PH regelen met controler

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

PH regelen met controler

Bericht door stylz »

ijsselmeer schreef:Killis zitten rond de 5.5 tot 7 PH ,mijn killis zitten op PH 7 soms 6 of ik moet over turf gaan filteren maar dan kleurt het water bruinig , Blauwoogjes zitten op PH 6.5 -7 ,k`zal eens kijken als het Co2 install. werkt hoe de ph dan is ???
De PH wordt netjes wat jij instelt als het goed is :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

ijsselmeer
200-400
200-400

Re: The First Stone: 60L Aquascape

Bericht door ijsselmeer »

Stylz dat kan toch alleen maar als een Co2 install. hebt en niet met bio Co2 wat steeds onstabiel is ????
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Klopt Henk met CO2 flessen kan je met een PH meter die een uit uitgang naar een magneetklep de pH afregelen, met Bio CO2 kan dat niet.
Er schijnen wat crowdfunding projecten te lopen om direct CO2 te meten en daar op te regelen, maar dat is nog niet beschikbaar, dan zou je dus gewoon 30 PPM CO2 in kunnen stellen.
Voorlopig regelen we dus via een omweg de CO2, je meet je KH kijkt dan op de CO2 tabel welke pH hoort bij ongeveer 25 a 30 PPM CO2 en stelt daar je pH meter op in.
Je meet dus niet direct je CO2 maar je komt er wel :)

Dat het met Bio CO2 niet werkt komt niet zo zeer dat je bio CO2 instabiel is, maar dat je er geen magneetklep in kan zetten :)

ijsselmeer
200-400
200-400

Hoi Andrè ,

Ik heb nu de Co2 install. van JBL 2flessen en computer gestuurd met ingebouwd magneet ventiel, maar het is nog kijken HOE het precies werkt .
Ik heb hem eerst gekalibreerd in een PH 4 & PH7 vloeistof .

Het bio Co2 wat ik had gaf steeds om de 30 sec. een tiental belletjes dus daar werd ik gek van nu van vrouw en kinders deze installatie gekregen :duim:

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Mooie stap Henk, aquarium houden met flessen CO2 en een goede pH meter is een stuk makkelijker en geeft omdat je bak beter gaat meer vreugde ook :mrgreen:

ijsselmeer
200-400
200-400

Ik moet nog even nagaan waar ik de flessen kan laten vullen maar ze zijn nog vol dus zal ik er wel een tijdje mee kunnen doen.

Ik heb deze computer https://www.jbl.de/?lang=nl&mod=product ... il&id=2365

Alleen zie tot nu toe geen Co2 bellen , ik stelde de comp. in op PH 6.5 en hij geeft aan 6.6 en de KH = 3

Maar sommige dingen begrijp ik nog niet zoals +/- 0,005 en +/- 0,010 en ik weet ook niet wanneer ik het fijnafstel systeem moet instellen de zwarte grote knop aan de regelaar en het kleine zwarte knop OP de regelaar , en nog maar van dat .

En gaat nu de alg weg of moet ik die weg boenen op het kienhout en achterwand met deze Co2 set.

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ijsselmeer schreef: En gaat nu de alg weg of moet ik die weg boenen op het kienhout en achterwand met deze Co2 set.
Je moet in ieder geval de alg niet weg boenen met je CO2 set Henk :D :D , sorry moest even plagen :P

KH 3 lijkt mij erg laag gebruik je osmose water oid ?
de meeste reduceren hebben een grote afstelling voor de druk na de reduceer dus zeg wat naar je aquarium gaat die stel je ergens rond de 1 a 1,5 bar in, dat is de 2e meter op je reduceer de andere geeft de druk in de fles aan die zal ongeveer op 60 bar staan.

De fijnafstemming zit ook aan je reduceer als het goed is, deze regelt de hoeveelheid belletjes normaal als richt getal 10 belletjes per minuut per 100 liter water.
Met een pH regelaar kan je rustig op 20 belletjes per min per 100 liter gaan zitten, dan kan je meter regelen.

Over de alg, normaal gaat veel alg wel weg, maar dat hoeft niet, soms blijft het evenwicht naar de alg liggen, dan is boenen een optie, zou dat even aankijken.

ijsselmeer
200-400
200-400

Hallo Stylz,

de 2 metertjes de linker staat op 50 bar dus iets uit het rode veld 160 is top de rechter staat op 1,5 bar.
In het vierkante venstertje links : 22 graden daar naast het teken of de klep dicht of open staat nu dus dicht en op automaat daaronder 28 (672) (ik denk dagen voor vernieuwing co2) daarnaast het teken kalibreren, daaronder PH 6.56 -6.60 PH.
daaronder PH aan.
alarm 21-26 graden zelf ingesteld, 3.00 KH
Hysteresis +/- 0,10 ph
alarm +/- 0.10ph
dan Ok start en invoer .

