Vuil onder hout verwijderen?

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Vuil onder hout verwijderen?

Bericht door stylz »

Erik1974 schreef:Ik zie dat je best vaak wat veranderd aan de bak, maar worden je vissen daar niet angstig van? Als ik in de bak moet zijn zit alles aan 1 kant van de bak te bibberen :? En dat houdt dan nog wel even aan ook als ik klaar ben.
is vaak wat ze gewend zijn, regelmatig onderhoud wennen ze aan, de eerste x 50% wissel vinden ze eng, daarna van oja het zakt komt wel weer goed.
net als langs lopen enz, ze wennen, geeft ze te weining schuilplaatsen dat ze zich onveilig gaan voelen en ze wennen nooit.

zegt vaak wat over je inrichting als ze erg angstig zijn.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Erik1974
1000+
1000+

Re: 160 liter aquarium van Linda

Bericht door Erik1974 »

Mwa, mijn inrichting is het niet hoor, de Annulatussen zijn trouwens veel stoerder dan de Amandae's, die zwemmen pas weg als ik ze bijna aan kan raken. Het zijn echt de Amandae's die snel schrikken. Zijn ook zulke kleine visjes.

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

Dat zw schrikken of weg duiken is natuurlijk heel normaal als je je hand in het water stopt. Maar dat ze angstig blijven doen terwijl je al je hand er uit hebt.. dat hoort volgens mij niet
'The eye is useless, if the mind is blind'

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

Ze zijn ook niet de hele dag daarna bang hoor, maar even een voorbeeldje:
Mijn dochter moet elke avond de tafel dekken in huis, dat is haar klusje. Maar ze beweegt nogal wild (onbehouwen puber :) ) De bak staat bij de eettafel, en het viel me laatst op dat als ze de tafel heeft gedekt de vissen linksboven in de hoek zitten, dat hield dan ongeveer een half uur aan, daarna werden ze weer rustig. Gisteren heb ik haar klusje overgenomen en rustig bewogen en toen was er dus niks aan de hand. Misschien dat het ook aan de soort ligt? Maar goed we zijn nu Linda haar draadje aan het hi-jacken. Terug on-topic maar weer!

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Haha jullie Highjacken maar! :P
Nee mijn vissen zijn niet bang. Vooral de kegels niet die komen aan mijn arm happen als ik bezig ben. De nanacata man ging onder het stuk hout zitten dat ik aan het verplaatsen was..TIJDENS het verplaatsen..Ook niet helemaal handig :roll:
De gourami (de enige die nog over is van de drie...) komt naar mijn hand toe en gaat met haar voelsprietjes aan mijn hand voelen. De otto's kan ik aaien :D
Alleen de balteata zwemt weg (maar die zwemt overal voor weg :P ) en betta is nog niet zo gewend aan alles dus die is ook onvindbaar als ik bezig ben.
Maar wat je zegt, ik verander best vaak wat dus ze zijn wel wat gewend :mrgreen:

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

MIsschien ook maar eens wat meer met mijn hand in de bak dan, misschien wennen ze ook wat meer dan. Ik was altijd juist zo min mogelijk in de bak bezig om de boel niet te verstoren :P Ik zal eens met het voeren mijn hand in de bak houden, kijken wat er dan gebeurt :)

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

denk dat je 2 dingen moet doen erik :)
meer onderhoud gewoon wat vaker en geef daar na af en toe eens voer :)
de belangrijkste is je dochter heel vaak tafel laten dekken :P :P ze heeft er vast begrip voor dat dat beter is voor de visjes, laat haar ook gelijk afruimen voortaan :mrgreen:

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

haha, ze moet het al elke dag doen hoor, maar ze moet wel wat rustiger gaan bewegen hoor, ze kan echt heel wild tekeer gaan, dat is ook niet nodig :D

Maar dat voeren na onderhoud is een goede tip! Dank je.

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

stylz schreef:denk dat je 2 dingen moet doen erik :)
meer onderhoud gewoon wat vaker en geef daar na af en toe eens voer :)
de belangrijkste is je dochter heel vaak tafel laten dekken :P :P ze heeft er vast begrip voor dat dat beter is voor de visjes, laat haar ook gelijk afruimen voortaan :mrgreen:
:lachen: :lachen: :lachen: :lachen:
'The eye is useless, if the mind is blind'

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

ijsselmeer schreef:Oke Stylz ,maar dan kan je toch niet je gehele bodem stofzuigen ?????

Ik heb zo`n stofzuiger met een kunststof aanzuigmond (gekocht) en een blauwe knijpbalg en dan kom je echt niet overal bij vandaar de vraag of je daar dan schoon kan maken en om nou elke keer de grote stukken kienhout uit de bak te halen vind wel erg veel werk met waterwissel en schoonmaken ben ik al zo`n 3 à 4 uur bezig dus zit ik daar niet op te wachten . :roll:

Mijn vissen zijn niet bang als ik de waterwissel en de bak schoonmaakt de b.v.b Bivitatum denkt zeker dat ik wat te eten heb in mijn hand want hij en zij voel ik een beetje bijten, de blauwoogjes gaan naar de andere kant van de bak als ik bezig benen zijn een beetje van slag maar dat is bekent met deze visjes .

Ik ben mij nu aan het toeleggen op pantoffeldiertjes en kleine wormpjes zoals Microwormpjes voor het jongbroed.
Je hoeft ook niet alle plekken schoon te maken, of een beetje met je hand er langs waaien. Komt er ook vuil vrij. Dat vuil kan je dan opzuigen
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Ik houd de bodem toch maar liever schoon Stefan met een beetje waaieren met je handen komt het vuil niet tussen grit vandaan ,wat wel weer jammer is met het stofzuigen van de bodem dat de voedingsbolletjes afgeven en voedingsstof veroorzaakt .
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik heb best veel hout en stenen op de bodem, nu niet erg te zien maar het zit er wel, kijk maar naar deze foto uit de start up tijd.
Afbeelding

onder al die varens en mos zit dat hout en stenen nog steeds, ik kan dat er niet ff uit halen, mn meervallen wapperen molm los en schoffelen en ik zuig het af waar het gaat.
Maar alles er telkens uit is geen optie.

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

Ik heb dat ook hoor, in 1 bak zit de bodem vol met planten daar kan ik niet eens schoonmaken. Mijn garnalen en slakken nemen dat wel voor hun rekening. En in de andere bak waar nu ook corydora's in zitten kan ik ook alleen maar hun strandje schoonmaken. De rest kan ik niet bij.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik doe hier ook nooit onder het hout. Als er veel rotzooi ligt, wapperen mijn vissen het er wel onderuit en anders laat ik het lekker liggen. Alleen het zichtbare en makkelijk te bereiken gedeelte maak ik schoon.

Hier zijn het juist de bettas die niet van m'n handen af kunnen blijven als ik erin bezig ben. Heel vervelend met de ramen bijv dan kan ik m'n hand niet snel bewegen want dan heeft een betta hersenpudding..

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik laat het hout ook lekker waar het staat/ligt hoor. Dát geeft pas een rotzooi, als je alles van z'n plaats moet halen. En inderdaad, op plekken waar ik niet kan afhevelen blijft het lekker liggen. Hebben de plantjes ook wat ;)