Nou heeft hij al een 240 liter aquarium aangeschaft, waar wij een tussenwand met kam in willen kitten, zodat er 2 gescheiden 120 liter compartimenten zijn voor de vissen. Nou word het lastig, want we willen maar 1 pomp, 1 verwarmingselement en 1 bruissteen. Het aanzuigpunt moet larve achtige visjes proof zijn, en het fijne mechanische filter moet eenvoudig te verschonen zijn zonder elke keer het externe filter te openen. Ook moet er een matige stroming zijn, in beide compartimenten. Eenvoudiger is beter.
Nou hebben wij al iets bedacht, en ik zou graag jullie kritiek willen horen, voordat we de dingen vast gaan kitten.

(mijn excuses voor het 1e klas prutswerk in Sketchup)
Aan de rechterkant een afgeknipt stuk filtermat wat op zijn plaats wordt gehouden door 2 strookjes glas oid. Achter de diagonale filtermat komt een airlift voor de beluchting van het water en de milde stroming van het rechter compartiment, afgekeken van dwerggarnalen kwekers. Het aanzuigpunt voor het externe filter komt hier ook achter, en het verwarmingselement rechtop tot op de bodem.
Wij hopen hiermee dat er een milde stroming aan beide kanten ontstaat, en dat er geen grote verschillen in temperatuur en het zuurstofgehalte ontstaan.
Ik hoor graag hoe het beter of makkelijker zou kunnen!