Maanvissen in wandaquarium

Onderwerp auteur
wim
0-200
0-200

Maanvissen in wandaquarium

Bericht door wim »

Ik ben de kersverse bezitter van een gloednieuwe flataqua 175. Een estetisch juweeltje dat in de living hangt te pronken netjes ingericht en reeds bevolkt door een school kardinaaltjes en een school roodkopzalmpjes. De afmetingen zijn 12cm op 40cm op 175cm. Ik weet dat de meeste aquariumfanaten dit waarschijnlijk een onmogelijk ding zullen vinden maar hoop toch wat reactie te krijgen op m'n vraag. Ik zou zeer graag twee of drie maanvissen erin zetten maar weet dat die 15cm worden. Als ik er nu koop van een cm of 4 ef ze wegdoe (verkoop, inwissel of weggeef) wanneer ze een cm of 8 zijn... Wat denken jullie daarvan? Doen, of not done? Ik heb de indruk dat die vissen niet erg snel groeien en ik zou er dan toch van kunnen genieten want ik vind ze echt wel knap, en ik zou wel heel graag iets discusachtig in m'n water rondzwemmen hebben. Bedankt alvast voor elke reactie.

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Wim, wil je daar echt een antwoord op hebben

dannyvk
0-200
0-200

Bericht door dannyvk »

ik vind het zonde om de vissen weg te doen als ze net een mooie groote gaan kirjgen en denk dat ze daar ook niet echt beter van zullen worden.

het kan wel een mooi aquarium zijn maar ik zou wat passendere vissen kopen die wat minder ruimte eisen.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Maanvissen in wandaquarium

Bericht door Kevin »

Tja het kan altijd, maar het risico dat de vissen misvormen is behoorlijk groot. Een gezonde maanvis zal zeker 25cm hoog worden, dat houd in dat de vis al snel niet fatsoenlijk meer kan draaien in je aquarium. Ik vindt het een schitterend ding voor heel veel kleinblijvende soorten vissen/garnalen maar minder voor discus/maanvis achtigen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

yvon

Bericht door yvon »

Ik zou het niet doen, de vissen zullen er niet vrolijk van worden (gezond opgroeien kun je in zo'n maat aqua ook wel vergeten met zulke groot wordende vissen, grote kans op groeiachterstand en vergroeiingen, de vissen neem jij dan naar een tijdje weer afscheid van, maar het leed voor de vissen is dan niet meer terug te draaien, die zitten de rest van hun leven met de problemen).

Wij als aquarianen horen de vissen toch een zo passend mogelijk huis te geven, dit is denk ik wel 1 van de slechtste woningen die je zou kunnen geven aan maanvissen of discussen.
Ik ben het volkomen met de andere eens dat je beter kleinere vissen kunt aanschaffen.

Groetjes yvon.

Anonymous

Bericht door Anonymous »

12x40x175cm ? nou daar zal me wat van te maken zijn zeg :?
Volgens mij heeft dat hetzelfde probleem als een vissenkom.. te weinig oppervlakte om voldoende zuurstof op te nemen.

Het pronken met een bak als dit vind ik dom en kortzichtig. Je weet dat dit niet de juiste manier is maar zegt dan wel dat het hartstikke mooi en prachtig is. Sorry maar dat gaat er bij mij niet in, het is pas mooi en prachtig als er rekening met de bewoners van de bak gehouden wordt. Je laat duidelijk merken dat dit voor jou op de 2e plaats komt.

In Antwoord nog op je vraag of er maanvissen of discus in kan. Een dikke vette NEE.
In feite geen enkele vis die een beetje formaat krijgt kan je op die 84 liter (bruto) houden omdat de ruimte te beperkt is.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

garnaaltjes... guppies... dat soort spul zou ik nog aandurven... verder zal ik weinig vissen weten die er plezier in zullen hebben. Het is ook de wateroppervlakte wat problemen gaat geven, weinig gasuitwisseling en zo.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Ik kwam dit ook nog tegen. http://www.iss.be/NL/view.asp?ID=1346
Misschien aan weerskanten van zo'n plat geval te plaatsen, is ook een echte blikvanger :mrgreen: :P :shock: :( :oops: :evil:
Laatst gewijzigd door Herman op 22 sep 2008 18:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Anonymous

Bericht door Anonymous »

Herman schreef:Ik kwam dit ook nog tegen. http://www.iss.be/NL/view.asp?ID=1346
Misschien aan weerskanten van zo'n plat aquarium te plaatsen, is ook een echte blikvanger :mrgreen: :P :shock: :( :oops:
Jammer.. is het toch net niet.
Er zouden watervlooien bij moeten zitten voor het sneeuw effect.
Misschien bij die rots nog een bruis steentje met een rode led zodat het net een echte vulkaan is.

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Nee kan niet, want alles is luchtdicht afgesloten, die Hawaiaanse garnaaltjes zijn een met die bol. :shock:

inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

da;s nou jammer :evil:

Wim mag ik vragen wat de motivatie is zo'n flatding aan de wand te hangen? Aqua wil ik het persoonlijk niet noemen, maar ben toch benieuwd wat iemand beweegt het aan te schaffen.
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Ik heb van aquarium ook maar in mijn eerder berichtje plat geval gemaakt en een :evil: toegevoegd.
Vandaar de 2 aanpassingen in dat berichtje :lol:

Anonymous

Bericht door Anonymous »

Aha.... ik heb al wat gevonden met verlichting.
http://www.iglou.com/drake/Gift_shop/aquasaurs.html
Afbeelding
Dat brengt weer wat sfeer in de huisk..... living

inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

oh da's heeeeeel..............................................apart 8)

on topic maar weer? ;)
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

goed idee!
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd