Kan dit visbestand?

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Kan dit visbestand?

Bericht door tobyderks »

Hallo,
Zoals sommige misschien nog weten, heb ik een groter aquarium gekregen (54 liter 60x30x30). In mijn vorige aq zaten 5 neon tetras en 1 gup. De vissen zijn nu gewent aan het nieuwe aq en ik wil er volgend weekend een paar vissen bij doen. Ik denk aan het volgende visbestand:
10 neon tetras
6 corydoras pygmaeus
1 guppy
Maar nu zit ik met een paar vragen: Kan dit visbestand in een bak van 54 l? Is het niet te veel, of kan er nog wat bij? Ik zou namelijk 1 of 2 guppies er bij willen nemen omdat ik niet weet of guppies wel alleen kunnen leven. Kan een guppy dus alleen leven?
En dan nog een vraag: ik heb grind en geen zand, is dat een probleem voor de cory's of kunnen ze gewoon in mijn bak?

Alvast bedankt!
Mvg
Toby Derks
(Hoop niet dat jullie al helemaal gek van mij worden... :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door tobyderks op 14 feb 2016 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door amber98 »

Ik denk dat het qua aantallen wel gaat. Guppen houdt men normaal in harems of 1m 1v, of ze ook alleen kunnen denk ik niet. Zeker de mannen niet vanwege hun paringsdrang. Maar heb geen ervaring met guppen.
corydoras, ik vind zelf dat ze zand nodig hebben, omdat ze dit in de mond pakken en het voedsel doorslikken en zand via de kieuwen weer naar buiten doen. Ik ben van mening dat je met grind een stuk natuurlijk gedrag weghaalt. Veel mensen zijn het daar niet mee eens en zeggen dat afgerond (!) Grind ook kan. Alleen scherp grind is een probleem.

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

amber98 schreef:Ik denk dat het qua aantallen wel gaat. Guppen houdt men normaal in harems of 1m 1v, of ze ook alleen kunnen denk ik niet. Zeker de mannen niet vanwege hun paringsdrang. Maar heb geen ervaring met guppen.
corydoras, ik vind zelf dat ze zand nodig hebben, omdat ze dit in de mond pakken en het voedsel doorslikken en zand via de kieuwen weer naar buiten doen. Ik ben van mening dat je met grind een stuk natuurlijk gedrag weghaalt. Veel mensen zijn het daar niet mee eens en zeggen dat afgerond (!) Grind ook kan. Alleen scherp grind is een probleem.
Ik liet mij vertellen dat de corydoras pygmaeus zo klein is dat hij wel gewoon op grind kan. En dat deze soort meer tussen de planten hangt dan op de bodem. Maar ik wilde het toch nog even navragen... Heeft iemand misschien ervaring met de pygmaeus op grind?
Tja wat de gup betreft. Ik kijk het nog even aan. Ik ga er niet vanuit, maar bij wijze van kan hij morgen ook dood in de bak liggen (ik hoop het niet want het is een prachtig beestje). ik zit er aan te denken om anders 8 neon tetras te nemen en dan misschien 2 guppen.

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

ik denk dat die corys wel op afgerond grindt kunnen maar dat denk ik... ik vindt zelf dat neon/kardinaal tetra's niet in een 60cm bak kunnen omdat het zulke actieve zwemmers zijn je kan beter een rustige soort nemen.

levendbaren vindt ik niks je moet alle jonkies die je krijgt weg doen in jou 60cm bakkie.
'The eye is useless, if the mind is blind'

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Neon tetras zijn anders dan kardinaal tetras. Neon tetras zijn paracheirodon innesi en niet de axelrodi. Innesi zijn wat kleiner vaak en meer scharrelende vissen. In tegenstelling tot de axelrodi die minimaal een meterbak nodig heeft om flink heen en weer te zwemmen. Ik heb ze beide gehad, en eigenlijk zijn de neons best saai qua gedrag. (Verschil in kleur is dat bij neons de rode streep niet doorloopt)

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik heb zelf ook de corrydoras pygmeaus, maar ik heb ze op zand. Ze zwemmen inderdaad wel eens wat hoger in de bak bij mij, zowel gewoon zwemmen als bij de planten hangen, maar over het algemeen zitten ze toch gewoon op de bodem.
Het meeste voedsel halen ze van de bodem weg, daarvoor gebruiken ze hun baarddraden, en met scherp grind loop je het risico dat die baarddraden beschadigen of zelfs helemaal afschuren, waardoor de corry kan verhongeren. Dus sowiso, nooit op scherp grind.
Afgerond grind kan wel, ze vinden dan ook nog wel veilig hun eten, maar ze hebben de voorkeur aan zand omdat ze inderdaad graag het zand door kun kieuwen spoelen. Als ik hier, met daglicht maar zonder aquariumverlichting, langs de bodem kijk, zie ik de hele bodem vol met putjes zitten van de corry's, die regelmatig hun neus in het zand steken. Dat lijkt me met grind niet heel fijn voor ze. Maar er zijn ook zat mensen die ze met succes op grind houden dus het is wel te doen.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Oooh ik vind dit heel moeilijk. Ik vind het namelijk een ontzettend leuk visje, maar het welzijn van de vis staat bij mij op nummer 1. De neon tetras blijven zoiezo ;) ze zijn mij aangeraden door een hele goede speciaalzaak, dus die blijven. Ik ga nog even nadenken over de cory's. Ik wil wel nog even een ding weten. Is dit goed afgerond grind? Zo niet, dan houd het op. Zo wel, dan ga ik er nog even over nadenken. Het is 1 - 2 mm grind:

Afbeelding

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

tobyderks schreef:Oooh ik vind dit heel moeilijk. Ik vind het namelijk een ontzettend leuk visje, maar het welzijn van de vis staat bij mij op nummer 1. De neon tetras blijven zoiezo ;) ze zijn mij aangeraden door een hele goede speciaalzaak, dus die blijven. Ik ga nog even nadenken over de cory's. Ik wil wel nog even een ding weten. Is dit goed afgerond grind? Zo niet, dan houd het op. Zo wel, dan ga ik er nog even over nadenken. Het is 1 - 2 mm grind:

Afbeelding
dit is geen afgerond grind je ziet de sherpe hoeken er aan afgerond grind ziten geen hoeken aan.

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Tim schreef:
tobyderks schreef:Oooh ik vind dit heel moeilijk. Ik vind het namelijk een ontzettend leuk visje, maar het welzijn van de vis staat bij mij op nummer 1. De neon tetras blijven zoiezo ;) ze zijn mij aangeraden door een hele goede speciaalzaak, dus die blijven. Ik ga nog even nadenken over de cory's. Ik wil wel nog even een ding weten. Is dit goed afgerond grind? Zo niet, dan houd het op. Zo wel, dan ga ik er nog even over nadenken. Het is 1 - 2 mm grind:

Afbeelding
dit is geen afgerond grind je ziet de sherpe hoeken er aan afgerond grind ziten geen hoeken aan.
Oke bedankt. Dan zet ik die cory's uit mijn hoofd. Jammer maar het is niet anders. Ik zal zelf nog even op internet zoeken, maar hebben jullie misschien nog sugesties voor leuke visjes die in mijn aq er bij passen?

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

tobyderks schreef:
Tim schreef:

Afbeelding
Oke bedankt. Dan zet ik die cory's uit mijn hoofd. Jammer maar het is niet anders. Ik zal zelf nog even op internet zoeken, maar hebben jullie misschien nog sugesties voor leuke visjes die in mijn aq er bij passen?
als je echt corrys wilt dan zou ik ander grind halen en niet andere vissen

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Ik heb dit grind er net een week in zitten, ik ga geen nieuw grind halen dat is gewoon geldverspilling. Ik heb de keus: de visen aanpassen aan het aq of het aq aanpassen op de vissen, ik kies om de vissen aan te passen. Dus iemand sugesties? Kunnen garnalen wel op dit grind? En is het erg als het mos dan op het hout zit en niet op de bodem?
Alvast bedankt!

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Oke ik heb even zitten zoeken, maar ik denk dat ik even rustig aan doe. Ik denk nu aan het volgende bestand:
10x neon tetra
4x guppy
15x vuurgarnalen
Kan dit bestand wel? Dan nog even over de garnalen. Hebben ze echt veel mos nodig? Als ik 1 plantje plant en 1 mosbal koop is dat dan genoeg? Overigens zou ik toch nog willen weten of iemand een visje weet die alleen kan worden gehouden? (Of met heel weinig)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

tobyderks schreef:Oke ik heb even zitten zoeken, maar ik denk dat ik even rustig aan doe. Ik denk nu aan het volgende bestand:
10x neon tetra
4x guppy
15x vuurgarnalen
Kan dit bestand wel? Dan nog even over de garnalen. Hebben ze echt veel mos nodig? Als ik 1 plantje plant en 1 mosbal koop is dat dan genoeg? Overigens zou ik toch nog willen weten of iemand een visje weet die alleen kan worden gehouden? (Of met heel weinig)
Vuurgarnalen kunnen prima op grind.
Maar één mosbal en één plantje is niet voldoende. Vuurtjes hebben mos nodig om hun voedsel in te vinden zich te verstoppen en om op te groeien. Anders worden ze veel te makkelijk opgegeten door de vissen. Dus mos is een must en dat kan prima op een stuk hout.
Een vis die je alleen kunt houden is de betta splendens maar die gaat achter je garnalen aan waarschijnlijk..Ligt aan de staartvorm. Als je een betta hebt met een lange staart is hij niet snel genoeg om de garnalen te pakken te krijgen. Ik heb zelf een betta splendens samen met vuurtjes en boraras brigittae in een 19 liter bakje en dat gaat goed.
Wat je ook kunt doen is een harem pauwooggrondels nemen. 1m 2v maar ook zij eten garnalen.
....Eigenlijk eet bijna alles wel eens een garnaaltje :P
Mits de garnalen genoeg schuilmogelijkheden hebben in de vorm van mos....

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Ik was er zelf inderdaad ookal achter gekomen dat ik wel wat meer mos nodig heb. Maar toch bedankt. Ik denk er nu aan om naast het hout, ook die potjes te bedeken met mos. Dan doen die ook nog iets nuttigs :P
Ja ik vind een betta ook prachtig, vooral halfmoon. Maar die kunnen niet samen met guppies, en ik zit nog met een gup... Die ga ik niet weg doen omdat er een andere vis in moet. En ik ga hem al helemaal niet om zeep helpen.
Ik ga zaterdag naar de winkel. Is die gup doodgegaan (heb m al best lang en pas is zijn soortgenoot overleden en ik weet niet waar aan) dan neem ik een betta. Leeft de gup nog, haal ik er een paar guppen bij.
bedankt!

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Als ik deze potjes en dat zwarte ding bedek met mos, en dan nog wat op het hout, is dat dan genoeg mos of moet er nog een mosbal bij? Ik vind zo'n bal namelijk spuuglelijk en als dit zo genoeg is, laat ik het liever zo :mrgreen:
Afbeelding