Hoeveel vis

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Marcje1968
0-200
0-200

Hoeveel vis

Bericht door Marcje1968 »

Dit draadje even uit een ander draadje gehaald en in zijn eigen topic gezet.
Dit onderwerp is heel interessant, alleen hoort het niet thuis in het draadje waar het begon.
Kees

Oorzaak is simpel en eenvoudig:

1 meetstrips, ook die van tetra zijn niet naukeurig ! ze zijn alleen bedoeld om een globale indruk te geven.
En om drastische dingen te veranderen zou ik toch eerst beter testen met b.v. een druppeltester.

2 Je belast je bak veel te snel en veel te hoog.

Een aquarium dient minimaal 3 weken te rijpen, waarna je langzaam kunt beginnen vissen toe te voegen.
In die drie weken moet je gewoon water verversen en na 2 weken een heel klein beetje voer in het water doen.
Wat betreft belasting is deze maximaal 1 cm vis per liter water.
63 liter is bruto, netto hou je na aftrek bodem, planten enz. maximaal 50 liter over.

10 st. sherry barbeel 10 x 4 cm = 40 liter
6 st. pandameerval 6 x 4 cm = 24 liter
4 st. platy 4 x 5 cm = 20 liter
5 st. zebra 4 x 4 cm = 16 liter
2 st. dwerggourami 4 x 5/6 cm = 20 liter
2 st. algeneter 2 x 8? cm = 16 liter

Totaal is dit 136 cm volwassen vismaat terwijl je maximaal 50 cm kunt hebben. Dit is een overbevolking van meer als 250%
Ongeacht wat je doet betekend dit dat je je bak nooit goed krijgt en gegarandeert dat er doden gaan vallen.

Hellaas geen goede vriendelijke post, maar wel eerlijk.

Gr. marc
Al vanaf 1977 visjes en nog niet alles weten !

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Hoeveel vis

Bericht door Stefan »

ben het er zelf alleen niet mee eens, zeker de regel 1cm vis per liter water vind ik persoonlijk redelijke flauwekul.
puur vanwege de enorme reeks van uitzonderingen.
als voorbeeld geef ik altijd probeer maar eens een arowana van 120 cm in 120 liter te houden...
en het zou ook betekenen dat je maar 10 kardinaaltjes mag in 40 liter...
dat is natuurlijk in beide gevallen niet wenselijk.

het is voor mij een kwestie van kijken hoe je vissen met elkaar om gaan en aan de hand daarvan kritisch kijken of er eventueel nog iets bij kan.
bij een filnke bezetting is het alleen wel zaak vaker te verversen.

de strip testjes zijn idd een globale weergave van hoe het in je bak gaat, maar ze wijken nou ook weer niet zoveel af dat je het niet zou kunnen gebruiken als meting.

Ik heb tot nu toe elke keer (en dat zijn nogal wat keren) dat ik mijn aquarium opnieuw opstarte mijn bak een week in laten draaien met planten e.d. daarnaast gebruikte ik easylife LFM en tegenwoordig ook bactozym.
en ik had nooit dode vissen bij de opstart van een bak.

zoals je ziet is er geen goed of fout in de aquaristiek, het is een kwestie van zoveel mogelijk informatie verzamelen van verschillende bronnen en naar verstand en gevoel handelen.
Je bak vertelt je dan gauw genoeg of het goed of fout was.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Marcje1968
0-200
0-200

Simpel, het is nogal een verschil of ik het over een buffer heb van een bak van 160cm of een bakje met 50 liter.
En de 1 cm regel is geen onzin, hij is zelfs het maximale. Liever 1 cm per 2 liter !
Vaak zie ik dus zwaar overbevolkte bakken, waar ook nog eens weinig ververst word ( 1 x per 2 weken) en als ik dan 10 bakken neem die zo zijn bevolkt, gaat het bij 9 goed fout.

Als het geen probleem zou zijn had dit topic ook niet bestaan. :|

Het is ook een verschil of je met 50 liter 1 vis meer hebt of bij 400 liter, vandaar dat ik altijd in procenten denk.
En ja een vis van 120 cm in een bak van 120 cm is onzin, dit is ook een kreet die nergens op slaat ! Je houd een kardinaal ook niet in een bak van 4 liter.
Vissen zijn levende wezens die doordat wij ze verzorgen volledig op ons zijn aangewezen.
Wij hebben de plicht ze zo goed mogelijk te verzorgen, en dat houdt in dat wij ze niet met vele in een kleine ruimte mogen stoppen, alleen omdat wij dat mooi vinden !
Er worden helaas zeer veel fouten gemaakt door ons hobbyisten, omdat er veel onzin aannamens zijn en weinig wetenschappelijk onderbouwde meningen.
Echter de belasting van water en de invloed daarvan op de vis is wetenschapelijk onderzocht, waaruit de conclusie was dat een vis het beste gehouden kan worden in een schone omgeving, en dat is geen bak met een belasting van ruim 250% !

Gr. marc

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

even onder ons, ik heb hier ook een 60x30x30 staan en als je zou weten wat daar allemaal in zit en wat al een heel lange tijd goed gaat zouden je haren recht overeind gaan staan...

het feit dat je een vis van 120cm niet in 120 liter water kan houden of een kardinaal in 4 bevestigt alleen maar mijn stelling dat de regel van 1 cm vis per liter water niet klopt.
dit gaat totaal niet op bij grote vissen en bij 'scholen' vissen.
en ja, ik heb scholen tussen aanhalingstekens omdat zoetwaterscholenvissen niet zo scholen als bv. haring.
bij een erg smalle hoge bak gaat het ook niet op, zowel als bij een lange lage bak.

ik promoot het gebruik van gezond verstand i.p.v. allerlei regeltjes die per stuk meer dan 8000 uitzonderingen hebben. Je kan wel een aantal basisaannames als richtlijn nemen, maar op het moment dat je ze als regel gaat zien, gaat het geheid net zo fout.

de stelling dat vissen moeten worden gehouden in een "schone" omgeving is ook weer zo'n regeltje...
wat versta je onder schoon? puur H2O? dan gaan al je vissen dood namelijk.
en wat is vies? ik vind het bruine water door turf er niet echt smakelijk uitzien en toch zijn er zat vissen die het juist erg fijn vinden.
en aan de andere kant zijn er ook zat vissen die niet goed tegen verversen kunnen.
ik zeg, vissen willen een stabiele omgeving.
dat houd namelijk in dat als het goed gaat in een bepaalde omgeving, dat je die zo stabiel mogelijk moet houden.
een regel die voor zoetwater altijd op gaat.

en ik denk ook dat juist daar het probleem zit waarom dit topic bestaat, de TS moet nog het evenwicht zien te vinden in waterwaarden bij een bevolkte bak. want dat is waar aquaristiek om draait, evenwicht.
evenwicht vinden tussen wat je wilt, wat kan en wat goed gaat. evenwicht vinden in je waterwaarden. alles draait om evenwicht.
en ik denk werkelijk dat het geven van regeltjes met onwijs veel uitzonderingen en die als mosterd na de maaltijd komen niet echt helpt.

Onderwerp auteur
Marcje1968
0-200
0-200

TS is een beginner, welke abssoluut geen inzicht heeft in wat kan en wat niet !
Dus gezond verstand ? waarvan.
Wat ik zie ? een forse beginnersfout ! Een lekker verse bak waar in heel snel vis ingezet is, en gelijk fors overbelast.
Evenwicht ? Balans ? in deze bak ??

En een evenwicht is meer als waardes die je meet ! water bevat vele stoffen , die allemaal in meer of mindere mate het evenwicht beinvloeden.
Dus niet alleen ph,gh,kh enz maar ook hormonen en mineralen.

Beginners zullen eerst moeten leren om een vissen in leven te houden met gewoon kraantjes water, wat stabiel is.
En als er dan na een lange tijd (geen 3 weken) een biologisch evenwicht is wat niet nadelig is voor de vissen, kan begonnen worden met beinvloeden van het water.
Wij doen er jaren over om een beetje verstand te hebben van welk middel wat beinvloed, en ts doet dat gezelig na 3 weken.

Prima ! promoot het ook lekker ! , maar niet jammeren als er onschuldige doden vallen ! want dat is iets wat ik, zoals ik de berichten van TS lees en mijn ervaring eroverheen gooi zeker gaat gebeuren.
Juist beginners hebben baat bij standaard regels ! En de standaard regels, want hij heeft gewone standaard vissen gelden hier! dus zwaar overbelast zonder evenwicht is gegarandeerd de fout in gaan !
En liever dat er gelijk aandacht aan geschonken wordt als achteraf als er slachtoffers zijn gevallen.