( als ik de ph omhoog schroeft op de comp. dan gaat de KH ook omhoog ,maar ik wil de ph op 6,5 houden dus blijft de KH 3.00)
Nu heb ik geen alarm ,maar gisterenavond en vanochtend wel en dan zie ik de PH waarde omlaag gaan zeg 6.54.

Kan je hier wat mee? en osmosewater gebruik ik niet alleen kraanwater.
Ik hoor het graag .
https://www.jbl.de/?lang=nl&mod=product ... il&id=2365

Henk

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

henk,
Is lastig mee denken maar ik doe mn best :)
reduceer is helder 50 bar is de druk in je fles 1.5 bar wat je naar je computer stuurt.
Zorg dat je magneet ventiel openstaat, door een hele lage pH in te geven en regel dan je belletjes af, ongeveer 20 bellen per min per 100 liter water.
Dat klaar ga dan je pH juist in stellen.
Je kan je pH niet zo maar op 6.5 houden dat is gevaarlijk voor je vissen !
Afhankelijk van je KH moet je pH hoger of lager, jou computer rekent dat zelf uit, maar als je in geeft mijn KH is 3 terwijl hij 8 is dan gaat het fout, volgens de Tabel zit je goed bij KH 3 en pH 6.5 heb je ongeveer 30 PPM CO2.
Wat jij echter doet is met een hogere KH je pH toch op 6.5 zetten dat kan niet.
Neem er maar een tabel bij stel je KH is 8 en je stelt in op 6.5 dan wordt je CO2 zo'n 75 PPM dat is dodelijk voor je vissen !
bij een kH van 8 mag je je pH niet lager drukken dan 6.9 a 7 anders kom je boven de 30 PPM.
Je KH is een gegeven, die moet je meten en afhankelijk daarvan je pH in stellen niet anders om.

ijsselmeer
200-400
200-400

Hoi Andrè,

Ik heb de PH op 6.70 gezet ,maar nu is de ph IN DE BAK 6.42 en nu gaat het alarm .
Ik wil de ph op 6.5 hebben omdat mijn vissen tussen de 5.5 en max. 7 zitten dus wil ik de comp. op 6.5 ph zetten ,maar als ik de PH verhoogd dan gaat de KH ook omhoog en als ik de PH verlaagd gaat de KH ook omlaag ,dus nu is in de bak een ph van 6.42 en een KH van 3.75 .
Ik kan de PH wel op PH 7 zetten zodat de KH ook omhoog gaat maar dan kan ik niet doen wat ik wil als ik 6.5 ph intikt in de comp. dan moet hij toch 6.5 aangeven en dan stoppen met bellen geven de ph staat op automaat die kan ik ook op manuel zetten Man.open/man.dicht en automaat.

Dus als ik de comp.op PH 6.60 zet staat de KH op 3 en als ik de KH wil verhogen gaat de ph waarde ook omhoog dus precies het zelfde als ik de PH zou verhogen, vraagje waar haal je de KH 8 vandaan ,ik heb 3 .

de vissen zwemmen precies zo als gisteren en eergisteren dus dat is goed sterker nog hebben meer drang om te paren.

Ik hoop dat ik hier duidelijk mee ben ,vandaar dat ik een link mee stuurde om een beeld te hebben van de comp.

Ik hoor het graag.

Menky
0-200
0-200

Bericht door Menky »

ijsselmeer schreef:Hoi Andrè ,

Ik heb nu de Co2 install. van JBL 2flessen en computer gestuurd met ingebouwd magneet ventiel, maar het is nog kijken HOE het precies werkt .
Ik hoop wel dat je eerst pH7 en pas daarna pH 4 heb gekalibreerd...
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Menky schreef:
ijsselmeer schreef:Hoi Andrè ,

Ik hoop wel dat je eerst pH7 en pas daarna pH 4 heb gekalibreerd...
dat om mee te beginnen :)

Henk ik begrijp werkelijk niet wat je zegt, je KH is een gegeven die stel je in op je pH meter in een regelfunctie voor als het apparaat op auto staat..
Wat je moet doen is de KH meten met een druppel setjes, die waarde zeg 8 voer je in op je pH computer die berekend daar dan een optimale pH mee en regelt daar heen.
Tenmiste dat staat tin de gebruiks aanwijzing, het ding heeft dus een soort ingebouwde CO2 tabel, bij KH x hoor deze pH y zeg maar.
Ik weet niet waarom jij kH 3 hebt ?? hoe weet je dat ?
Rotterdams leiding water zit ergens op 8 of zo ik weet niet wat hij bij jou is, maar gok dat jij dat ook hebt, je moet die zelf bepalen met een druppelsetje.
Jou computer heeft 2 standen op automaat geef jij de KH in als waarde en het apparaat bepaalt dan zelf welke pH daar bij hoort als optimaal dus net onder de 30 PPM CO2.
op de stand als pH meter geef jij een pH in en regelt het apparaat gewoon naar de pH toe zonder rekening te houden met KH en CO2 gehalte dus.
In geen van de gevallen kan je de KH regelen of bepalen met de meter, je bepaald de KH met een druppelsetje de meter kan dat niet.

