Sterke vissen voor het opstarten van aquarium
Sterke vissen voor het opstarten van aquarium
Beste allemaal,
Ik heb 2 weken terug een Juwel Trigon 350 gehaald en ben er ondertussen mee bezig geweest om het geduldig op te bouwen. Ik ben bijna klaar met de achterwand (moet nog 1 laagje tegellijm op en geverfd en in de bak worden gekit).
Ik lees ook van veel mensen dat je 3 weken moet wachten voordat je er vissen in kan doen. Ik heb best wel veel geduld, dat is het probleem niet, maar ik lees ook dat je na een aantal dagen ook wel een paar "sterke" vissen in kunt doen.
Dus mijn vraag is, welke sterke vissen komen hiervoor in aanmerking? Ik wil zelf een gezelschapsbak inrichten, dus ik weet niet of het dan uitmaakt welke soort vis erin komt om de bacteriecultuur op te bouwen?
Alvast bedankt!
Ik heb 2 weken terug een Juwel Trigon 350 gehaald en ben er ondertussen mee bezig geweest om het geduldig op te bouwen. Ik ben bijna klaar met de achterwand (moet nog 1 laagje tegellijm op en geverfd en in de bak worden gekit).
Ik lees ook van veel mensen dat je 3 weken moet wachten voordat je er vissen in kan doen. Ik heb best wel veel geduld, dat is het probleem niet, maar ik lees ook dat je na een aantal dagen ook wel een paar "sterke" vissen in kunt doen.
Dus mijn vraag is, welke sterke vissen komen hiervoor in aanmerking? Ik wil zelf een gezelschapsbak inrichten, dus ik weet niet of het dan uitmaakt welke soort vis erin komt om de bacteriecultuur op te bouwen?
Alvast bedankt!
Juwel Trigon 350 (overgestapt naar cichlides)
Re: Sterke vissen voor het opstarten van aquarium
Guppen en andere levendbarenden,
Chinese danio's
bijlzalmen zijn ook vrij sterk...
slakken
khulii's
Welke vissen wil je sowieso? Dan kan ik daar even iets uitzoeken misschien
Chinese danio's
bijlzalmen zijn ook vrij sterk...
slakken
khulii's
Welke vissen wil je sowieso? Dan kan ik daar even iets uitzoeken misschien
Klaar om info te spuiten en absorberen!
Ik ben daar nog niet helemaal over uit welke vissen ik wil. Ik zou wel een Colisa lalia (dwerg gourami) willen en eigenlijk vind ik een labidochromis caeruleus ook een prachtige vis, maar weet absoluut niet of dat wel samen gaat met andere soorten vissen. Gezien dat het een malawi vis is. Zebra danio's zou ik ook wel erin willen, een schooltje ervan. Maar ipv Zebra danio een school kardinaal tetra's kan ook, maar daar ben ik nog niet over uit. Een regenboogvis ziet er ook prachtig uit.. Een ramirezi ook (maar ik wil eigenlijk ook vuurgarnaaltjes erin proberen te doen, en ik had gelezen dat de ramirezi's de garnaaltjes opeten, wellicht die malawi ook? ). Een L nummer ook, maar dan de zebra variant. Te zien op me avatar. Indische modderkruipers vind ik ook wel mooi. Appelslakken ook. En misschien een zalmvariant, waarvan het uiteinde van hun vin wit is. Maar weet de naam hiervan even niet uit me hoofd.
Er waren er nog wel een paar die ik heel mooi vond, maar zoals gezegd, ik weet absoluut niet welke nou wel bij elkaar kan en welke niet en hoe druk het mag zijn in de bak. Ook kwa ph/waterwaardes ben ik nog niet helemaal op uit. Ik denk dat het beste is om de ph neutraal te houden op 7. De hardheid etc had ik me nog niet op ingediept.
En me vrouw vind discusvissen heel mooi
dus jah, het wordt een heeele gezellige bak 
Er waren er nog wel een paar die ik heel mooi vond, maar zoals gezegd, ik weet absoluut niet welke nou wel bij elkaar kan en welke niet en hoe druk het mag zijn in de bak. Ook kwa ph/waterwaardes ben ik nog niet helemaal op uit. Ik denk dat het beste is om de ph neutraal te houden op 7. De hardheid etc had ik me nog niet op ingediept.
En me vrouw vind discusvissen heel mooi
Ik zie net dat de kuhlii een indische modderkruiper is, of zeg ik dit verkeerd? Dat zou dan alvast een begin zijn 
Nee dat van die khulii's zie je inderdaad goed. Ik heb er nog 2 zitten (mannetjes), het zijn erg leuke vissen, maar ik ga overstappen op vissen uit één biotoop, dus die gaan weg (interesse? heeft geen haast...)
goerami's, de discusvissen en de antennebaarsjes zijn vrij kwetsbaar, als laatste(n) dus.
Vuurgarnaaltjes worden idd opgegeten door de antennebaarsjes maar kweken waarschijnlijk meer dan de antennebaarsjes in zo'n grote bak te pakken krijgen...
zebradanio's zouden weleens te druk kunnen zijn voor disci, maar dat weet ik niet zeker...
Malawi's kunnen samen met andere Malawi's maar verder niet....
zebrameervallen doen geen vlieg kwaad (behalve levend voer zoals tubifex), die ga ik ook nemen bij mijn nieuwe visbestand (de L340).
Met die zalm kan je weleens de koperzalm bedoelen:

Appelslakken kunnen overal wel zo'n beetje bij...
-----------------------------------------
Qua waterwaarden zit je met alle vissen op één lijn behalve de Malawi's. voor wat je dan overhoudt raad ik een pH aan van 6-7,5. de hardheid le ik niet echt op maar komt meestal door de pH wel goed dacht ik.
Een dichtbeplante bak met dichtbeplante randen en in het midden veel zwemruimte komt de discussen ten goede en de antennebaarsjes.
Goerami's houden van drijfplanten.
tetra's en danio's willen graag zwemmen maar ook wel schuilen tussen de planten.
Vuurgarnaaltjes en zebrameervallen stellen hout ook op prijs om op te poetsen.
Khulii's houden van zand om 's nachts lekker in te wroeten, overdag liggen ze vaak tussen hout, stenen en planten. Appelslakken gewoon nemen en verder niet al te veel moeite aan besteden
en tsja, ik laat je even kiezen voor ik nog meer lappen info uit ga typen....
rust... 
goerami's, de discusvissen en de antennebaarsjes zijn vrij kwetsbaar, als laatste(n) dus.
Vuurgarnaaltjes worden idd opgegeten door de antennebaarsjes maar kweken waarschijnlijk meer dan de antennebaarsjes in zo'n grote bak te pakken krijgen...
zebradanio's zouden weleens te druk kunnen zijn voor disci, maar dat weet ik niet zeker...
Malawi's kunnen samen met andere Malawi's maar verder niet....
zebrameervallen doen geen vlieg kwaad (behalve levend voer zoals tubifex), die ga ik ook nemen bij mijn nieuwe visbestand (de L340).
Met die zalm kan je weleens de koperzalm bedoelen:

Appelslakken kunnen overal wel zo'n beetje bij...
-----------------------------------------
Qua waterwaarden zit je met alle vissen op één lijn behalve de Malawi's. voor wat je dan overhoudt raad ik een pH aan van 6-7,5. de hardheid le ik niet echt op maar komt meestal door de pH wel goed dacht ik.
Een dichtbeplante bak met dichtbeplante randen en in het midden veel zwemruimte komt de discussen ten goede en de antennebaarsjes.
Goerami's houden van drijfplanten.
tetra's en danio's willen graag zwemmen maar ook wel schuilen tussen de planten.
Vuurgarnaaltjes en zebrameervallen stellen hout ook op prijs om op te poetsen.
Khulii's houden van zand om 's nachts lekker in te wroeten, overdag liggen ze vaak tussen hout, stenen en planten. Appelslakken gewoon nemen en verder niet al te veel moeite aan besteden
Ik zeg,dat jij het deksel op de neus zult krijgen.
met ongedult,KOM jij er wel.
waarom gelijk met ellende komen zitten?
Wacht gewoon die drie weken uit.
Met opstarten gebeurt van alles.
als jij dan zo graag vissen er in wilt,oke.
maar niet treuren als je beter overnieuw moet beginnen.
Fijne kerstdagen,en een goed uiteinde.
Interesse heb ik zeker, ik ben toch van plan ze te halen, hoe oud zijn ze trouwens en hoe oud kunnen ze worden? Ik heb ernaar gezocht maar kon het niet vinden :s
De antennebaarsjes en malawi zie ik vanaf, ik wil toch wel een goed lopend aquarium hebben. Wellicht dat ik een antennebaarsje later erin kan doen als de vuurgarnaal populatie wel erg groot wordt.
Inderdaad, die soort zalmen bedoelde ik, daar zijn waarschijnlijk ook varianten van geloof ik, maakt het uit welke soort je dan neemt of stellen ze allemaal ongeveer dezelfde eisen?
Discusvissen wil ik ook niet in het begin halen, ook niet nadat het aquarium goed is ingedraaid. Daar wil ik me pas aan wagen als ik een half jaartje of langer ervaring heb opgedaan. Ze zijn vrij prijzig tov andere vissoorten. Maar wel prachtig om te zien..
Mijn bak zal ik niet met heeel veel planten inrichten, maar hier en daar wel (mos)planten om de kleintjes een kans te geven en ook omdat andere vissen zich er fijn bij voelen. Welke planten raad je trouwens aan? Is er ook een alternatief voor javamos? Ik vind dat niet zo heel erg mooi (ziet een beetje slordig uit). Maar als er geen andere keus is ben ik er wel mee tevreden hoor. Hout zal er ook inkomen, dus dat waarschijnlijk kienhout. Is er ook ander soort hout dat je erin kan doen?
Op de bodem ga ik denk ik de filterzand erin doen van Wildkamp, maar moet even uitvogelen hoe ik het ga regelen. Woon zelf in Den Haag en in de buurt is geen Wildkamp te vinden. Trouwens, weet je toevallig of je bij een bouwmarkt (gamma?) of iets dergelijks ook filterzand hebt? Ik ga er zaterdag sowieso heen voor verf voor me achterwand, dus daar kijk ik dan wel naar, maar wellicht dat je al het een en ander weet.
Dus sowieso kan ik in het begin de indische modderkruiper als eerst in de bak doen en 2 weken later met periodes daartussen de volgende:
- Dwerggourami
- Zebrameerval
- Vuurgarnaaltjes
- Appelslak
- Zebra danio óf kardinaal tetra
Misschien:
- Regenboogvis (kan deze erbij?) en daarmee bedoel ik de m. boesemani variant
- Koperzalm achtigen
Toekomst:
- Discus
- Antennebaarsje
De antennebaarsjes en malawi zie ik vanaf, ik wil toch wel een goed lopend aquarium hebben. Wellicht dat ik een antennebaarsje later erin kan doen als de vuurgarnaal populatie wel erg groot wordt.
Inderdaad, die soort zalmen bedoelde ik, daar zijn waarschijnlijk ook varianten van geloof ik, maakt het uit welke soort je dan neemt of stellen ze allemaal ongeveer dezelfde eisen?
Discusvissen wil ik ook niet in het begin halen, ook niet nadat het aquarium goed is ingedraaid. Daar wil ik me pas aan wagen als ik een half jaartje of langer ervaring heb opgedaan. Ze zijn vrij prijzig tov andere vissoorten. Maar wel prachtig om te zien..
Mijn bak zal ik niet met heeel veel planten inrichten, maar hier en daar wel (mos)planten om de kleintjes een kans te geven en ook omdat andere vissen zich er fijn bij voelen. Welke planten raad je trouwens aan? Is er ook een alternatief voor javamos? Ik vind dat niet zo heel erg mooi (ziet een beetje slordig uit). Maar als er geen andere keus is ben ik er wel mee tevreden hoor. Hout zal er ook inkomen, dus dat waarschijnlijk kienhout. Is er ook ander soort hout dat je erin kan doen?
Op de bodem ga ik denk ik de filterzand erin doen van Wildkamp, maar moet even uitvogelen hoe ik het ga regelen. Woon zelf in Den Haag en in de buurt is geen Wildkamp te vinden. Trouwens, weet je toevallig of je bij een bouwmarkt (gamma?) of iets dergelijks ook filterzand hebt? Ik ga er zaterdag sowieso heen voor verf voor me achterwand, dus daar kijk ik dan wel naar, maar wellicht dat je al het een en ander weet.
Dus sowieso kan ik in het begin de indische modderkruiper als eerst in de bak doen en 2 weken later met periodes daartussen de volgende:
- Dwerggourami
- Zebrameerval
- Vuurgarnaaltjes
- Appelslak
- Zebra danio óf kardinaal tetra
Misschien:
- Regenboogvis (kan deze erbij?) en daarmee bedoel ik de m. boesemani variant
- Koperzalm achtigen
Toekomst:
- Discus
- Antennebaarsje
Laatst gewijzigd door barryman op 24 dec 2009 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.
warander schreef:Ik zeg,dat jij het deksel op de neus zult krijgen.
Ik heb geen haast hoor, ondertussen is de topic meer naar me toekomstige vissenbestand gegaan. Dus in feite zijn we offtopic bezig. Na een week zou ik er wel 2 sterke vissen in willen doen om het een ander te bevorderen. Maar als je denkt dat dat een slecht idee is (nietrietpiek?) dan zal ik het niet doen. Heb jij enig idee welke visjes die nietrietpiek aan kunnen?
Hoe bedoel je goed lopend? Je kunt met Malawi's een schitterende bak maken hoor. Ook de broedzorg van deze dieren is erg mooi om te zien. Je zegt al weinig planten te willen dus dat komt met Malawi helemaal goed.De antennebaarsjes en malawi zie ik vanaf, ik wil toch wel een goed lopend aquarium hebben.
Ook met Tanganyika
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
Achterwand 300
Gek op Perenijs
Ik zelf wacht ook nooit 2 tot 3 weken, hier vind ik 5 dagen meer dan lang genoeg.
Wel gebruik ik met opstarten Sera's Nitrivec om de cultuur opgang te brengen.
Het voordeel van vissen in een op te starten bak doen is dat dit ook helpt om je bacterie cultuur sneller op gang te krijgen.
Wel heb ik altijd sterke vissen gebruikt zoals Platy's, guppies etc en natuurlijk niet gelijk heel de bak vol.
En natuurlijk je water in de gaten houden en misschien een keertje extra wat verversen.
Wel gebruik ik met opstarten Sera's Nitrivec om de cultuur opgang te brengen.
Het voordeel van vissen in een op te starten bak doen is dat dit ook helpt om je bacterie cultuur sneller op gang te krijgen.
Wel heb ik altijd sterke vissen gebruikt zoals Platy's, guppies etc en natuurlijk niet gelijk heel de bak vol.
En natuurlijk je water in de gaten houden en misschien een keertje extra wat verversen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Nou ja, goed lopend in de zin van dat de vissenbestand met elkaar overweg kan. Dus niet dat er bij de vissen stress ontstaat omdat ze elkaar gaan zitten aanvallen ofzo. Ik weet niet of die gele malawi een aanvallend karakter heeft, maar waarschijnlijk kan het ook niet icm waterwaardes, ofwel?
En ik vind malawi en tanganyika echt prachtig hoor, tis alleen eventjes dat ik eerst met de "makkelijkere" soort ervaring wil opdoen.
Ik zal de waterwaardes zeker in de gaten houden. Dus die komen nog wel eens op het forum. Maar ik moet weg
ik kom er later op terug.
En ik vind malawi en tanganyika echt prachtig hoor, tis alleen eventjes dat ik eerst met de "makkelijkere" soort ervaring wil opdoen.
Ik zal de waterwaardes zeker in de gaten houden. Dus die komen nog wel eens op het forum. Maar ik moet weg
Het zijn vrij agressieve soorten t.o.v. tetra's en zo (=voer).
de khulii's zijn ruim een jaar, ze worden volgens aquabase.nl tot 17 jaar..
waar woon je trouwens? dat is misschien wel handig te weten. ik woon zelf in soest (ten westen van Amersfoort), aardig centraal dus...
de khulii's zijn ruim een jaar, ze worden volgens aquabase.nl tot 17 jaar..
waar woon je trouwens? dat is misschien wel handig te weten. ik woon zelf in soest (ten westen van Amersfoort), aardig centraal dus...
Mijn vaste advies maar weer, voor als je snel wilt beginnen:
Begin 1-malig met Aquatan of Easylife oid (om het leidingwater geschikt te maken)
Vervolgens een 10-daags kuurtje Nitrivec (bacterien cultuur)
Na 3 dagen plaats je wat Corydorassen (circa 3), die helpen de bacterien cultuur te starten
Na respectievelijk 7 en 10 dagen na de start kun je elke keer meer vissen toevoegen, maar nooit veel en dat hangt af van de grootte van je aquarium.
Meten is weten, meet je waterwaarden,
Groet, Frank
Begin 1-malig met Aquatan of Easylife oid (om het leidingwater geschikt te maken)
Vervolgens een 10-daags kuurtje Nitrivec (bacterien cultuur)
Na 3 dagen plaats je wat Corydorassen (circa 3), die helpen de bacterien cultuur te starten
Na respectievelijk 7 en 10 dagen na de start kun je elke keer meer vissen toevoegen, maar nooit veel en dat hangt af van de grootte van je aquarium.
Meten is weten, meet je waterwaarden,
Groet, Frank
Ik ga morgen langs Amersfoort. Ik weet niet of het dan te kort voor je (eigenlijk meer de vissen) is? De khulii's zouden dan wel ong 3 weken in een klein bakje het moeten overleven, is dat wel goed voor ze? Gezien dat ik nog het een en ander moet gaan doen voor de bak. Als het geen probleem zou zijn voor de visjes zou ik ze wel alvast willen hebben omdat ik toch langs je buurt kom. Woon zelf in Den Haag namelijk, en ben nu bij me ouders rond de buurt van Apeldoorn, dus ik kom langs Amersfoort. Ik zal je even hierover PM'en.
Ik wil het wel zo natuurlijk mogelijk doen en dus het liefst geen aquatan of nitrevic gebruiken. Dus dat wordt waarschijnlijk toch wel de 3 weekjes uitwachten
Ik wil het wel zo natuurlijk mogelijk doen en dus het liefst geen aquatan of nitrevic gebruiken. Dus dat wordt waarschijnlijk toch wel de 3 weekjes uitwachten
Als ik mag vragen ...waar in Amersfoort ben je geweest?
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
Achterwand 300
Gek op Perenijs
Achterwand 300
Gek op Perenijs