Welk zand (of grind), plantenvoeding en filter

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
Jasper
0-200
0-200

Welk zand (of grind), plantenvoeding en filter

Bericht door Jasper »

Goedemorgen,
Ik ga extra 60x30x30 aquarium opstarten en zit nu te twijfelen wat ik het beste kan doen. In mijn andere aquarium heb ik een zandbodem gedaan en daar kleibolletjes met voedingscapsules als voeding gedaan. Vroeger had ik altijd een voedingsbodem met grind. Wat kan ik het beste doen? Of is het een kwestie van voorkeur? Daarnaast lees ik dat het zand voor het aquarium ook zand uit de bouwmarkt kan zijn bijvoorbeeld. Maakt dit echt niks uit? Of kan ik beter voor een relatief klein aquarium gewoon langs de speciaal zaak gaan?

Verder ben ik van plan om het aquarium in te richten met veel planten en spiderwood. Ik twijfel ook nog over stenen. Welke lijm kan ik het beste gebruiken om stukken hout, steen en/of planten vast te maken? Ook hier lees ik dat goedkope lijm van de action gebruikt wordt ipv aquariumlijm.

En als laatste vraag ik me af wat voor filter ik het beste kan gebruiken. Er komt een betta in met garnalen en waarschijnlijk nog een schooltje kleine visjes. Ik heb zelf een (lichte) voorkeur voor een filter ten opzichte van een sponsfilter. Hier lees ik ook weer verhalen dat een sponsfilter beter zou zijn voor een betta ipv de stroming? Het lijkt mij juist dat als er zoveel planten en hout in zit er wel voldoende kracht in de stroming moet zitten om overal het water een beetje in beweging te houden. De inrichting zal er ook wel voor zorgen dat de stroming niet te sterk wordt voor de betta denk ik? (Recht voor de uitlaat van het filter zwemmen, zal niet gebeuren neem ik aan)

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, ervaringen en tips!

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Welk zand (of grind), plantenvoeding en filter

Bericht door amber98 »

Ik ben geen fan van voedingsbodems omdat: de bodem na een tijdje uitgewerkt is en dat kan al binnen een half jaar, de bodem begint dan vaak te rotten en dan moet je dus je bak helemaal gaan leeghalen om geen problemen te krijgen. Ik heb alle bakken met kleibolletjes en vloeibare voeding gedaan en dat is altijd prima gegaan. Sommige mensen zweren bij een voedingsbodem, dus de keuze ligt bij jou.

Niet al het zand van de bouwmark Is geschikt. Filterzand voor zwembaden wel, dit is mooi afgerond zand wat niet dichtslibt. Echter zijn die volgens mij alleen te krijgen in grote zakken, dus voor een kleine bak veel te veel.

Bison seconde lijm is sowieso veilig. Over de lijn van de action durf ik niks te zeggen. Maar de seconde lijm zal goedkoper zijn dan echte planten lijm van bijv Superfish

Er zijn genoeg mensen die grotere bakken op spons filters hebben draaien. Ivm garnalen vond ik de aquael turbo erg fijn. Deze heeft ook een regelbare uitstroom kracht

Onderwerp auteur
Jasper
0-200
0-200

Bericht door Jasper »

Alleen kleibolletjes en vloeibare voeding? Hoef ik dan geen voeding capsules bij de wortel te stoppen?

LM87
0-200
0-200

Bericht door LM87 »

Ik gebruik ook geen voedingsbodem om de redenen die zijn benoemd. In mijn 60l zit zand van de Hornbach. Wel voor aquariums maar qua prijs is deze goedkoop. Ik gebruik voedingssticks in de bodem en vloeibare plantenvoeding. Afhankelijk van de planten moet je beide gebruiken. Sommige planten halen voeding uit het water en sommige uit de bodem.

Geen ervaring met betta's maar ik gebruik een eheim extern filter op de bak. Deze geeft voldoende stroming. Een classic 350 volgens mij.

Je wilt graag een betta. Allereerst zou ik kijken naar deze vis en zijn omgeving. Wat heeft hij nodig en hoe combineer je dit in jouw bak? Wil je met echt lange vinnen, dan zul je wat hogere planten en rustplekken moeten creëren. Niet te veel stroming is dan een must. Als je met kortere vinnen neemt, dan kan de vis tegen iets meer stroming.

Let wel op: sommige betta vissen zijn erg territoriale monsters. Lang niet altijd kunnen ze met andere vissen worden gehouden. Ondanks dat het in de winkel tijdelijk goed gaat.