Ik ben een gezelschap - plantenaquarium aan het opstarten met in de toekomst een kleine bezetting visjes. Van ons waterbedrijf krijg ik uit de kraan water met een GH van 4,9 en een pH van 8. De KH heb ik niet gemeten maar die moet erg laag zijn want KH ≤ GH. Uit de KH-pH-CO2 tabel lees ik af dat mijn CO2 gehalte dus zeer laag moet zijn: max. 1,7 mg/L als ik me het goed herinner wanneer GH=KH. Waarschijnlijk dus nog lager. Ik ga er van uit dat ik voor een betere plantengroei CO2 bemesting moet toepassen naar een concentratie van 15 a 20 mg/L, waarop ook de pH zal zakken (richting 7?). Om geen domme dingen te doen ben ik me wat aan het inlezen. Maar ik snap 2 kwesties niet m.b.t. bovenstaande vergelijking.
1) Ik lees op sommige plaatsen dat verhoging van de KH ook de pH verhoogt. Op andere plaatsten lees ik juist dat de KH de pH stabiliseert. Welke bewering is nu juist? Aan de hand van deze vergelijking zou ik zeggen (van links naar rechts) dat meer HCO3 meer H+ ionen absorberen en dus dat de pH stijgt en niet gelijk blijft. (Er zullen namelijk altijd H+ ionen in het water over blijven, anders zou de pH maximaal moeten zijn)
1b) Ik lees overigens ook dat de CO2 en de HCO3 wel de pH, maar niet elkaar niet beïnvloeden. Dat lijkt me op basis van deze vergelijking ook onjuist?
2) Hoe kan CO2 bemesting de hoeveelheid opgeloste CO2 bij een pH van 8 eigenlijk laten toenemen? De hoeveelheid oplosbare CO2 is dan nihil. En ALS er dan al CO2 oplost werkt de vergelijking volgens mij heel sterk van rechts naar links. Dus dan is er nog geen extra CO2 in de bak. Of werkt het soms zo: >CO2 geeft > H+ geeft <pH geeft > vergroting van het CO2 oplosbaar vermogen?
Correct me if I am wrong. Ik ben slechts een beginner...