In mijn kleine bak (55 liter) had ik veel last van slakken, van maximaal 3 mm groot. Geen zin om chemie toe te passen en de daarvoor gekochte clownbotia had er kennelijk geen trek in.
Toen deze kleine bak vrijkwam heb ik er tijdelijk drie goudvissen gedaan, deze kwamen uit de vijver die moest worden schoongemaakt. Die vissen zitten er nu een week in en er is geen slak meer te vinden. Sterker nog, na twee dagen was er al geen slak meer te vinden.
Ook proberen? Hou er dan wel rekening mee dat de verwarming uit moet en dat elk plantje uit de grond gewoeld wordt.
De beste slakkeneter
Re: De beste slakkeneter
naar mijn mening is het sowieso niet goed om daar vissen voor aan te schaffen. er zijn nog wel andere methode. ook heb ik dat ook eens gedaan met botia, die eten ook niet alles in 1x op. duurt een poosje, maar worden uit eindelijk ook te groot en dit zou ik niet weer doen. wel zou ik mensen aanraden om een helenia slak aan te schaffen. deze eet ook slakjes en houd het slakken plaag in stand en word langzaam minder.
Als je wel goudvissen erin gooit en je moet de verwarming uitzetten dan gaat je hele tropische bak dus naar de knoppen. lijkt me niet echt een leuk idee.
Maar zoals jij dat beschrijft heb je ze voor nood opgevangen en is de situatie natuurlijk anders.
Als je wel goudvissen erin gooit en je moet de verwarming uitzetten dan gaat je hele tropische bak dus naar de knoppen. lijkt me niet echt een leuk idee.
Maar zoals jij dat beschrijft heb je ze voor nood opgevangen en is de situatie natuurlijk anders.
-
caatje_pj
de clownbotia is er ondertussen wel uit hoop ik?
Deze wordt namelijk veeeel te groot voor de bak...
Deze wordt namelijk veeeel te groot voor de bak...
De 55 liter is een quarantaine bak met uitsluitend waterpest en Myriophyllium. Deze bak staat meestal op 24 graden, maar kan zeer snel naar lagere of hogere temperaturen zonder dramatische gevolgen voor de bacterieencultuur en planten.
De goudvissen zitten inmiddels in een bak van 1x1x1 meter (duizend liter water). Dat blijft zo tot de winter over is en dan gaan ze weer terug naar de vijver.
De clownbotia was tijdelijk overgezet naar de Rio 180 en is daar helaas niet meer uit te vangen zonder de bak grondig te verbouwen, wat ik eigenlijk welverwacht had. Daar gaat je ZA-biotoop.
Overigens een leuk visje, voelt zich kennelijk het beste thuis in een schooltje. Maar heeft zijn ware vrienden in de Ramirezi's heeft gevonden, zie je de Botia, dan zie je de Ramirezi's.
Hoe dan ook, de eenvoudige goudvis blijft een enorme slakkeneter, daar kan in mijn ogen niets tegen op,
De goudvissen zitten inmiddels in een bak van 1x1x1 meter (duizend liter water). Dat blijft zo tot de winter over is en dan gaan ze weer terug naar de vijver.
De clownbotia was tijdelijk overgezet naar de Rio 180 en is daar helaas niet meer uit te vangen zonder de bak grondig te verbouwen, wat ik eigenlijk welverwacht had. Daar gaat je ZA-biotoop.
Hoe dan ook, de eenvoudige goudvis blijft een enorme slakkeneter, daar kan in mijn ogen niets tegen op,