nieuw aquarium
nieuw aquarium
ik heb nu een week een aquarium zonder vissen nog en mn plantjes krijgen donkere puntjes (btje dood) moet ik die er gelijk af knippen dan? gr bob
Re: nieuw aquarium
oke gelukkig zag de bui al hangen 
Weet je ook welke planten je hebt? 
Cichlids forever!
200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
ja nu wel :S had de kaartjes per ongeluk weg gegooit maaaaaar na lang froeten in de prullebak :S heb k ze gevonden haha. ik heb 1anubias heterohylia 1cryptocoryne wentii brown 1cryptocoryne costata en 1anubias op een tak en een paar waar ik geen naam van weet. zijn 3 wat dikkere stengels/sprieten en drie stengels sprieten wat dunner... zal vast wel van die standaard plantjes zijn want was bij de jumper gewoon geen spec.zaak. ik heb alleen echt het idee dat ze met de dag achteruit gaan terwijl ze wel goed in de voedingsbodem zitten. me waterwaarde heb ik niet kunnen meten omdat de winkels dicht waren toe ik zon test ding wou kopen :S maar het is egt wit troebel. kan e nog wel doorheen kijken. lijkt btje op mist ofz.
die 3 wat dunnere zijn vallisneria s trouwens
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.
Ja wel een heel klein beetje alleen bij mij is het veel minder erg en is het echt wit troebel niet groen zoals op de foto's. K heb gehoord dat het wel vaker bij een nieuwe bak is. Dat het met bacterie opbouw te maken heeft. Kan dat? Vind het alleen raar dat me plantjes dan ook zo hard achteruit gaan.
Beste Bob:
Persoonlijk heb ik geen idee waaraan je bak lijdt. De witte mist kan ook te maken hebben met het zand, als je dat als bodem hebt uitgekozen, dat opgezweept wordt door de stroming in je bak. Daarom, als je zand als substraat hebt uitgekozen, heb je het, voordat je het in je aquarium hebt gelegd, grondig uitgespoeld? En, staat je pomp niet naar beneden gericht?
Daarnaast wil ik opmerken dat de reden waarom je plantjes het niet zo goed doen, niets met deze witte mist te maken moet hebben. Ik lees dat je Anubiassen houdt. Anubiassen MOETEN met hun wortelstok boven het substraat geplant worden. Anders gaan deze plantjes kapot. Het zijn trouwens bijzonder trage groeiers (3 a 4 bladeren per jaar) die niets hebben aan een voedingsbodem, daar zij de weinige voedingsstoffen die zij nodig hebben uit het water halen.
Je moet de wortels van je valisneria's inkorten als je ze plant en de Valisneria een beetje naar omhoog trekken. Tenminste, als je wil dat hij snel aanslaat. Dit is een plant die wel gediend is met een voedingsbodem, alhoewel je de vraag kunt stellen waarom je hem een voedingsbodem over je hele aquarium aanbiedt. Er zijn immers andere, meer gerichtere manieren om de Valisneria te voeden (kleibolletjes in het substraat).
Met je Cryptocornes heb ik helaas weinig tot geen ervaring.
Persoonlijk heb ik geen idee waaraan je bak lijdt. De witte mist kan ook te maken hebben met het zand, als je dat als bodem hebt uitgekozen, dat opgezweept wordt door de stroming in je bak. Daarom, als je zand als substraat hebt uitgekozen, heb je het, voordat je het in je aquarium hebt gelegd, grondig uitgespoeld? En, staat je pomp niet naar beneden gericht?
Daarnaast wil ik opmerken dat de reden waarom je plantjes het niet zo goed doen, niets met deze witte mist te maken moet hebben. Ik lees dat je Anubiassen houdt. Anubiassen MOETEN met hun wortelstok boven het substraat geplant worden. Anders gaan deze plantjes kapot. Het zijn trouwens bijzonder trage groeiers (3 a 4 bladeren per jaar) die niets hebben aan een voedingsbodem, daar zij de weinige voedingsstoffen die zij nodig hebben uit het water halen.
Je moet de wortels van je valisneria's inkorten als je ze plant en de Valisneria een beetje naar omhoog trekken. Tenminste, als je wil dat hij snel aanslaat. Dit is een plant die wel gediend is met een voedingsbodem, alhoewel je de vraag kunt stellen waarom je hem een voedingsbodem over je hele aquarium aanbiedt. Er zijn immers andere, meer gerichtere manieren om de Valisneria te voeden (kleibolletjes in het substraat).
Met je Cryptocornes heb ik helaas weinig tot geen ervaring.
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
ja ik heb het uitgespoeld tot het helemaal helder was... heb me plantjes iets omhoog getrokken. moeten de wortels niet in de voedingsbodem hangen dan?
witte mist had ik ook in de eerste week van mijn nieuwe aquarium. zou ook kunnen komen door een plotselinge bacterie explosie.
ik zou het nog even aankijken en desnoods van easylife LFM erin mikken.
anubias hebben een wortelstok (een dikker gedeelte waar zowel de wortels als de bladeren aan zitten) die idd boven de grond moet. de wortels zelf kunnen wel gewoon in de grond.
crypto's kunnen erg slecht tegen plotselinge waterwissels en zullen dan snel 'verweken' maar zolang je de verweekte bladeren eruit haalt zal deze vanzelf weer aanslaan.
ik zou het nog even aankijken en desnoods van easylife LFM erin mikken.
anubias hebben een wortelstok (een dikker gedeelte waar zowel de wortels als de bladeren aan zitten) die idd boven de grond moet. de wortels zelf kunnen wel gewoon in de grond.
crypto's kunnen erg slecht tegen plotselinge waterwissels en zullen dan snel 'verweken' maar zolang je de verweekte bladeren eruit haalt zal deze vanzelf weer aanslaan.
Valisneria's zijn wortelende planten, beste Bob.
Het maakt weinig uit of ze in de voedingsbodem zitten, als je ze plant. Hun wortels groeien toch naar waar er voedsel te rapen valt. 
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -