functionele nep rotsen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

functionele nep rotsen

Bericht door Airwin »

functionele nep rotsen

Ik zat 10 minuten geleden is naar mijn aquarium te kijken en er mist iets .
Een aantal rotsen in de bovenste waterlagen.
Het hele rots stapel gebeuren vind ik maar niks .

Ik zat te denken om zelf een rots module in de style van mijn achterwand te maken met de bekende achterwand spulletjes .
Die verticaal de hoogte in gaat.
Omdat ze redelijk wat ruimte in zullen nemen zou ik de inhoud ook graag nuttig willen gebruiken.
Misschien zo'n luchtfiltertje erin wat je in veel kweekbakken ziet? of mijn verwarming’s element erin te verbergen of misschien om iets meer bodem circulatie te krijgen een 2e uitstroom te maken.

Ik zou in totaal dan 3 rotsen willen maken met een hoogte van ongeveer +- 50cm een klein deel hiervan zal ik moeten vullen met iets om hem te verzwaren

Als basis wil ik dan een flinke pvc buis gebruiken om hem wat stevigheid te geven en misschien dit dan als filter behuizing of te vullen met iets zwaars .
Dan iets verzinnen om er tegenaan te maken zodat ik er wat scheuren en barsten in kan krijgen.

Zelf dacht ik met gaas een mal te maken om de pvc buis en het op te vullen met pur schuim
Het gaas kan ik dan zo buigen om er een mooie vorm van te maken .
Dan de pur als het droog is iets te bewerken zodat het een beetje op mijn achterwand lijkt om vervolgens tegelijm aan te brengen.
Alleen heb ik geen idee of je pur schuim wel kan bewerken.

Hoe denken jullie hierover of hebben jullie tips of ideeën om de rotsen te maken en of functioneel te maken?

:vis:
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: functionele nep rotsen

Bericht door Kevin »

ambiteus hoor :lol:

pur is wel te bewerken met een mes je zal wel hier en daar een luchtbel aantreffen die je later met tegellijm weer dichter moet maken. Het wegwerken van apparatuur in die rotsen is natuurlijk prima, hoe minder in het zicht hoe beter.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Misschien iets te :D
Maar dan kan ik het nu mooi in het klein oefenen en over een poos als ik verhuist ben in het groot :mrgreen:
;)

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Geen tips, maar klinkt leuk en ben nieuwsgierig hoe je dit aan gaat pakken.
Als je van start gaat, verslag lijkt me zeer boeiend.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Airwin, als je eerst een dot PUR spuit en dan de spuitmond in de dot laat zitten je bus iets draaid zodat hij alleen de drijfgas er uit spuit dan krijg je in je dot pur een luchtbel.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Ik zou het verwarmingselement niet teveel verbergen... PUR isoleert ook best goed, en dan wordt de binnenkant van die rots het enige plekje waar de temperatuur zo is als je hem wil. En al het water buiten die rots blijft koud... en dat lijkt me weer geen strak plan.

Maar voor een uitstromer, of een bellenblaasje is het wel een leuk idee. Als je dan ook een slangetje inbouwt kun je daar medicijnen injecteren die gelijk door de stroming worden meegenomen...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Ik was gister in een tuincentrum en een stapel van ongeveer 70 cm om gemaakt van lavasteen en daarna de stenen op weeg schaal gedaan en bleek maar 5 kilo te zijn.

Zou de lavasteen zich nog volzuigen met water als er tegellijm overheen zit?

Rob Bosman

waarom wil je tegellijm over de lavastenen doen :?: :?: :?:

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

vind ze nogal scherp

Ik wil wat hogere platte rotsen maken zodat de niet bodembewoners ook wat rotsen krijgen
dus ik heb nu 4 tal lavastenen meegenomen om uit te proberen omdat ik nog niet veel zin heb om troep te maken met pur enzo.

in de 4 stenen heb ik een gat gemaakt om ze straks met bv een buis pen wat dan ook op elkaar te schuiven.
nu wil ik ze een beetje het uiterlijk van mijn achterwand geven.

misschien kan ik met tegellijm de boel opvullen om het een grotere steen te laten lijken of meerdere die op elkaar liggen

Rob Bosman

Nee ok ik snap hem :? :P

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

lavasteen lijkt me wel handig omdat je er makkelijk een stuk af kan halen gat erin boren holletjes erin maken voor het functionele gebeuren.
Als ik het nou met iets bewerk (hamer, bijtel, boor ,tegellijm, cement,pigment kleurtje) zodat het mooie stenen worden heb ik een functionele,niet al te zwaar,te stapelen op de manier wat ik wil,rots formatie.
Kan ik bv 2 of 3 hogere stapels maken en wat losse stenen

Als ik een breuksteen van het formaat haal wat ik nodig heb lopen de kilo's snel op
als ik hem van pur of piepschuim maak zit ik weer met het gezeur dat het omhoog komt.

henkh
0-200
0-200

Bericht door henkh »

Op onderstaande url kwam ik een erg leuke manier van zelf rosten/stenen maken tegen:
http://www.hposkam.nl/?id=page/stenenmaken