Gr. marc

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Die stoffen die jij opnoemt al mineralen kun je na die 3 weken nog steeds niet meten. En het verhaal van een bak 3 weken laten indraaien heeft ook weinig nut als je niet aan de slag gaat met bijv. bacterie preparaat, een aquarium met kraanwater is na 3 weken nog steeds een bak met kraanwater.

Je kunt een beginner wel vertellen dat 1cm vis de max is, het heeft alleen weinig zin als de meeste beginners het pas gaan vragen als het fout loopt. Ik ken zeer weinig beginners die hier een eigen onderwerp hebben over hun aquarium van af de allereerste dag. Tja dan kun je niet meer doen dan vertellen hoe het wel zou moeten en proberen te redden wat er te redden valt. Helaas haakt na zo'n soort bericht de onderwerp auteur het voor gezien, de meeste kunnen zeer slecht tegen kritiek.

Zelf laat ik nooit een bak indraaien althans hooguit een dag of 2 voor de eerste vissen uitgezet worden, je moet dan wel weten wat je doet door ervaring daar heb je zeker gelijk in.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

RE: Hoeveel vis

Bericht door Stefan »

Ik geef hier nog 1 keer mijn reactie op daarna houd ik het voor gezien want ik heb het gevoel de we het toch niet met elkaar eens gaan worden. en dat bevestigd alleen maar mijn standpunt, er is niet één regel die altijd voor alles geldt. vele wegen leiden naar rome.
het is, zoals Kevin al aangeeft, wel beter om met de weg te helpen die TS al ingeslagen is en niet te zeggen dat hij op een totaal verkeerde weg zou staan. want dat is in dit geval zeker niet zo.

gezond verstand is anders dan dingen weten. gezond verstand is dingen bedenken die je niet weet met behulp van wat je wel weet. gezond verstand is logisch nadenken over actie en reactie.
dat ik een kleine 2 jaar geleden begon heb ik de fout gemaakt mijn vissen in water te doen dat direct uit de kraan kwam met alleen wat easylife LFM erin. die hebben het allemaal overleeft, geen nitriet piek, niks.
nu gaat het hier om vrij gecultiveerde vissen, die dus echt wel een stootje kunnen hebben.
als het nu om specifieke wildvang dieren gaat van meer dan 100 euro per stuk... ja dan zou ik nog wel 2 maanden indraaien.
maar waar hebben we het hier nu helemaal over... sherry barbeeltjes, zebra's, platys en gouramies.
ik ken een verhaal van iemand die bij het schoonmaken van haar vissenkom met zebra, de vis op het aanrecht legde, met bleek de kom schoonmaakte en daarna vulde met kraanwater en de vis er weer in deed.
dit is jaren lang goed gegaan. het heeft natuurlijk niet mijn voorkeur, maar het geeft wel goed aan hoe erg sommige gecultiveerde vissen tegen een stootje kunnen.

balans is in elke bak te vinden als je maar op de juiste plaats zoekt.
en ik ben ervan overtuigd dat als TS zijn filter nu goed in laat draaien dat z'n waterwaarden goedkomen en dat het zo een heel lange tijd goed kan gaan.

mij hoef je niet te vertellen wat er in water zit en hoe dat elkaar beinvloed. maar verreweg de meeste stoffen zitten er in zulke kleine hoeveelheden in dat ze alleen met een massaspectrometer te meten zijn.
en die zijn totaal niet van belang.

zoals napoleon zichzelf immuun had gemaakt voor hoge dosissen rattengif kan je een vis laten wennen aan 'bijzondere' waterwaarden als je het maar geleidelijk doet en het daarna zo stabiel mogelijk houdt.
kweken is een ander verhaal maar daar hebben we het hier niet over.

ben het niet helemaal eens met dat TS pH-minus gebruikt, ik zou liever voor turf of amandelbladeren hebben gekozen omdat het met chemische middelen toch sneller fout kan gaan dan met natuurlijke middelen.

het is de keuze of je vissen op een natuurlijke manier wilt houden en kweken of dat je wilt kijken naar de vissen die je hebt en nooit echte kweek resultaten wilt hebben. het gaat om de vraag, gaat dit bestand voor zolang als dat de bak staat en goed verzorgt wordt goed. en dan zeg ik dat dat zou kunnen en jij zegt van niet.
en alleen de tijd zal het ons leren.