Visbestand 180 liter
Visbestand 180 liter
Ik heb dus begin december een 25 liter aquarium aangeschaft alleen dat ging niet goed en ik heb hier ook vragen gesteld alleen 5 maanden later dus nu , ga ik een 180 liter aquarium ophalen alleen ik weet niet wat ik erin wil doen ik dacht aan meschien 1 groot solitaire vis maar geen platy of mollies guppys of ancistrus of al die bekende vissen , ik dacht meschien aan draken goby of kwastvin snoek of axolotl meschien weet iemand welke vissen nog meer en het is 100 cm bij 40 bij 45 en dan ook welke bodem want dat weet ik ook nog niet en ik wil wel klijne lava stenen onder de bodem leggen voor extra beluchting en ik ga er ook een buitenfilter bij kopen en ik doe er pas vissen in in de laatste week van de zomer vakantie want ik ga vier weken op vakantie
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Re: Visbestand 180 liter
Leuk dat je voor een grotere bak gaat! Helaas zijn er niet veel grote solitaire vissen die hierin kunnen. Ik denk dat je met de draken goby de Gobioides Broussonnetii bedoeld? Deze word groot en is eigenlijk brakwater (zit tussen zoet en zout water in) met kwastvinsnoek denk ik dat je polypterus soorten bedoeld? Ook deze worden bijna even groot als het aquarium zelf is helaas. Axolotl is een optie máár je kan er niks anders bij zetten, niet eens een andere axolotl en ik kan je uit ervaring zeggen dat ze extreem saai zijn. Er is actie met voeren, maar ze zien niet goed dus je moet het voer bij hem neer gooien op de bodem en de rest van de dag zitten ze vaak op de zelfde plek. Axolotls moet je op kamertemperatuur houden. Alles wat in de bek van een axolotl past, gaat er ook in, dus ook andere vissen of poten van soortgenoten 
Misschien vind je zoiets als een koppel diamantgouramis leuk? Ze worden best groot, hebben veel kleur als ze volwassen zijn en je kan er prima nog een school vissen bij houden als je dat wil ?
Ik zou overigens geen lavastenen onder de bodem leggen. Beste is gewoon een laag filterzand (eigenlijk voor zwembaden te koop) die korrels zijn even groot waardoor de bodem niet dicht gaat slibben
Misschien vind je zoiets als een koppel diamantgouramis leuk? Ze worden best groot, hebben veel kleur als ze volwassen zijn en je kan er prima nog een school vissen bij houden als je dat wil ?
Ik zou overigens geen lavastenen onder de bodem leggen. Beste is gewoon een laag filterzand (eigenlijk voor zwembaden te koop) die korrels zijn even groot waardoor de bodem niet dicht gaat slibben
Laat ik nou net een groter aquarium krijgen van 260 liter 120 lang iets van 60 cm hoog en 40 diep, de bodem wordt zwart zand en ik ga er een berg in maken met daarop een Bonsai boom , weet iemand wat de lichtste aquarium stenen zijn ik denk lavastenen en dan ga ik naar het tuincentrum want daar zijn ze lekker goedkoop 
en ik ga een kwastvinsnoek in dat grotere aquarium doen denk ik en wat kan er in de midden en boven laag ?
Het is trouwens een juwel 260 visio
En zwart zand bij Hornbach is 5 euro voor 8 kilo dus daar kom ik ook wel een eind mee , en weet u hoeveel ik daarvan nodig heb ?
-
amber98

Ik meen dat ik in de 120cm ongeveer 40kg - 50kg zand had liggen. Dan heb je een flinke laag, maar geen “berg”. Je kan beter een geraamte van kunstof roosters maken om echt een berg te creeeren. Veel vissoorten gaan deze berg ook kapot maken, dan heb je uiteindelijk gewoon een hele dikke bodem
Ook 120cm is helaas niet genoeg voor kwartsvinsnoek. Vanaf 200cm kun je die pas gaan houden. Veel maten die online staan kloppen niet, veel “klein” blijvende soorten worden alsnog ruim 40/50cm, als je per ongeluk een andere ondersoort koopt, nog we een heel stuk groter. Ze kunnen ook bijna niet samen gehouden worden met andere vissen. Veel soorten eindigen als voer, andere soorten zijn te agressief voor ze..
wat vind je van pangio kuhlii? Een heel stuk kleiner maar wel prima geschikt voor de maat bak en goed samen te houden met andere vissen. In 120cm kun je een flinke groep kwijt. Je hebt ze in normaal bruin/grijs of met gele strepen.
Ook 120cm is helaas niet genoeg voor kwartsvinsnoek. Vanaf 200cm kun je die pas gaan houden. Veel maten die online staan kloppen niet, veel “klein” blijvende soorten worden alsnog ruim 40/50cm, als je per ongeluk een andere ondersoort koopt, nog we een heel stuk groter. Ze kunnen ook bijna niet samen gehouden worden met andere vissen. Veel soorten eindigen als voer, andere soorten zijn te agressief voor ze..
wat vind je van pangio kuhlii? Een heel stuk kleiner maar wel prima geschikt voor de maat bak en goed samen te houden met andere vissen. In 120cm kun je een flinke groep kwijt. Je hebt ze in normaal bruin/grijs of met gele strepen.
Ik zoek eigenlijk een vis die lang wordt maar niet te lang ongeveer 20cm en dan een soort van aal of slang achtig iets de bodem wordt trouwens filter zand
Ik bedoelde een berg van stenen , hoe groot is de groep van pangio khuli?
-
amber98

Vrijwel alles behalve pangio kuhlii word te groot. Van pangio kuhlii kun je er best veel kwijt, ze zijn schuw als ze met te weinig zijn. Een stuk of 20 gaat zeker. Afhankelijk van de inrichting uiteindelijk. Veel winkels hebben ze op voorraad, dan kun je al eens in het echt kijken hoe ze eruit zien (ze zijn dan wel klein en smal)
Ga je nu filterzand of colorsand gebruiken? Als je ze beide gebruikt, gaan ze mengen.
Ga je nu filterzand of colorsand gebruiken? Als je ze beide gebruikt, gaan ze mengen.
Ja ik denk dat de bodem bewoners de pangio khuli wordt en ik ken ze al , maar kunt u me helpen want ik wil heel graag zwart zand alleen daar heb ik wel veel van nodig alleen dat is duur (denk ik ) en filter zand is goedkoper e voorkomt bodemrod toch? Maar weet iemand goed zwart zand voor een goede prijs en dan hoeveel ik daar van nodig ga hebben
-
amber98

Voor zwart zand kun je echt het beste het ColorSand van de hornbach hebben. Deze slibt net als filterzand niet dicht.
Ja dat wil ik heel graag alleen ik weet niet hoeveel ik nodig ga hebben voor de bodem
-
amber98

Ligt eraan hoe dik je de laag wil hebben, ik had toen 50kg meen ik maar dan heb je echt een flinke dikke laag. Ik had het aan de achterkant flink opgehoogd. Wellicht heb je met 35-40 kg ook genoeg. Je kan er voor de zekerheid een paar meer halen als je gaat beginnen, zakken die niet gebruikt zijn en nog gewoon dicht zijn kun je dan met de bon terug brengen.
Ja top bedankt