Zit er trouwens ook een nieuwe elektrode bij ?
Deze dingen hebben maar een beperkte levensduur, daarna kan je de meeste weg gooien, een enkele is hervulbaar en kan dus nog eens gebruikt worden.

Ik raad sterk deze elektrode aan http://www.ph-elektroden.de/index.html voor 100 euro heb je een elektrode die al snel 2 jaar mee gaat.
Loop niet te veel achter de pH van je vissen in hun natuurlijk gebied aan, gebieden met een lagere KH kunnen ook een lagere pH hebben zonder dat er te veel CO2 in het water komt.
Volgens mij werkt de CO2 naar je aquarium nog niet echt want met ons leiding water wat jij blijkbaar ook hebt is pH 6,5 niet haalbaar, althans wel haalbaar als je er maar CO2 in pompt, maar dan gaan je vissen dood.

Kijk maar in deze tabel, Afbeelding

je zit met KH 8 (rotterdams leidingwater) en pH 6,5 dik in het rode gebied.
Is lastig praten/uitleggen zo, maar aangezien je zelf aangeeft geen osmose apparaat te gebruiken zal jou KH boven de 3 zitten denk ik.
Wil je echt naar pH 6,5 dan moet je eerst je KH dus verlagen bv door 50/50 osmose water te gebruiken, dan moet je KH dus naar 3, ik denk dat dat het is wat het apparaat aangeeft.
zodra jij je pH op 6,5 zet dan zegt het apparaat dan moet je KH 3 zijn, hij regelt daar niet heen hij zegt het alleen, jij moet vervolgens zelf je KH verlagen.
nu vind ik persoonlijk dat niet nodig want dan moet je weer een osmose apparaat kopen, dus ga uit van wat je aan KH met met je druppel test, dan kom je met KH in mijn leidingwater op 8 dus, ik stel mijn pH dan in op 6,9 en mn CO2 wordt dan rond de 30 PPM.
Gebruik wel een CO2 checker want dan zie je wat je CO2 doet voor je vissen er aan onder door gaan.

Ben bang dat je nu de boel omdaait wat je moet doen is:
Bepaal je KH met een druppel test.
Zoek in de CO2 tabel bij die KH waar de tabel overgaat van rood naar groen (ongeveer 30 PPM CO2)
op dat punt kijk je in de vertikaal welke pH daar bij hoort die stel je in op de computer.

Jij wil naar een pH van 6,5 toe maar zo werkt het niet, dat kan alleen als je anders om werkt ik wil pH 6,5 dan moet ik net zolang opmengen met osmose water tot de KH 3 is, dat is de enige methode.
sorry lang verhaal meer wel heel belangrijk, maak me wat zorgen om je vissen.

Menky
0-200
0-200

Re: PH regelen met controler

Bericht door Menky »

Mooi duidelijk verhaal stylz. :duim:
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Menky schreef:Mooi duidelijk verhaal stylz. :duim:
Doe mn best, is toch ingewikkeld, CO2 is niet gevaarlijk of zo zolang je je maar aan de tabel blijft houden, boven de 30 PPM CO2 wordt het dodelijk voor je vissen.

er zijn al zoveel mensen met koudwater vrees voor CO2 (leuk woord hier)

er zijn 2 methode van regelen:
CO2 checker en met de hand belletjes opvoeren tot je checker licht groen is eigenlijk regel je dan niet :)

Met een regelende pH meter, dan bepaal je eerst de KH van je leiding of aquarium water als je osmose water toevoegd, vervolgens zoek je op de CO2 tabel op waar de horizontale KH lijn de 30 PPM CO2 haalt en de pH die daarbij hoort stel je in.

