Nieuws visbestand Taniavw
Nieuws visbestand Taniavw
Dag allemaal,
Als cadeautje voor ons jongste gupje die volgende week 1 jaar wordt en aaaalles al heeft hebben we besloten tot een aquarium)pje), kunnen de andere (6) kinderen ook van meegenieten. Dus kocht ik een Cayman 50 pro, deed er voedingsbodem in van Sera, donkere gravel erop, 10 diverse plantjes erin (gewoon wat we mooi vonden, geen ecologisch verantwoord geheel ofzo). Aquatan en Nitrivec erin en filteropstarter. Bak is fors troebel nog, maar ik heb al gelezen dat dat veel GEDULD vergt ;->. Licht, pomp, verwarmingselementje aan en we laten het een weekje draaien (licht gaat maar zo'n 8-9 uur per dag aan), dan met water naar winkel om te testen en visjes kopen.
Kindje zelf vindt het nu, met alleen plantjes erin, al prachtig en maakt steeds het gebaar voor 'vis' met een niet te beschrijven geluid erbij (beginnend pratertje ;->)
Qua bevolking dacht ik aan:
wat guppies (6?)
wat kardinaal- of neontetra's (6?)
paartje dwerggourami's
algenetertje(s) (Otocinclus affinis, 2?)
optioneel:
platy's (x?)
maanvisjes (s?)
Zouden jullie even mee willen kijken of er missers zitten in onze aanpak / bevolkingskeuze?
Groet,
Tania
Als cadeautje voor ons jongste gupje die volgende week 1 jaar wordt en aaaalles al heeft hebben we besloten tot een aquarium)pje), kunnen de andere (6) kinderen ook van meegenieten. Dus kocht ik een Cayman 50 pro, deed er voedingsbodem in van Sera, donkere gravel erop, 10 diverse plantjes erin (gewoon wat we mooi vonden, geen ecologisch verantwoord geheel ofzo). Aquatan en Nitrivec erin en filteropstarter. Bak is fors troebel nog, maar ik heb al gelezen dat dat veel GEDULD vergt ;->. Licht, pomp, verwarmingselementje aan en we laten het een weekje draaien (licht gaat maar zo'n 8-9 uur per dag aan), dan met water naar winkel om te testen en visjes kopen.
Kindje zelf vindt het nu, met alleen plantjes erin, al prachtig en maakt steeds het gebaar voor 'vis' met een niet te beschrijven geluid erbij (beginnend pratertje ;->)
Qua bevolking dacht ik aan:
wat guppies (6?)
wat kardinaal- of neontetra's (6?)
paartje dwerggourami's
algenetertje(s) (Otocinclus affinis, 2?)
optioneel:
platy's (x?)
maanvisjes (s?)
Zouden jullie even mee willen kijken of er missers zitten in onze aanpak / bevolkingskeuze?
Groet,
Tania
Re: voorstellen (newbie)
Tania, welkom op het forum.
Uuhhh dus 7 kids?
Hebben er hier 4, en das al druk.
Hoe oud zijn ze?
Cayman 50, is dat een 40l bak?
Uuhhh dus 7 kids?
Hebben er hier 4, en das al druk.
Hoe oud zijn ze?
Cayman 50, is dat een 40l bak?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Welkom op Aquafora.
Lekker druk daar.
De voedingsbodem had ik er zelf uitgelaten. Maar je kunt kunt er wel wat in kwijt. Het is idd een 40 liter bakje Kees.
Guppies zijn leuke diertjes alleen hou je het nooit bij 6. Of je neemt alleen mannetjes. Wat Tetra's kan ook hoewel deze veel zwemwater erg op prijs stellen. Gourami's zou ik zelf niet doen...vindt ik je bakje net te klein voor.
Wat vind je zelf van Garnalen?
Maar lees je lekker in en veel plezier op het forum.
Lekker druk daar.
De voedingsbodem had ik er zelf uitgelaten. Maar je kunt kunt er wel wat in kwijt. Het is idd een 40 liter bakje Kees.
Guppies zijn leuke diertjes alleen hou je het nooit bij 6. Of je neemt alleen mannetjes. Wat Tetra's kan ook hoewel deze veel zwemwater erg op prijs stellen. Gourami's zou ik zelf niet doen...vindt ik je bakje net te klein voor.
Wat vind je zelf van Garnalen?
Maar lees je lekker in en veel plezier op het forum.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
Ja Kees, 7 kids (nieuw samengesteld gezin, dan krijg je dat ;-)) Lekker druk ja, al bestaan we in verschillende samenstellingen, variërend van (onze) 2 tot 7 kids.
Voedingsbodem: te laat dit forum ontdekt ;->, kwaad is al geschied. Enfin.
Guppies: ja, was mij bekend dat het de konijnen van de vissen zijn. Is dat bezwaarlijk (heel) veel guppies in zo'n klein bakje? En anders maar wat mannetjes, iig hooguit 1 vrouwtje dan ;-)
Gourami's vind ik heel leuk, maar ik was al bang dat het bakje te klein was. (Maanvissen uitgesloten, foutje.)
Ik 'ontdek' net de corydoras pygmaeus, heel schattig, maar ben bang dat het zwarte grind dat ik heb te scherp is?
Garnalen: had ik nog niet aan gedacht, maar zijn wel leuk denk ik ja, vuurgarnaaltjes? En hoeveel? 10?
Als het allemaal niet kan evt. wat platy's erbij, maar wil wel proberen de verschillende waterlagen wat te bevolken...
Laten we zeggen:
5 guppies (waarvan 1 vrouwtje, tenzij veel guppies een bezwaar is)
10 neontetra's
7-10 corydoras pygmaeus / 3 otocinclus affinis
10 vuurgarnalen
Ik weet niet of dit (inmiddels) naar een ander forum moet?
Voedingsbodem: te laat dit forum ontdekt ;->, kwaad is al geschied. Enfin.
Guppies: ja, was mij bekend dat het de konijnen van de vissen zijn. Is dat bezwaarlijk (heel) veel guppies in zo'n klein bakje? En anders maar wat mannetjes, iig hooguit 1 vrouwtje dan ;-)
Gourami's vind ik heel leuk, maar ik was al bang dat het bakje te klein was. (Maanvissen uitgesloten, foutje.)
Ik 'ontdek' net de corydoras pygmaeus, heel schattig, maar ben bang dat het zwarte grind dat ik heb te scherp is?
Garnalen: had ik nog niet aan gedacht, maar zijn wel leuk denk ik ja, vuurgarnaaltjes? En hoeveel? 10?
Als het allemaal niet kan evt. wat platy's erbij, maar wil wel proberen de verschillende waterlagen wat te bevolken...
Laten we zeggen:
5 guppies (waarvan 1 vrouwtje, tenzij veel guppies een bezwaar is)
10 neontetra's
7-10 corydoras pygmaeus / 3 otocinclus affinis
10 vuurgarnalen
Ik weet niet of dit (inmiddels) naar een ander forum moet?
wat vind je ipv guppies van dwerg knorgouramies?
erg leuke visjes.
erg leuke visjes.
Re: Nieuws visbestand Taniavw
JA idd, en wat beter binnen de perken te houden. In een 40l zou ik ook geen neons doen, eerder vuurtetra's oid...
Klaar om info te spuiten en absorberen!
En de Rasbora Galaxie's zijn ook heel leuk voor zo'n bakkie.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
JA die zijn idd ook leuk voor zo'n bak.
De rasbora galaxy (pareldanio's?) lijken me heel leuk, misschien in plaats van de neontetra's, anders vuurtetra's.
Ik vind de dwergknorgourami' een leuk idee, ik vind de schuimnestjes erg mooi, leuk om te volgen, maar met mijn kids ontkom ik niet aan de guppies. Ik denk nog even na of ik alleen 4, 5 mannetjes neem, of 2m/6v, maar dan moet ik zorgen dat ik een andere bak beschikbaar heb en de visjes kwijt kan.
Tjee, waai ik effe lekker met alle winden mee, maar al doende leert men zullen we maar zeggen, beter 'op papier' rommelen dan straks met de visjes zelf.
Stand tot nu toe (voor mijn eigen overzicht):
5m guppen (of 2m/6v)
8-10 microrasbora galaxy (of evt. vuurtetra's)
2-3 otocinclus affinis / vittatus
vuurgarnalen
dank voor alle suggesties tot nu toe, we lezen en leren vrolijk verder.
gr, Tania
PS Kees: j14, j12, m12, m9, j9, j3, m1 jr
Ik vind de dwergknorgourami' een leuk idee, ik vind de schuimnestjes erg mooi, leuk om te volgen, maar met mijn kids ontkom ik niet aan de guppies. Ik denk nog even na of ik alleen 4, 5 mannetjes neem, of 2m/6v, maar dan moet ik zorgen dat ik een andere bak beschikbaar heb en de visjes kwijt kan.
Tjee, waai ik effe lekker met alle winden mee, maar al doende leert men zullen we maar zeggen, beter 'op papier' rommelen dan straks met de visjes zelf.
