Discus kweekbakje

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Grimfilth
0-200
0-200

Discus kweekbakje

Bericht door Grimfilth »

Mijn vader's discussen zitten in een groot en gezellig aquarium in de woonkamer en leggen de hele tijd eieren. Ze krijgen het maar niet voor elkaar om deze groot te brengen, terwijl mijn vader wel heel graag wat kleintjes wil grootbrengen. Zowel de pigeon blood en diamond blue wil hij een een poging wagen.

Nou heeft hij al een 240 liter aquarium aangeschaft, waar wij een tussenwand met kam in willen kitten, zodat er 2 gescheiden 120 liter compartimenten zijn voor de vissen. Nou word het lastig, want we willen maar 1 pomp, 1 verwarmingselement en 1 bruissteen. Het aanzuigpunt moet larve achtige visjes proof zijn, en het fijne mechanische filter moet eenvoudig te verschonen zijn zonder elke keer het externe filter te openen. Ook moet er een matige stroming zijn, in beide compartimenten. Eenvoudiger is beter.

Nou hebben wij al iets bedacht, en ik zou graag jullie kritiek willen horen, voordat we de dingen vast gaan kitten.
Afbeelding
(mijn excuses voor het 1e klas prutswerk in Sketchup)

Aan de rechterkant een afgeknipt stuk filtermat wat op zijn plaats wordt gehouden door 2 strookjes glas oid. Achter de diagonale filtermat komt een airlift voor de beluchting van het water en de milde stroming van het rechter compartiment, afgekeken van dwerggarnalen kwekers. Het aanzuigpunt voor het externe filter komt hier ook achter, en het verwarmingselement rechtop tot op de bodem.
Wij hopen hiermee dat er een milde stroming aan beide kanten ontstaat, en dat er geen grote verschillen in temperatuur en het zuurstofgehalte ontstaan.

Ik hoor graag hoe het beter of makkelijker zou kunnen!

Breakytom
0-200
0-200

Re: Discus kweekbakje

Bericht door Breakytom »

Je kan ook zo'n glasplaat nemen met allemaal gaten erin, ik denk dat je dan makkelijk evenveel stroming en dezelfde temperatuur hebt. Zulke dingen gebruiken ze ook vaak in aquarium- en dierenwinkels. :lol:
Greetings, Tom :)

Onderwerp auteur
Grimfilth
0-200
0-200

Re: Discus kweekbakje

Bericht door Grimfilth »

Breakytom schreef:Je kan ook zo'n glasplaat nemen met allemaal gaten erin, ik denk dat je dan makkelijk evenveel stroming en dezelfde temperatuur hebt. Zulke dingen gebruiken ze ook vaak in aquarium- en dierenwinkels. :lol:
We hebben daar wel aan gedacht ja, en toen gekozen voor de kam. De waterverplaatsing zal gelijk blijven, en we zijn bang dat de kleintjes dan door de plaat kunnen naar het andere compartiment. Ook lijkt het schoonmaken van een kam ten opzichte van het hele tussenschot iets makkelijker. Zo'n plaat van 40x50 zal ook wel redelijk prijzig zijn denk ik...

Zelf heb ik een eheim 2213 die eigenlijk al teveel stroming veroorzaakt in mijn 120L bakje, en deze willen we gebruiken met het keramische filtermedium voor dit hele aquarium, met de filtermat in de hoek wat toch vaak verschoond moet worden. De uitstroom die we op de kam mikken zal wel mooi door- of over-stromen, iets waar we ook nog niet over uit zijn..