er komt ook nog zonlicht bij via de ramen, dus wie t weet mag t zeggen haha.
Alle planten groeien goed, niet zo dat ik elke week moet snoeien gelukkig, maar goed van kleur, bloeien op zn tijd en staan er allemaal al erg lang in.
Denk ook ns aan de vissen, en hoe "licht minnend" of "schaduw minnend" die zijn ?
Je leest nogal ns dat mensen eerst veel licht in de bak stoppen om het vervolgens met allerlei drijfplanten voor de vissen te temperen en continu drijfplanten aan het snoeien zijn.
Succes,
-
Blackwolf-nl
Onderwerp auteur - 0-200

@rody ...
ja die cree leds zijn goed alleen je komt met iets dat ook gelijk een beste temp teweeg brengt.
en een leuke power consumptie heeft.
@n.oldenzeel
mee eens dat het een goed stuk is om te lezen.
maar mijn doel met deze vraag hier is om led strips te gaan maken juist in een goede verhouding, goed betaalbaar en op maat voor div maten bakken (en vormen)
ik heb nu als technisch reken voor beeld een bak maat genomen van 100 x 50 x 50 met een lumen opbrengst van 10000
ik wil nu weten of ik in de richting kom qua sterkte van het aantal lumen.
de kleur temp is makkelijk aan te passen, door te kiezen voor warm wit, rood en blauw.
ja die cree leds zijn goed alleen je komt met iets dat ook gelijk een beste temp teweeg brengt.
en een leuke power consumptie heeft.
@n.oldenzeel
mee eens dat het een goed stuk is om te lezen.
maar mijn doel met deze vraag hier is om led strips te gaan maken juist in een goede verhouding, goed betaalbaar en op maat voor div maten bakken (en vormen)
ik heb nu als technisch reken voor beeld een bak maat genomen van 100 x 50 x 50 met een lumen opbrengst van 10000
ik wil nu weten of ik in de richting kom qua sterkte van het aantal lumen.
de kleur temp is makkelijk aan te passen, door te kiezen voor warm wit, rood en blauw.
Ahja, dat klopt.....maar die Cree led moet je ook nooit op zijn volle vermogen laten draaien, geef dat ding 60% en je kan er al niet meer in kijken 
Power valt dus in vergelijking met T5 wel weer mee dan.
Maar zoals je zegt, het zijn wel beesten wat dat aangaat en warm zullen ze zeker worden.
Maar zoals je zegt, het zijn wel beesten wat dat aangaat en warm zullen ze zeker worden.
-
Blackwolf-nl
Onderwerp auteur - 0-200

juist het punt warmte is iets dat tot een bepaalt punt lekker is, maar daarna om nou gelijk ook een koelinstallatie te moeten bouwen op je aqua....Rody schreef:Ahja, dat klopt.....maar die Cree led moet je ook nooit op zijn volle vermogen laten draaien, geef dat ding 60% en je kan er al niet meer in kijken
dat kost dan ook weer een vermogen aan power hahahaha
qua opbrengst zijn ze denk ik goed te doen voor zeeaquaria
Hahahaha, de warmte is heel goed op te lossen door je installatie iets hoger te hangen 
-
Blackwolf-nl
Onderwerp auteur - 0-200

eeh ja maar zet je dan ook je aqua in een vuurtoren boven in dan kun je denk ik gelijk de omgeving verlichten hahahahRody schreef:Hahahaha, de warmte is heel goed op te lossen door je installatie iets hoger te hangen