advies gevraagd

Plaats reactie

Onderwerp auteur
pepijnmathijssen
0-200
0-200

advies gevraagd

Bericht door pepijnmathijssen »

Hoi allemaal,

Sinds kort benm ik ook actief op het forum.
Ik ben nu druk bezig met de voorbereidingen voor de herinrichting van mijn meter bak.

gegevens: 100 x 40 x 50
eiheim 2213 gevuld met keramische pijpjes, actieve kool en filterwatten
2 x 30 wat, 1 x sera daglicht 6000 kelvin en sera plant 4900 kelvin
verwarmingselement 150 w

Momenteel ben ik bezig met het maken van terassen van plexiglas, hierover komt een laag epoxy hars met zand.
Verder moet de achterwand ook nog aangepakt en veranderd worden. (nu purschuim met epoxyhars)
Maar de bak moet eerst nog leeg, visjes tijdelijk onderbrengen enzo. Dit bewaar ik allemaal tot de donkere winterdagen.

Vragen: Is er een manier om kleine krasjes weg te poetsen/ poleisten? (mijn voor glas heeft een beetje last van krasjes,
echt hinderlijk is het niet, maar ik heb ze toch liever weg)

ik heb nu 2 tl's boven mijn bak van 30 w per stuk, een daglichtlamp en een plantengroeilamp, allebei ongeveer 4900 kelvin, is dit voldoende, ik weet meer is beter natuurlijk.

Verder wil ik weten wat jullie van mijn planten keuze vinden: hygrophila diformis, valnisera spiralis, crypto corne (soort weet ik niet), lobelia cardinalis (straat), hygrophila corymbosa (straat), anubias barna, niphea lotus, javavaren (op kienhout gebonden) en als voorgrond nog: hetrathea en hemiantus cranthemoides.

Wat denken jullie van bodemverwarming?

Het grootste probleem wat ik nu met de meter heb: de voedingsbodem slecht, gevolg slechte plantengroei, en last van alg.

Ik zal binnenkort meer details en foto's plaatsen.

Ik hoor graag van jullie, ik ben benieuwed.

(ik ben een niet hele ervaren aquariaan, die het graag wil doen met de spullen die ik nu heb, met andere woorden, ik heb een beperkt budget)

groeten pepijn

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: advies gevraagd

Bericht door Kevin »

Hoi Pepijn.

Krasjes aan de buitenkant kun je met koperpoets minder laten opvallen, voor de binnenkant is dat ivm de vis niet verstandig.

Als je het hebt over een bperkt budget zou ik zeker geen bodemnverwarming nemen maar gewoon een staafverwarming.

2 lmapen moet genoeg zijn voor een meterbak, misschien dat je die special plant er is uit moet halen voor een philips. Zeker omdat je over alg spreekt moet je uitkijken met dat soort lampen, je daglicht lamp zou ook nog welis veel blauwe tinten kunnen hebben wat dus de algengroei bevorderd.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
pepijnmathijssen
0-200
0-200

Bericht door pepijnmathijssen »

Hoi Kevin,

Dank je voor je advies.

Zou je van de philips de aquelle combineren met de aquasky of zou je er 2 x philips aquelle plaatsen.

Binnen kort gaat de meter bak leeg en gaat de verbouwing beginnen, binnenkort meer.

groeten pepijn

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Spannend :o

Ik zou altijd proberen verschillende lampen te combineren = meer kleuren= meer variatie

die aquarella bevat ook behoorlijk veel blauw/paars tinten, met een normale 830 en/of 840 van Philips kom je vaak voor een paar centen al een heel eind in de goede richting zonder kans op allerlei alg groei.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand