Kersenbuikcichliden probleem
Kersenbuikcichliden probleem
Hallo,
Ik heb in mijn aquarium kersenbuikcichliden al jaren.
Maar nu weet ik ook even niet wat ik er mee aan moet.
Ik had een mannetje en een vrouwtje, deze hebben jongen gehad, hiervan zwemmen nu nog 5 mannetjes ik mijn aquarium ( dit is omdat ik ze er niet uit gevangen kan krijgen ).
Nu hebben het mannetje en het vrouwtje weer jongen gekregen. Deze zijn nu ongeveer 1.5 maand oud.
Het vrouwtje is helaas dood gegaan.
Het mannetje blijft nu op de grond liggen en zijn kleur is helemaal verdwenen. De jongen blijven nu om hem heen zwermen, maar hij doet er volgens mij niks mee.
Nu had ik er aan gedacht om een nieuw vrouwtje erbij te plaatsen, maar dit heeft volgens mij geen enkele zin, omdat er nog 5 andere mannetjes rondzwemmen.
Wat denken jullie dat hier aan de hand is? En kan ik dit oplossen? Of gaat het mannetje nu ook dood?
Wat is volgens jullie de meest logische oplossing voor dit probleem?
Heeft iemand enig idee?
Ik heb in mijn aquarium kersenbuikcichliden al jaren.
Maar nu weet ik ook even niet wat ik er mee aan moet.
Ik had een mannetje en een vrouwtje, deze hebben jongen gehad, hiervan zwemmen nu nog 5 mannetjes ik mijn aquarium ( dit is omdat ik ze er niet uit gevangen kan krijgen ).
Nu hebben het mannetje en het vrouwtje weer jongen gekregen. Deze zijn nu ongeveer 1.5 maand oud.
Het vrouwtje is helaas dood gegaan.
Het mannetje blijft nu op de grond liggen en zijn kleur is helemaal verdwenen. De jongen blijven nu om hem heen zwermen, maar hij doet er volgens mij niks mee.
Nu had ik er aan gedacht om een nieuw vrouwtje erbij te plaatsen, maar dit heeft volgens mij geen enkele zin, omdat er nog 5 andere mannetjes rondzwemmen.
Wat denken jullie dat hier aan de hand is? En kan ik dit oplossen? Of gaat het mannetje nu ook dood?
Wat is volgens jullie de meest logische oplossing voor dit probleem?
Heeft iemand enig idee?
Groetjes Anietake,
Gezelschapsaquarium 150x60x60
Re: Kersenbuikcichliden probleem
Het zou kunnen dat de man erg gehecht was aan het vrouwtje, maar op zich lijkt me dat niet echt een probleem voor een kersenbuik. Wat wel een probleem wordt is 6 mannen in 1 aquarium, zeker als deze straks naar het volwassen gaan kan dit behoorlijk uit de hand gaan lopen.
Probeer die kleintjes eruit te halen, desnoods met een vissenval (al dan niet zelfgemaakt) als de rust weer terug is in de bak zou de man weer moeten bijtrekken. Wat ook nog zou kunnen is dat hij ook gewoon oud is
en nu er geen vrouwtje meer is hij geen doel meer heeft in het leven.
Probeer die kleintjes eruit te halen, desnoods met een vissenval (al dan niet zelfgemaakt) als de rust weer terug is in de bak zou de man weer moeten bijtrekken. Wat ook nog zou kunnen is dat hij ook gewoon oud is
Dag Kevin,kevin schreef:Het zou kunnen dat de man erg gehecht was aan het vrouwtje, maar op zich lijkt me dat niet echt een probleem voor een kersenbuik. Wat wel een probleem wordt is 6 mannen in 1 aquarium, zeker als deze straks naar het volwassen gaan kan dit behoorlijk uit de hand gaan lopen.
Probeer die kleintjes eruit te halen, desnoods met een vissenval (al dan niet zelfgemaakt) als de rust weer terug is in de bak zou de man weer moeten bijtrekken. Wat ook nog zou kunnen is dat hij ook gewoon oud isen nu er geen vrouwtje meer is hij geen doel meer heeft in het leven.
Het punt is dat ik dus met zelfgemaakte vissenvallen aan de gang geweest ben. Maar dit heeft weinig succes. Ze worden nu volwassen en ze worden steeds vlugger. Als ik zo'n val in het aquarium zet dan vang ik alle vissen behalve die kersenbuiken. Heel typisch maar die zwemmen er met een boog omheen, net alsof ze begrijpen dat het voor hun bedoelt is.
Ik heb er inmiddels al 15 stuks uit gevangen maar deze 5 zijn echt onverstelbaar vlug en heel slim, als ik al met mijn valletje in het zicht kom dan blijven ze al heel ver weg. Het lijkt wel een spelletje.
Ik heb al heel wat ervaring met vangen, zeker omdat ik altijd kersenbuiken heb gehad, maar dit slaat alles. En ik weet wat de consequenties zijn als ze in het aquarium blijven, dat kun je nu zo dan al vernemen. Ze worden al behoorlijk heftig.
Maar ik ga het gewoon weer proberen, maar ik ben in staat om het aquarium een heel eind leeg te maken zodat ze niet meer zo handig overal heen kunnen. Al die beplanting e.d. maakt het er ook niet gemakkelijker op.
Maar wat dat mannetje betreft, die is inmiddels wel een jaar of 6 oud en misschien nog wel ouder.
Dus misschien heeft hij het ook wel gezien.
Groetjes Anietake,
6 jaar is wel oud voor een kersenbuikje volgens mij
wat voor vissenval heb je dan precies? je kunt ook gewoon een petfles nemen die net onder het schuin toe lopende afzagen en dan onderste boven terug in de fles stoppen. Net als zo'n wespenval, dan hoef je er niet bij te blijven zitten maar at voer erin en zo af en toe is gaan kijken.
Heel je bak afbrekken verstoord ook je bacterie cultuur, de vraag is of je dat wil als je bak nu netjes stabiel is.
Heel je bak afbrekken verstoord ook je bacterie cultuur, de vraag is of je dat wil als je bak nu netjes stabiel is.
Dag Kevin,kevin schreef:6 jaar is wel oud voor een kersenbuikje volgens mijwat voor vissenval heb je dan precies? je kunt ook gewoon een petfles nemen die net onder het schuin toe lopende afzagen en dan onderste boven terug in de fles stoppen. Net als zo'n wespenval, dan hoef je er niet bij te blijven zitten maar at voer erin en zo af en toe is gaan kijken.
Ik heb het even nagezocht hoe oud dat kersenbuikje is maar 6 jaar haalt ie zeker. Dus dan heb ik geluk denk dat ze zo lang volhouden. Maar het vrouwtje was net zo oud en heeft wel het loodje gelegd. Wat die fles betreft dat had ik dus geprobeerd, die vlieger gaat dus niet op. Dan zit zowat al de vis die in het aquarium zit in die fles en die cichlide zwemmen gewoon hun dagelijkse rondje. Echt waar het is net of dat ze het weten.
Ja je hebt gelijk als ik de bak afbreek dan wordt de bacterie cultuur daar niet beter van, maar ik weet het ook even niet meer. Maar hij staat er nog ik breek hem zo maar niet af, al die moeite voor niks. De bak is nu redelijk stabiel ik heb ook het idee dat de algengroei op het moment stil staat, het wordt nog niet minder, maar ook niet meer. Dus dat is in iedergeval iets.
Groetjes Anietake,
A ja het zijn en blijven cichliden natuulijk die zijn niet dom, maar ze zullen er toch een keertje in gaan als er eten in ligt. Met een touwtje eraan kun je de fles nog snel naar boven trekken als ze er bijna inzitten. Je planten zou je evt er wel uit kunnen halen vissen vangen, water laten bezinken dan een keer flink stofzuigen en gelijk maar water versen, plantjes terug en dan zou het in theorie redelijk snel weer op peil kunnen zijn. Je kan ook de vissen aan een kant kunnen proberen te jagen en dan een schuimrubberen mat ertussen zetten, dat scheelt weer de helft of minder planten eruit halen.
Zo lukt het mij meestal ook bij de malawis, scheelt weer zo'n 60 kilo stenen eruit halen die mat schuif ik dan steeds dichter naar de zijkant. Schepnet erdoor en vangen maar.
Zo lukt het mij meestal ook bij de malawis, scheelt weer zo'n 60 kilo stenen eruit halen die mat schuif ik dan steeds dichter naar de zijkant. Schepnet erdoor en vangen maar.
Nou Kevin, dat vind ik nou eens een super knetter goed idee!!!!
Dat ik daar zelf niet opgekomen ben, natuurlijk ga ik er een schot in maken, alle visjes naar 1 kant!!!
SUPER SUPER SUPER
Echt dit ga ik morgen direct proberen.
DANK JE WEL KEVIN!!
Je hebt me zojuist heel blij gemaakt.
Dat ik daar zelf niet opgekomen ben, natuurlijk ga ik er een schot in maken, alle visjes naar 1 kant!!!
SUPER SUPER SUPER
Echt dit ga ik morgen direct proberen.
DANK JE WEL KEVIN!!
Je hebt me zojuist heel blij gemaakt.
Groetjes Anietake,
Soms is het zo simpel om een vrouw gelukkig te maken....... en soms ook niet

-
Rob Bosman
kevin schreef:Soms is het zo simpel om een vrouw gelukkig te maken....... en soms ook niet![]()
![]()
Ik was zo gelukkig!! Maar ook dat lukt nietkevin schreef:Soms is het zo simpel om een vrouw gelukkig te maken....... en soms ook niet![]()
![]()
Als die vissen mij al zien aankomen schieten ze overal achter en onder, dus ik krijg ze niet naar een kant.
Gister heb ik weer een poging gedaan, zolang als ik bezig ben zie je er geen 1 alleen de andere vissen die wel natuurlijk
Ik ben van 18:00 tot 21:30 bezig geweest, het is echt niet geloven, ik heb er al heel wat uit gevangen maar deze laatste vijf hebben als wat ervaring denk ik.
En zo gauw als ik de deksels terug op mijn aquarium leg dan, ABACADABRA dan zijn er allemaal weer!!
Ze houden mij gewoon voor de gek
Groetjes Anietake,
Het zijn cichliden he, die zijn alles behalve gek.
Ik heb me nog nooit zo laten kennen door een stel visjes hoor, als je ze nou even hier brengt zal ik ze is streng toespreken. 
Ja hahakevin schreef:Het zijn cichliden he, die zijn alles behalve gek.Ik heb me nog nooit zo laten kennen door een stel visjes hoor, als je ze nou even hier brengt zal ik ze is streng toespreken.
Maar ik geef nog niet op ik ben niet voor 1 gat te vangen en de cichlide hoop ik wel!
Groetjes Anietake,