Potamotrygon scobina

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
PatrickM
0-200
0-200

Potamotrygon scobina

Bericht door PatrickM »

Hier even wat plaatjes van een klein blijvende roggesoort.

Het Trio Potamotrygon scobina bestaan uit twee vrouwtjes en 1 mannetje, dit is nakweek.

Mijn Scobina's hebben in vergelijk met mijn andere roggen een zeer zachtaardig karakter en zijn erg voorzichtig.
Het gehele eetpatroon is anders, het lijkt wel of ze per week wat anders eten. soms vallen ze op mossel aan en dan weer op sprot of spiering. Het voer moet ik wel wat kleiner snijden voor ze om het makkelijk te kunnen eten. Als ze een groot stuk vast hebben schuren en schudden ze het wel door het zand maar niet met hetzelfde geweld als een motoro dat doet.

Ze eten goed en toch worden ze niet zo dik als de rest. Het blijven platte (niet magere) rogjes, ze hebben ook een heel duidelijk andere bouw. de oogjes staat ook anders een beetje boven op de disc wat ikzelf wel grappig vind.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

een dik 10 maanden oude Scobina naast een Motoro marbled van 5 weken, zie het veschil in formaat :)
Afbeelding

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Potamotrygon scobina

Bericht door Kees »

Dat is toch inderdaad een ander maatje.
Zijn dit nu eigenlijk vissen die aan je hechten?
Ik heb ze best vaak in dierentuinen gezien en vond ze altijd wel wat apart en leken me wat intelligenter dan menig ander vis.
Beetje richting dolfijn.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
PatrickM
0-200
0-200

Bericht door PatrickM »

Roggen zijn zeker aanhankelijker dan andere vissen, ze herkennen je en hebben ieder een eigen karakter.
Je kan ze goed leren uit je hand te eten, ze komen hiervoor dan ook altijd naar dezelfde plek toe.

Om ze te vergelijken met dolfijnen gaat net iets te ver denk ik. Dolfijnen zijn wel heel erg slim :)

bordeauxdog
200-400
200-400

Bericht door bordeauxdog »

Kun je ze met intelligentie een beetje vergelijken met de tetraodon mbu?
Kunnen roggen hun ogen eigenlijk ook afzonderlijk bewegen?
Iff there are no dogs in heaven then I'm not going!!!!!!!!!!!!!!!

Bordeauxdog rules!!!

Patrick

bordeauxdog
200-400
200-400

Bericht door bordeauxdog »

prm schreef:Roggen zijn zeker aanhankelijker dan andere vissen, ze herkennen je en hebben ieder een eigen karakter.
Je kan ze goed leren uit je hand te eten, ze komen hiervoor dan ook altijd naar dezelfde plek toe.

Om ze te vergelijken met dolfijnen gaat net iets te ver denk ik. Dolfijnen zijn wel heel erg slim :)
die vergelijking gaat volgens mij ook niet op , dolfijnen zijn echt geen vissen
Iff there are no dogs in heaven then I'm not going!!!!!!!!!!!!!!!

Bordeauxdog rules!!!

Patrick

Onderwerp auteur
PatrickM
0-200
0-200

Bericht door PatrickM »

Kun je ze met intelligentie een beetje vergelijken met de tetraodon mbu?
ja denk het wel maar een mbu zit meestal alleen en heeft dus nog meer aandacht, roggen hou je het best met meerdere tegelijk, ze zijn erg sociaal naar elkaar.

Het leuke is wel dat veel roggenliefhebbers ook vaak kogelvissen houden, overigens niet in dezelfde bak :D