Stand tot nu toe (voor mijn eigen overzicht):
5m guppen (of 2m/6v)
8-10 microrasbora galaxy (of evt. vuurtetra's)
2-3 otocinclus affinis / vittatus
vuurgarnalen
dank voor alle suggesties tot nu toe, we lezen en leren vrolijk verder.
gr, Tania
PS Kees: j14, j12, m12, m9, j9, j3, m1 jr
ja lijkt me leuk, je zou ook kunnen kiezen voor andere garnalen, Blue Pearl, White Pearl en de citroengarnaal kweken net zo goed als de vuurgarnaal, en zouden dus een leuk alternatief vormen. Ook Crystal Red en Crystal Black zijn mooi, maar kleiner en kweken minder snel, dus die sterven misschien sneller uit onder de guppen...
Lekker druk huisje dus haha.
Maar ik zelf zou qua guppen 3m en 4v doen.
Galaxy's komen denk ik meer tot hun recht in dat bakkie als vuurtetra's en zeker qua maat van het visje.
3 otcinclus is prima
Vuurtjes zijn wel een van de makkelijker soorten en kunnen de kids lekker genieten van het jonge grut wat er dan gaat komen. En de prijs is ook wat leuker als bv een CR.
Maar ik zelf zou qua guppen 3m en 4v doen.
Galaxy's komen denk ik meer tot hun recht in dat bakkie als vuurtetra's en zeker qua maat van het visje.
3 otcinclus is prima
Vuurtjes zijn wel een van de makkelijker soorten en kunnen de kids lekker genieten van het jonge grut wat er dan gaat komen. En de prijs is ook wat leuker als bv een CR.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Lijkt mij ook mooier/leuker, dus als dat een optie is...Kees schreef: Maar ik zelf zou qua guppen 3m en 4v doen.
Ik las op verschillende sites dat je de verhouding 1m/3v moet houden, dus vandaar.
Galaxy's zijn niet meer omstreden hoop ik, gezien het vernielen van hun habitat?
En de kosten spelen zeker een rol, dus dat pleit nóg eens voor vuurgarnaaltjes ;-)
Als je heel veel guppies wil krijgen dan kan je dat inderdaad doen.
Maar ik zou het zeker in zo'n bakkie niet doen.
Wat Lau al zegt, tegenwoordig zie je alleen nog maar nakweek in LFS.
Maar ik zou het zeker in zo'n bakkie niet doen.
Wat Lau al zegt, tegenwoordig zie je alleen nog maar nakweek in LFS.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Gisteren met de hele famile visjes gekocht, wij dachten even alle visjes tegelijk erin te zetten, maar dat leek de verkoper toch niet zo handig voor het bacterieel evenwicht ;-)
Aldus besloten nu alleen de vijf guppies erin te doen. Voor 5m gekozen dus. Ze doen het prachtig, op ééntje na, die zwemt wat allenig en weinig krachtig rond. We zullen het zien.
De R. galaxies zijn hier vrijwel niet te krijgen, en áls ze te krijgen zijn tegen 6 a 7 euro per stuk. Wel een vervangende soort daar, moet nog navragen wat het precies is, zijn nóg iets kleiner en lijken er sterk op, meen dat dat ook rasbora's waren. Die gaan het dan maar worden, want die zijn slechts 90ct per stuk. Dan weer een week of wat later de otoc. vittatus en tenslotte de vuurgarnaaltjes.
Al ónze guppies en vooral het jarige kind vinden het in ieder geval prachtig. Wij hebben wel de indruk dat de guppies voortdurend honger hebben, maar beperken het voeren toch maar tot een klein beetje, 2x per dag....
wordt vervolgd (zal dan ook fotootje plaatsen)
Aldus besloten nu alleen de vijf guppies erin te doen. Voor 5m gekozen dus. Ze doen het prachtig, op ééntje na, die zwemt wat allenig en weinig krachtig rond. We zullen het zien.
De R. galaxies zijn hier vrijwel niet te krijgen, en áls ze te krijgen zijn tegen 6 a 7 euro per stuk. Wel een vervangende soort daar, moet nog navragen wat het precies is, zijn nóg iets kleiner en lijken er sterk op, meen dat dat ook rasbora's waren. Die gaan het dan maar worden, want die zijn slechts 90ct per stuk. Dan weer een week of wat later de otoc. vittatus en tenslotte de vuurgarnaaltjes.
Al ónze guppies en vooral het jarige kind vinden het in ieder geval prachtig. Wij hebben wel de indruk dat de guppies voortdurend honger hebben, maar beperken het voeren toch maar tot een klein beetje, 2x per dag....
wordt vervolgd (zal dan ook fotootje plaatsen)