Bodem vervangen?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bodem vervangen?

Bericht door Laurens »

Gezien ik door een verjaardag weer wat geld vrij heb voor mijn aquarium ( :Cheer: ) kan ik weer eens lekker rotzooien met mijn inrichting en bestand. Ik heb nog een gat zitten in mijn bestand, ruw achtergelaten door de dwergcichliden die bepaald geen succes te noemen waren. Dus de bodem is nog helemaal vrij, naast een school kardinaaltetra's (12, hoort 15 te zijn), een school bijlzalmen (8 ipv 10) en wat Otocinclus (4 ipv 6).

Nou is mijn oog gevallen op de Corydoras habrosus, en het beviel mijn oog wel met hen. Het probleem is dat om deze visjes te kunnen houden je geen scherp grind in je bak mar hebben. En van alle soorten grind die er te koop zijn heb ik nou net split. Dus ik kan wel een school Cory habrosus kopen, maar dan wel na mijn bodem te hebben vervangen...

Je zou denken geen probleem, lekker rommelen in het aquarium, en dat is dus ook mijn punt. het is immers geen probleem, lekker rommelen in het aquarium. Maar ik vraag me dan wel af hoeveel werk dat dan precies is. In ieder geval 1 emmer met planten, 1 emmer met vissen en zoveel mogelijk grind eruit. Nieuw grind erin (van tevoren kopen) planten terug (uiteraard niet zoals het stond) maar is dat het wel? Want tenslotte zitten er wel een hoop nuttige bacteriën in de bodem, hoe krijg ik die terug? Want de vissen moeten er wel meteen weer in...

Dus kan iemand een idee geven van waar ik allemaal aan zou moeten denken?
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Bodem vervangen?

Bericht door Kees »

Is best wel een klus, ik heb het hier ooit eens gedaan van grind naar zand met de vissen er gewoon in.
Net genoeg water erin gelaten dat ze niet droog kwamen te staan en wat water opgevangen in emmers voor de cultuur.
Grind eruit geschept met een visnetje.
Hangt er een beetje vanaf hoe troebel je water aan het eind van de klus is, maar in mijn geval heb de planten die dag eerst los in de bak gelegd en de andere dag pas weer geplant, kon ik tenminste zien waar ik ze aan het neerzetten was.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Dat kan ook wel inderdaad, maar ik haal liever de bak helemaal droog zodat ik nog wat reliëf kan aanbrengen in de grond en zo...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

ik denk zelf niet dat het een al te groot probleem is zolang je het water bewaard en je filter laat draaien. desnoods in een emmer. zodra er weer water in je bak zit even een paar uurtjes laten staan, plantjes erin en je vissen weer laten overwennen.
ik zie zelf niet zoveel problemen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom