Bodemreinigers welk te gebruiken??

Plaats reactie

Onderwerp auteur
michel1976
0-200
0-200

Bodemreinigers welk te gebruiken??

Bericht door michel1976 »

Hallo allemaal

Ik ben nu een tijdje bezig met mijn aquarium en moet zeggen dat alles prima loopt, alleen de laatste periode heb ik last gehad van wat stip en een discus welke waarschijnlijk parasieten achter zijn oog had (uitpuilend) na een medicatiekuur gaat het weer beter.

Alles loopt verder goed alleen is de bodem aardig vervuild, met name tussen het grind. Met gewoon afhevelen raak ik ook grind kwijt en een hoop water dus ben ik op zoek naar een goed bodemstofzuiger (elektrisch)

Ik heb mijn oog op twee typen:

1. een Eheim reinger op batterijen
2. een Power gravel cleaner

beide hebben een pomp, alleen de 2e heeft een filterbakj met pomp welke je aan het aquarium kunt hangen. Over de eheim lees ik eigenlijk dat deze een laag vermogen heeft en daardoor slecht vuil opzuigt.

wie heeft hier ervaring mee en kan mij een bepaald type aanraden?? de eheim is zoiezo behoorlijk duur tov de gravel cleaner. ik heb een bak van 120x50x60cm

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Zelf heb ik de Eheim, zolang er geen planten in het pompje komen zuigt hij uitstekend. maar denk wel als je grote vissen met dikke keutels hebt dat hij minder krachtig is. Vind het zelf heel prettig om mee te werken :)
De Gravel cleaner heb ik zo geen ervaring mee. maar zoals ik zie op plaatjes lijkt mij het niet zo handig dat er een slang aan zit. De Eheim kan je overal naartoe bewegen en kan volledig onder water :)
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Onderwerp auteur
michel1976
0-200
0-200

Re: Bodemreingers welk te gebruiken??

Bericht door michel1976 »

Ik heb aardige keutels ;-)

6 discussen erin en twee behoorlijke algeneters dus daar komt wel wat uit.

Dus de zuigkracht is niet optimaal met grotere verontreiniging?

Kan nu nl zo'n gravel kopen voor 12 euro als nieuw

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Zelf heb ik ook van die algen eters erin, duurd soms wel even voordat de keutels omhoog komen, maar als je hem dan in het zand steekt dan zitten ze dichterbij de zuigmond en dan willen ze er wel makkelijk heen :)
Dus dikkere en zwaare verontreiniging is het even wat meer werk om het goed weg te krijgen :)

Maar voor 12 € als nieuw dan zal ik dat gewoon proberen :) en ons van je ondervinden vertellen :D ben wel benieuwd.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Ik heb zo'n eheim op batterijen en ik vindt het eigenlijk niks!gebruik hem nooit meer ververs mijn water toch 2a 3 x per week dus danprobeer ik al zoveel mogelijk van de bodem weg te halen.

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Als je water ververst dmv van een slang dan kan je daarmee gelijk je bodem afzuigen, simpele oplossing

harry
0-200
0-200

Bericht door harry »

inderdaad ik gebruik zelf een hard stuk buis met eraan de hevelslang.

tijdens het verversen van het water hevel ik de bodem af.
hierbij krijg je een grotere zuigkracht dan met zo'n reiniger.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Bodemreinigers welk te gebruiken??

Bericht door Kevin »

pff als ik dat doe ligt de helft van mijn zand buiten :? nee hoor geef mij de eheim vuilzuiger maar, even 1 keer per week de bodem doen en klaar is kees.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rosa
0-200
0-200

Bericht door Rosa »

wij hebben een hard stuk buis met daar langs de slang getaped de buis steekt ongeveer 3 cm voorbij de slang. openingslang raakt de bodem dus net niet en zuigt wel het vuil weg.

kean
0-200
0-200

Re: Bodemreinigers welk te gebruiken??

Bericht door kean »

hoi je kan ook gewoon een oude buiten pomp nemen en dan enkel maar watten er in doen schoonzuigen en langs de andere slang gelijk terug in de bak