Filterzand Tegen Gewoon LFS Zand

Onderwerp auteur
Roderick
400-600
400-600

Filterzand Tegen Gewoon LFS Zand

Bericht door Roderick »

ik had een vraagje... ik wil misschien in mijn aquarium (rio 180 zuid-amerikaanse bak) een zand bodem gaan doen...
nou was mijn vraag wat is nou het grote verschil tussen filterzand en gewoon LFS zand...
1. maakt het nog wat uit voor de vissen... dat misschien LFS zand natuur getrouwer is...
2. ik had gehoord dat filterzand minder dicht slipt...
3. wat is eigenlijk de kleur van filterzand
4. wat is dan de beste afmeten van de korrels? (filterzand)
5. hoe moet ik dat gaan doen... (de bodem veranderen, vissen er uit planten eruit de helft van het water bewaren en dan weer bijvullen met kraan water?)

(heb er nu kardinaaltjes, fantoonzalmpjes, bijlzalmpjes, maanviisen, corry's en een pleco in zitten, denk dat het fijner voor de corry's is een zand bodem aan gezien dat ze nu het met scherp grind moeten doen)
Groetjes Roderick
Afbeelding

Patman
800-1000
800-1000

Re: Filterzand Tegen Gewoon LFS Zand

Bericht door Patman »

1. Filterzand of LFS zand (Local Fish Store... Aquariumspeciaalzaak dus). Dat maakt voor de vissen niet uit.
2. Yep, filterzand slibt minder snel tot helemaal niet dicht.
3. Euh... Zandkleurig... Net zo als rivierzand. maar omdat er ook wat andersgekleurde zandkorreltjes bij zitten krijgt het een mooie gemelangeerde zandtintenkleur. Dus geen eentonige kleur zoals rivierzand.
4. De kleinste maat, anders is het fijn grind... 0,25 tot 0,5 dacht ik. (kevin weet het precies)
5. Mijn Battleplan zou zijn (hangt ook af van de mogelijkheden natuurlijk)
-Oude bodem zoveel mogelijk met een slang afhevelen (vijverslang van 2,5 cm diameter, is nog aan te zuigen, en gaat dus niet makkelijk dichtzitten. Kost 2 euro per meter zoiets). Of in geval van groter grind met een vergiet eruit scheppen.... Weest Inventief
- gewassen filterzand (even een keer of 3 goed afspoelen) met een mok op de plaatsen gieten waar het zijn moet.
- werk de bak 'compartimenteus' af. (hoe later op de avond, hoe wolliger ik ga praten..hahaha). Dus gewoon de bak in 4 delen uitzuigen en opvullen. Het grind wat eventueel blijft liggen dat komt er bij de onderhoudsbeurten wel uit... Je hebt nu toch een vijverslang gekocht...

Ik noem dit mijn 'on the fly- bodemwisseltruuk'. De wortels van de planten worden niet te veel beschadigd, en alles staat nog op dezelfde plaats ook. Ik heb zo al 5 keer een bodem verwisselt, bij mezelf en bij anderen... het kan best.

Wel even het filter uitzetten, want dat dwarrelzand zuig je zo de pomp in....en dan slibt die weer dicht....
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

kean
0-200
0-200

Bericht door kean »

hoi met gewoon metselzand gaat het ook goed drie keer goed spoelen en dan kun je het goed doen

Onderwerp auteur
Roderick
400-600
400-600

Bericht door Roderick »

maar het probleem met afzuigen van de bodem bij mij is dat ik op een paar plekken er absoluut niet kan omdat er zoveel planten staan... dus dat is het grote probleem... ik denk dat ik het zo ga doen... de planten er uit (staat best wel makkelijk dus ook makkelijk terug te zetten), kienhout eruit en zuigen maar... maar word er eigenlijk dan niet heel veel water mee genomen... waardoor de emmer makkelijk over stroomt?
Groetjes Roderick
Afbeelding

Anonymous

Bericht door Anonymous »

kean schreef:hoi met gewoon metselzand gaat het ook goed drie keer goed spoelen en dan kun je het goed doen
Met zand en grind uit de bouwmarkt moet je wel heel zeker weten dat er geen kalk in zit.
Anders is het alleen geschikt voor malawi bakken omdat het water er harder van wordt.

Persoonlijk vindt ik die grauwe kleur van metselzand zelfs lelijk en de enigste soort die mij een beetje geschikt lijkt is brekers zand.. Al is dat dan ook weer te scherp voor corydora's en dergelijke.

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Het beste wat je gewoon kunt gebruiken is filterzand

Gast

Bericht door Gast »

Volgens mij is het gewoon je eigen smaak die de doorslag geeft.
Filterzand zijn de korrels van dezelfde grote waardoor de ruimte die ertussen zit niet opgevuld wordt door een nog kleinere korrel, waardoor het dus luchtiger blijft en minder snel dicht slibt.

Zand en fijn grind van verschillende grote's vind ik dan weer natuurlijker overkomen dan een egale bodem.

Onderwerp auteur
Roderick
400-600
400-600

Bericht door Roderick »

voor de vissen maakt het niks uit? niet dat de gewone dierenwinkel zand natuurgetrouwer is of zo?
Groetjes Roderick
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast »

Is ook nog wat over te zeggen natuurlijk.
De ene vissoort heeft een voorkeur voor een donkere bodem en de andere voor een lichte.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Even op inhaken. Het filterzand van Wildkamp is er in een variërende korrel groote. 0,80 tot 1,25 bijv en moet zeggen dit oogt best wel natuurlijk. De fijne maat die er tegenwoordig ook is van 0,40 tot 0,80 nijgt qua dichtslibben veel meer naar gewoon zand.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Roderick
400-600
400-600

Bericht door Roderick »

okay tnx voor de info kevin ;) maar nu heb ik nog een probleem... ik woon zelf in Noordwijk en de dichtstbijzijnde winkel van Wildkamp is in Purmerend of Soest... en de verzend kosten zijn 8 nog iets!!! en ik heb eigenlijk geen zin om zoveel er voor moeten te betalen...
Groetjes Roderick
Afbeelding

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Kom je daar niet toevallig in de buurt ofzo, heb even geen idee van de afstand nu hoor. hik hik
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Maarten

Bericht door Maarten »

Is er ook geen zwembadenbouwer of grotere bouwmarkt in de buurt? Daar hebben ze het meestal ook wel ;)

Onderwerp auteur
Roderick
400-600
400-600

Bericht door Roderick »

we hebben 1 gamma en 2 karwei's in de buurt maar zullen die dat hebben??? nee toch???

@ kevin noordwijk is in zuid holland en soest ligt in utrecht en purmerend in noord holland... dus het is al snel 1 uur rijden naar beide xD
Groetjes Roderick
Afbeelding

Maarten

Bericht door Maarten »

Je zou altijd even kunnen bellen of ze het hebben en/of kunnen bestellen ;)