help discus word helemaal zwart

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 jul 2009 16:51

help discus word helemaal zwart

Bericht door marloes »

hallo.
ik zie ineens vanmiddag dat een deel van mijn discus helemaal inkt zwart word.
wat is dit en wat kan ik er aan doen?
Afbeelding
sorrie voor de slechte kwaliteit van de foto ,maar je kunt het er wel duidelijk op zien.
normaal is het lijf van deze discus helemaal de kleur van de kop(grijs)
de andere kant ziet er iets beter uit maar begint ook donker te worden
Afbeelding
wat zou dit kunnen zijn?
ik heb 2 dagen geleden 50% water ververs
en de waarden zijn wat ze anders ook zijn
ph7,5
kh 7
gh12
no2 0
er zijn geen vissen of planten bij gekomen.
wel is mij opgevallen dat er ook weer een uitbraak van vinrot plaatsvind in de bak.
daar heb ik al 2 keer een kuurtje voor gegeven maar het wil niet echt weg gaan.
ook de flagaten zijn behoorlijk hard nekkig en na een kuur niet weg.
eigenlijk wilde ik even aanzien maar nu is deze discus erg raar van kleur.
dus als iemand mij advies kan geven heel erg graag.
groetjes marloes
zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

Gebruikersavatar

Marco
200-400
200-400
Berichten: 238
Lid geworden op: 16 jul 2008 09:39
Locatie: Etten-Leur

Re: help discus word helemaal zwart

Bericht door Marco »

gedraagt de discus zich ook anders? eet hij wel normaal en hoe is de ontlasting.
Kleur alleen kan gewoon een stressreactie zijn, maar als de poep wit is en hij zich ook anders gedraagt dan is er meer aan de hand denk ik.
275x65x60

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 jul 2009 16:51

Re: help discus word helemaal zwart

Bericht door marloes »

bedankt marco
zover ik zie gedraagt de vis zich niet anders, begeeft zich in de groep en is gretig bij het eten, jaagt af en toe en ander weg en hangt zo nu en dan op één plek in het water ( dit is wat die eigenlijk altijd doet).
ik heb de poep van de vis vandaag nog niet gezien. mischien is het inderdaad een stress reactie, ik heb vandaag in de huiskamer waar de bak staat nieuwe tafels en stoelen gekregen, dus het was wel even druk. hopelijk gaat het morgen beter. vind het alleen zo vreemd dat het maar aan één kant is.
zou het goed zijn om morgen nog een keer een water verversing te doen? of juist niet i.v.m. stress??
maar als het stress is hoelang duurd het dan voordat het weg is?
en wat kan ik het beste doen als het geen stress is? wat zou het dan kunnen zijn?
en wat kan ik dan het beste doen?
vragen, vragen en nog eens vragen.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: help discus word helemaal zwart

Bericht door Kees »

Zoals Marco zegt, kan een stress / schrik reactie zijn, ziet het hier ook weleens als het grut weer loopt te stuiteren.
Alleen dit trekt wel vaak snel weg, binnen enkele uren, hangt ervan hoe hard die geschrokken is :).
Maar vaak is het wel een teken dat die niet lekker in zijn vel zit.
Ik heb er hier nog eentje zitten die 80% van de tijd nog donker is.
Had een ziekte in de bak en die heeft er het meeste last van gehad, maar is herstellend en zeker als die gaat eten, komen de kleuren weer terug.
En af en toe zie ik dat hier ook, alleen de achterste kant nog donker.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 jul 2009 16:51

Re: help discus word helemaal zwart

Bericht door marloes »

ook bedankt kees.
vanmorgen niet veel veranderd aan de zwarthied van de discus.
gisteravond was die nog wel even meer zwart (ook de kop) maar dat is weer weg gegaan.
eten gaat nog steeds goed.
ik denk dat zolang de discus zich niet ziek gedraagt ik het nog maar even aan zie.
zal wat extra voeren en vanmiddag nog een waterwissel doen.
hopelijk blijft het hierbij en is het geen teken van ziekte.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: help discus word helemaal zwart

Bericht door Kees »

Goede waterwissel zal zeker goed doen.
Houd het wel goed in de gaten, kan zeker een teken zijn dat die wat onder de leden heeft.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

jari4now

Re: help discus word helemaal zwart

Bericht door jari4now »

marloes schreef:hallo.

normaal is het lijf van deze discus helemaal de kleur van de kop(grijs)
Marloes,

De hele vis grijs???
Ik heb inmiddels veel kleurslagen gezien(ook vandaag weer op het discus kampioenschap) maar een grijze discus is mij wel vreemd.
Heb je foto van de vis voor hij zwart werd?
Flagalaten behandeling kan ik je ook wel een tip voor geven, maar wel geheel op eigen risico, uit ervaring heb ik dat het werkt.

Welk medicijn heb je nu gebruikt en welke dosering??

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 jul 2009 16:51

Re: help discus word helemaal zwart

Bericht door marloes »

hoi jari4now bedankt voor jou reactie.
ben heel benieuwd naar jou tip tegen flagaten, dus ik zou zeggen barst maar los, dan zie ik wel of ik er iets mee wil doen.
voor een foto van de vis voor dat die zwart werd verwijs ik je naar het toppic aquariums van leden en dan bij:
1.60 aquarium van marloes, op de 3e pagina vind je een foto van de vis.

gaat niet zo lekker met de zwarte vis, vandaag voor het eerst had die geen intresse in zijn eten en zit erg verscholen in zijn hoek.
zondag een grote waterwissel gedaan en gezorgt dat het water de goede temp had.
maar blijkbaar heeft dit niet gehoplen.
vandaag dus begonnen met een kuur FMC. hopelijk helpt dat wat.

heeft iemand verdere nog een sugestie wat ik zou kunnen doen?
de vissen waren erg verwaaroost toen ik ze kreeg in augustus en ik denk dat het toch zwakke vissen blijven.
maar goed ik doe mijn best om goed voor ze te zorgen, alleen een beetje frustrerend dat ik niet zo goed weet hoe dit komt.
ik verneem het graag van jullie

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: help discus word helemaal zwart

Bericht door Kees »

Kan een bacterie virus zijn die latent aanwezig was en nu de kop op steekt.
Zelf zou ik een kuurtje eSHa Hexamita doen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

jari4now

Re: help discus word helemaal zwart

Bericht door jari4now »

Marloes,

Als ik je foto's bekijk dan denk ik dat de vis blauw hoort te zijn en niet grijs, grijs is een niet bestaande variant en de vis heeft dus iets onder de lede, het is nu moeilijk om dat via een foto vast te stellen wat hij kan hebben.
Ik ga hier even over nadenken, en wat boeken raadplegen mocht ik wat tegenkomen laat ik het je weten.

Behandeling tegen flagalaten kan het beste in een quarantainebak gebeuren. De temperatuur kan tot 34 graden opgevoerd worden en het water dient schoon en helder gehouden te worden, dus veel verversen. Medicinale behandeling gebeurt het beste met de zuivere vorm van metronidazol. Dit is bij de apotheek op recept te verkrijgen, maar ook de betere kweker kan het leveren.

Als de vis nog eet, kan het beste metro in het eten gemengd worden.
Hierbij gebruik je 2 1/2 gram op 500 gram voer, het beste nog levende rode muggenlarven. Op bestelling kan bij de meeste winkels wel een pak levende muggenlarven gekocht worden, dit is ongeveer 500 gram in een krant verpakt.

Metronidazol lost moeilijk op. Het beste gebruik je hiervoor gedistilleerd water, dit geeft het beste resultaat. Door de metro au bain marie onder voortdurend roeren te verwarmen in een beetje gedistilleerd water lost het op. Laat het water niet koken, hierdoor neemt de werkzaamheid van de metro af. Na afkoelen dit door de muggenlarven op laten zuigen en deze invriezen. Nu kunnen de vissen hiermee gevoerd.

Eet de vis niet meer dan moet er een oplossing aan het aquariumwater toegevoegd worden. De hoeveelheid is 1 gram metronidazol per 100 liter water. De afgewogen hoeveelheid in een kopje gedistilleerd water oplossen zoals hierboven beschreven. Doe eerst een 50% waterwissel en zorg dat het filter schoon is. De oplossing metro toevoegen. Na 3 dagen weer een 50% waterwissel en over kool filteren. Na twee dagen de kuur herhalen. Uiteraard wel eerst de kool uit de filter verwijderen.( het eigen risico gedeelte stuur ik via PM, om te voorkomen dat mensen het achteloos gaan toepassen)

Het verdient aanbeveling om dan tegelijkertijd ook een kuur met Binox te geven, zodat een eventuele bacteriële infectie die vaak ook optreedt, bestreden wordt. Binox wordt gegeven in een dosering van 5 gram per 100 liter aquariumwater en kan tegelijkertijd worden gedaan met de metronidazol.

PS. Ik ga ook even je andere topic doorlezen, misschien dat ik er wat uit kan halen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 jul 2009 16:51

Re: help discus word helemaal zwart

Bericht door marloes »

even een update.
de fmc kuur is voorbij, de discus eet weer goed en is sociaal goed aanwezig in de groep.
vanmorgen kwam ik kijken bij de bak en zie dat de discus minder zwart is. id mij opgevallen dat het een beetje schommeld. soms id die helemaal zwart en soms wat minder. heb nog steeds geen iedee hoe het kan.
heb ook een beetje het gevoel dat ik in een circel trecht ben gekomen. krijg de bak niet ziekte vrij.
nu zasg ik dat er op mijn black molly een witte laat zit op sommige plekken van de huid. zou dit schimmel kunnen zijn?
en wat kan ik nu het beste doen?
ik heb net een kuur FMC gegeven en nu ontstaat er dit.
ik dacht zelf: eerst een dag of goed verversen en over kool filteren zodat alle FMC eruit is en daarna mischien een kuur echfa2000 of liever nog een kuur ectopur van sera.
maar hoe snel breid die schimmel zich uit?
en zou het ook vanzelf over kunnen gaan?
ik heb nu al zoveel kuren gegeven , wil eigenlijk liever niet weer een kuur geven.
als het nodig is doe ik het wel, maar ik heb het gevoel dat als ik de ene ziekte bestrijd de andere \iekte de kop op steekt omdat het natuurlijke evenwicht zoek is.
ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: help discus word helemaal zwart

Bericht door Kees »

Jammer dat het zo'n problematische start is.
Maar dat was ook wel te verwachten, hoewel ik toch wel had verwacht dat het nu wel goed zou draaien.
Ik zou in ieder geval een paar dagen over kool filteren, Sera's Ectopur kan er ook wel in tijdens filteren over kool.
Hier gebruik ik het preventief ongeveer 2x per maand.
Als het echt schimmel is, kan dit wel zeer snel uitbreiden.
Kan je die Black molly niet onderbrengen in een andere bak, als dit de enigste vis is met die schimmel tenminste?
Te snel en te veel verschillende medicatie is ook niet goed, gebruik je eigenlijk amandelboombladeren in de bak?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 jul 2009 16:51

Re: help discus word helemaal zwart

Bericht door marloes »

bedankt voor je antwoord.
ja ik heb een amamdelboomblad in mijn bak en als die verteerd is doe ik er een nieuwe in.
nu met aktief kool gehaald en ga een paar dagen goed verversen en over kool filteren.
morgen ga ik bij mijn aquarium zaak langs om eens te overleggen wat nu het beste is.
mijn water temp is ook niet stabiel en daar wil ik ook iets aan gaan doen.
bij het medicijnen geven kom je heel duidelijk zien dat de warterfiltering niet optimaal is omdat de inlaat en de uitlaat van het filter aan de zelfde kant van de bak zitten. dit wil ik gaan veranderen door de inlaat aan de ene kant en de uitlaat aan de andere kant te maken.
dan krijg ik hopelijk een goede stroming in de hale bak.
ik heb nu in totaal 400 w verwarming dat zou toch genoeg moeten zijn voor mijn 600l bak.
medicatie ga ik morgen bespreken.
de vis in een andere bak zetten vind ik op dit moment gezien de situatie hier in huis niet echt wenselijk.
dus ik wacht in iedergeval vandaag nog even af.
ben nu bezig met een grote water wissel.
hopelijk doet dat de vissen goed.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: help discus word helemaal zwart

Bericht door Kees »

De ene thermostaat is de andere niet, zelf heb ik goede ervaringen met Hydor en Jager.
Ik zou in jouw geval toch eens kijken hoe het gaat met 2x 300w en dan aan beide kanten 1.
Zo heb je een gelijkmatiger temperatuur.
Te grote schommelingen is niet goed voor je vissen.
Ben wel nieuwsgierig wat ze in de LFS van je zeggen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 jul 2009 16:51

Re: help discus word helemaal zwart

Bericht door marloes »

vanmorgen bij de LFS langs geweest, en mijn problemen voor gelegt.
hij raad mij aan om een kuur octozin te gebruiken, en verder even aan te zien.
lang gesproken over wat ik allemaal gedaan heb en nog kan doen.
hij vind een waterwissel van ongeveer 70 % wat veel een raad mij aan om niet meer dan 40 % te verwisselen per keer.
slang gekocht om de in laat van mijn filter te veranderen.
verder zijn het zwakke vissen en wil ik bij mezelf nagaan hoelang ik door wil gaan met medicatie geven.
ik denk dat octozin voorlopig mijn laatste poging zal zijn om de boel op orde te krijgen.
daarna wil ik het op zijn natuurlijke beloop laten gaan.
mischien valt het mee en komt de weerstand weer wat op orde , mischien valt het tegen en gaan ze dood, ik weet het echt niet meer.
geloof dat ik alles nu wel een keer en soms zelfs 2 keer geprobeerd heb.
ik zal ze goed voeren, geregeld verversen, zorgen dat de temp. goed is en de waterwaarden oke.
in het aller ergste geval moet ik gaan sparen voor nieuwe vissen. als het mee zit zullen ze nog een poos leven en kan ik er van genieten.
dus octozin word mijn laatste poging en dan wacht ik af.

hoelang zouden jullie door gaan als je zou weten dat je hele zwakke vissen hebt?
en hoe bepaal je die grens?
ik ben daar echt heel benieuwd naar.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”