zandbodem in bestaand aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

zandbodem in bestaand aquarium

Bericht door Campion »

ik heb dus al een aquarium (juwel 60)
en ik wil een stukje zand creeëren voor de corydorasjes.

Welk zand kan ik het best nemen en hoe krijg ik dit netjes in mn aquarium zonder hem helemaal leeg te halen?

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: zandbodem in bestaand aquarium

Bericht door Kevin »

Voor corydorassen kun je het best zo fijn mogelijk zand nemen zodat ze lekker kunnen woelen zonder zich te beschadigen. Om het zand er in te storten kun een PVC pijp nemen met een diameter van + 40mm, deze tot net boven je bodem houden en het zand er van boven in kiepen. Zo krijg je bijna geen vuil, je zou het zand wel moeten wassen nog eigenlijk van te voren. Nadeel daarvan is dat het weer moet drogen voor je het weer kan gieten :?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

maar als je grind hebt, dan zal het zand er gewoon doorheen zakken op den duur. Maar je zou een laag aardenwerken schaaltje (onder plantenpotten zitten ze soms wel eens) kunnen plaatsen.. dat gebeurt ook wel eens.
Maar waarom niet geleidelijk aan de bodem vervangen door zand? let er wel op dat er ook bioactiviteit in de bodem zit, en dat vervanging ineens alleen kan als de filter al helemaal goed werkt...dit om eventuele 'klappen' in de bioactiviteit op te vangen.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Door dat inzakken, heb je wel kans dat je van die leuke zandbanken krijgt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Coby

Re: zandbodem in bestaand aquarium

Bericht door Coby »

Ik heb hier voor de cory's (en trouwens in alle bakken) het fijne filterzand, voordeel is dat het lekker los zand is en dat het niet kan rotten. 8)

Gast

Bericht door Gast »

moeilijk moeilijk moeilijk.. ownee... heel makkelijk eigenlijk met een bakje van de chinees.
gewoon scheppen en net boven de bodem kiepen, werkt ook met nat zand ;)

Als tip voor zand op grind weet ik er ook nog wel eentje.
met een slang op de uitstroom van je filter en andere eind van de slang duw je onder het grind tegen de bodem van je bak.
al het vuil en zand komt bovenop het grove grind te liggen. Let wel op als je een lichtgewicht voedingsbodem hebt anders komt die ook omhoog.

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

Bericht door Campion »

ik heb er geen voedingsbodem onder, en vind zand eigenlijk niet zo heel mooi, dat idee van dat schoteltje vind ik wel wat eigenlijk, even kijken of ik wat kan vinden! Bedankt voor de tips, zijn zeker bruikbaar!