Het werkt dmv een eenvoudige luchtpomp. Het grote voordeel is dat je op één luchtpompt meerdere filters kunt aansluiten en dus erg flexibel en goedkoop je filtering kunt regelen. Ik heb er slechts één, dan is het dus niet goedkoop (maar wel leuk om te doen!).
Benodigdheden:

v.l.n.r.: luchtslang, actieve kool (niet persé nodig), keramische pijpjes (mogen ook knikkers zijn), stukje blauw filtermat (een Juwel spons die ik nog had liggen, in dit geval), glazen pot, PVC-pijp, en een luchtpompje, en filterwatten (niet op de foto).
En het eindresultaat:

De bovenkant van het PVC is de uitstroom, water wordt de pot ingezogen door de spons heen en gaat door het pijpje naar boven. Het luchtslangetje loopt langs de grijze pijp naar onderen. De PVC pijp is onderaan schuin afgesneden (net als bij bloemen), en boven de snede zit een gaatje waar de luchtslang ongeveer een centimeter de pijp ingaat. Ik zal hiervan nog wel een detailfoto plaatsen.
De pijpjes dienen ten eerste als gewicht, maar er gaan uiteraard ook bacteriën inzitten. Tussen de pijpjes en de spons komen nog watten en kool.
Eventuele overeenkomsten met andere topics op andere fora is puur toevallig