Wat ik denk dat henk wil is zijn pH regelen en dat gaat niet want dat is levens gevaarlijk voor je vissen.

ijsselmeer
200-400
200-400

Hoi Andrè ,
Ik regel inderdaad mijn PH en dan geeft de comp. ook aan dat hij op 3.00 KH zit ,dus in het venster blijft de ingestelde PH staan en de PH in de bak ook en daar onder wissel het van KH 3.00 en dan ingestelde temp(alarm) etc etc .zodoende weet ik dat de KH 3.00 is want dat staat in het venster ,as ik de ph hoger invoer dan gaat de kh waarde ook omhoog .

de comp.staat nu op aut. de druppeltest wijst nu uit op 5 dus geen 3.00 KH zoals op de comp.???

Maar als ik de comp.op zeg maar 5 K zet geeft hij denk ik PH 7 aan en ik wil op 6.5 maz.6.7 uit komen ,ik mag er toch wel vanuit gaan als ik de comp.op 6.5 PH zet dat dat dan ook gebeurd of zit ik voor de kat z`n viool in te toetsen???? want als ik de KH instel op zeg maar 6 dan gaat de PH ook omhoog anders om ook PH omhoog dan gaat de KH waarde ook omhoog ,maar wat ik nu zou willen is de GH op 3tot 6 brengen en sinds ik de comp.heb aangesloten zijn mijn planten geweldig nieuwe scheuten heerlijk fris een lust voor het oog en mijn vissen zwemmen heerlijk rond en paren gewoon door in de pluimen die ik in de bak heb hangen ????????

Dus niet kan ik geen Osmose water ,maar ik heb een regenton die zou ik kunnen gebruiken en er een luchtpompje op zetten eventueel met een ozonlamp er bij dan maak ik het water toch ook zachter???

En wat zegt de tabel KH 3 28,5 - 22.6 mij dan zit ik in he groene gebied maar zeggen die getallen mij en hoe zijn die meetbaar???

En dit is de Purifier lijkt mij toch niet slecht en is getest :

Zuurstof (O2) wordt omgezet in ozon (O3) met een uiterst precieze en lage dosis ozon (0,45 mg Tap 120 en 0,55 mg Tap 200) voor continue gebruik en reageert met moeilijk afbreekbare organische verbindingen.
Ozon lost gemakkelijk op in water en valt snel uit elkaar in water als het niet snel iets vindt om mee te reageren.
Na een paar minuten is het meeste ozon omgezet of terug naar zuurstof (O2) of het heeft gereageerd op verontreiniging.
De Ozon (O3) wordt na oxidatie terug omgezet in zuurstof (O2) zonder giftige producten achter te laten.

Ozon verwijdert geur en kleur in het water en algen, bacteriën en virussen worden sterk gereduceerd.
Bij pH-waarden in het bereik van 7pH, wordt het giftige Ammonium/Ammoniak door de Ozon niet geoxideerd.
Het giftige Nitriet wordt door de Ozon in Nitraat geoxideerd.

Ik heb de set gekregen van de jongens voor mijn verjaardag ,normaal kocht ik zelf zoiets maar ik heb in dit ROVERSLAND van af mijn 14e mij ROTGEWERKT en inhoudingen waar je spontaan een huilbui van kreeg 70-80 en 90 uur per week werken en nu krijg ik 738 euro BRUTTO per maand AOW waar van ik de eerste 4 maanden het zelf financieel moest uitzoeken OF je moet een DUBBEL PASPOORT hebben dan word je vriendelijk geholpen mij helpen ze ook wel maar naar de bliksem dus 100 euro voor een elektrode zit er voorlopig niet in dankzij de fijne graaicultuur in dit land dus ben ik blij met mijn jongens die niet GRAAIEN maar ECHT helpen ,t ìs een schande dat dit mogelijk is hier in dit afkalvende land .

Andrè ik ga nu dan eerst op de comp.de Kh instellen en kijk ik niet dat de PH omhoog gaat en wacht ik af wat er komt , mijn checker staat nu oplicht groen dus +/- 6.5-7 PH van de week heb ik ook de PH gemeten met de druppeltest en daar kwam 6.5 -7 PH uit en soms staat de checker s`morgens op donker groen dus zeker op 7-7.5 PH

Ik ben blij met het uitleggen van dit ingewikkelde spul Andrè ,het uitlezen van auto`s gaat mij nu goed af maar met pc`s is het huilen met een pet op om dat het internet roet in het eten gooit ,dus zal dit ook wel goed komen met hulp van jou Andrè ,als je in mijn jeugd iets wilde verzenden buiten de PTT om dan gooide ze een POSTDUIF de lucht in en die kwamen altijd binnen dus beter als het internet of de duif moest tegen een mast gevlogen zijn natuurlijk dan kwam het ook niet aan maar ze kwamen NOOIT terug met IK KAN HET NIET VINDEN zoals op de pc`s te veel gebeurt .

Nog 1 vraagje wat is PPM en hoe kan ik op de tabel zien hoeveel bellen ze moet geven.