drukfilter

Plaats reactie

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

drukfilter

Bericht door witte »

Ik heb net het stuk gelezen over potfilters in serie schakelen,maar is het niet mogelijk om gewoon een filtervaatje te gebruiken die ze bij vijvers met koi's hebben?mijn neef heeft daar een winkel in en die zij kom bij mij zo'n vaatje halen dat werkt hetzelfde als een bioloog.Ik weet alleen niet of mijn potfilter eheim pro dit aan kan.Ben benieuwd naar jullie reacties

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Wat ik ermee wil bereiken dat je een veel groter filteroppervlakte hebt dan bij bv,de eheim potfilter die ik nu heb en misschien als het in evenwicht is, minder water hoef te verversen,dat het het zelfde is als een bioloog maar dat ik deze zo uit de winkel kan pakken en niet zelf hoef te maken,vaten zijn in verschillende maten te koop van 30 tot 120ltr en hij maakt ze ook op maat van p.e. materiaal.Hij zei dat een groot bioloog toch wat water verdamt en dat dat slecht is voor bv je tv en audioapperatuur.Ik zie op mijn potfilter niets staan het is een eheim professional met een snel kliksysteem voor de slangen beide tegelijk.toen ik deze kocht was ik nog niet zo intensief bezig en ik weet de capaciteit niet meer.

Airwin
200-400
200-400

Re: drukfilter

Bericht door Airwin »

In dit topic wordt het een en ander er over besproken klik
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Ja dit had ik gelezen,maar met 3 van die potfilters heb je naar mijn mening nog veel minder oppervlakte en inhoud dan in een vaatje van 60liter.

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

oh ja mijn potfilter is een eheim 2222 of 2224.

ronald
0-200
0-200

Re: drukfilter

Bericht door ronald »

Zoals ik dit lees en het andere topic zou ik zeggen dat het moet werken.

Je gebruikt in feite maar 1 potfilter maar in plaats van het water terug het aquarium in te pompen gaat het door een dichte behuizing met filtermateriaal en of deze behuizing nu een tweede (kapotte) potfilter (zonder rotor) of een filtervaatje is moet volgens mij niks uitmaken.
Denk wel dat je, als je de potfilter als eerste plaats je een klein verlies zult hebben van de druk want er is immers iets meer weerstand.
Als je de potfilter als laatste plaats is de druk hetzelfde maar weet niet goed of de pomp dan wel goed zal aanzuigen misschien een ontluchting plaatsen op het filtervaatje. Opbrengst van de pomp zal wel teruglopen naarmate het filter vervuild.

Persoonlijk zou ik het idd vergelijken met een bioloog maar in plaats van de kamers in de bioloog heb jij filtervaatjes.
Het nadeel is echter dat bij een bioloog er meer contact is met lucht zodat het water meer zuurstof kan opnemen en ik denk dat lucht in filtervaatjes funest is voor de werking van het systeem.

Maar als jouw doel is om de filtermassa te vergroten zie ik niet in waarom je het niet eens zou proberen, het is zeker een interessant idee.

ronald
200*60*60 = in de maak (tropich gezelschaps bakje).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Je zou ook nog een extra pompje erbij kunnen zetten voor extra strooming, een pompje waar je een zuig en een persslang op kwijt kan. zodat je het verlies over het filter weer kwijt bent.
Maar het verhaal van meerdere filters/vaatjes is denk ik wel goed. je vergroot alleen maar je filter oppervlak.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic