Lampen uit bij erg warm weer
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Lampen uit bij erg warm weer
Mijn water is nu al 27,5 graden, normaal is het 24. Meestal komt de temperatuur pas zo hoog als het hier in huis 30 graden is, maar dat is het nog niet. Dus ik hou mijn hart vast voor als het van de week nog warmer weer gaat worden.
Daarom ga ik nu ook maar aan de warmte bestrijding. Had ik nog niet eerder nodig dus ik heb me er nog niet in verdiept.
Ik kwam hier en daar verschillende keren tegen: verlichting uit. Kan dat zomaar ineens? De lampen helemaal uit laten? Kunnen de planten daar tegen?
Ik neem aan dat daar verder bij hoort: Co2 uit en geen plantenvoeding meer toevoegen zolang er geen licht brand?
Als na de ergste hitte de lampen weer aan gaan, moet dat dan geleidelijk, of kan dat in 1x weer helemaal zoals ze nu branden?
Daarom ga ik nu ook maar aan de warmte bestrijding. Had ik nog niet eerder nodig dus ik heb me er nog niet in verdiept.
Ik kwam hier en daar verschillende keren tegen: verlichting uit. Kan dat zomaar ineens? De lampen helemaal uit laten? Kunnen de planten daar tegen?
Ik neem aan dat daar verder bij hoort: Co2 uit en geen plantenvoeding meer toevoegen zolang er geen licht brand?
Als na de ergste hitte de lampen weer aan gaan, moet dat dan geleidelijk, of kan dat in 1x weer helemaal zoals ze nu branden?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
-
ruuduitdegraaf
- 0-200

Re: Lampen uit bij erg warm weer
Goed idee en goede vragen, waarop ik op de meeste geen antwoord heb.... maar toch:
Lijkt een beetje op het advies van mijn aquarium winkel, om gedurende vakantie, wanneer ik niet voor de noodzakelijke bemesting (EI) / verversing (50% wekelijks) kan zorgen, om de verlichting terug te brengen tot 2 a 3 uur per dag. Zo breng je de groei in lijn met de geringere beschikbaarheid van meststoffen. Volgens hen, kwamen ze zo prima de weken door, en zat je bij terugkomst niet met een oerwoud of omgekeerde terugval.
Succes, interessant topic, ben benieuwd naar de andere adviezen....
gr. Ruud
Lijkt een beetje op het advies van mijn aquarium winkel, om gedurende vakantie, wanneer ik niet voor de noodzakelijke bemesting (EI) / verversing (50% wekelijks) kan zorgen, om de verlichting terug te brengen tot 2 a 3 uur per dag. Zo breng je de groei in lijn met de geringere beschikbaarheid van meststoffen. Volgens hen, kwamen ze zo prima de weken door, en zat je bij terugkomst niet met een oerwoud of omgekeerde terugval.
Succes, interessant topic, ben benieuwd naar de andere adviezen....
gr. Ruud
Bij mij is het op dit moment 29, normaal rond de 23-24. Ik ga vanaf morgen een pc-ventilatortje op m'n grote bak zetten, en hoop dat het snel omlaag zakt en laag blijft. Ik ben het meeste bang voor zaterdag, want dan voorspellen ze dat het 40 graden gaat worden. Voor de zekerheid doe ik een flesje water (voor 3/4 vullen) in de vriezer, zodat die daarna in m'n bak kan. Voor m'n kleine bak vul ik een diepvrieszak met water.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Is dat niet gevaarlijk? Ik bedoel, kunnen de garnalen daar niet aan vast vriezen als ze er op gaan zitten?
Ik doe er nog een extra zak omheen, zodat ze er niet gelijk tegenaan komen 
ijs in het water helpt helaas niet. De beste manier om water te koelen is de deksel open zetten en er een ventilator overheen te laten blazen.
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Handig artikel, dank je. Een ven heb ik helaas niet. Een kap heb ik ook niet, alleen een glasplaat die niet helemaal afsluit. Ik denk dus dat die niet heel veel warmte tegenhoud.
Dus kom ik weer op de verlichting uit
Kan die gewoon in 1x helemaal uit voor een x aantal dagen?
Dus kom ik weer op de verlichting uit
Ben ik geen voorstander van Karin...
Hebben je vissen en garnalen al merkbaar last van de warmte?
Hebben je vissen en garnalen al merkbaar last van de warmte?
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Geen idee of ze er last van hebben. De vissen zijn wel minder actief nu, maar ze happen nog niet naar lucht ofzo en ik zie geen versnelde ademhaling. Denk het nog niet dus. Maar als de temperatuur buiten op gaat lopen tot ver over de 30 graden, dan wordt het hier in huis minstens net zo warm is mijn ervaring (bovenste verdieping flat, plat dak waar de zon op brand. Oud gebouw, slechte isolatie), en in de bak dus ook.
Heb ik ook gehad in mijn appartement Karin.
Temperatuur is bijna niet te handhaven. Ik heb de lampen nooit compleet uitgeschakeld, alleen eerder uitgezet en later aangedaan. Wat wil helpen is dat je de klep open zet en het water koelt met koelelementen of flessen ingevroren water.
Verwacht geen spectaculaire temperatuursdaling maar het helpt wel iets. Je zal het bij deze temperaturen wel elke dag moeten doen helaas.
Wat ook kan is een ventilator over het oppervlakte laten blazen.
Temperatuur is bijna niet te handhaven. Ik heb de lampen nooit compleet uitgeschakeld, alleen eerder uitgezet en later aangedaan. Wat wil helpen is dat je de klep open zet en het water koelt met koelelementen of flessen ingevroren water.
Verwacht geen spectaculaire temperatuursdaling maar het helpt wel iets. Je zal het bij deze temperaturen wel elke dag moeten doen helaas.
Wat ook kan is een ventilator over het oppervlakte laten blazen.
Greetings...
Misschien een stomme veraag, maar helpt het om natte handoeken eroverheen te hangen?
Hmm..denk eigenlijk van niet..Je verstoord zo ook de toevoer van zuurstof aan het water lijkt mij..Ik denk dat de handdoeken eerder warm worden dan de bak koel 
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Gister zijn de eerste garnalen dood gegaan door de warmte
Het water is 29 graden, mijn flatje 28,5. Ik heb de glasplaat eraf en de plafondventilator die er schuin boven hangt, aan.
Ik heb toch maar mijn lampen uit gedaan van de week, ik zie wel wat er gebeurt als ze weer aan kunnen. Misschien gaat het ten koste van een paar planten, maar ik behoud liever mijn dieren.
Zo maar weer even een emmer water eruit halen en vervangen door koud kraanwater. Scheelt misschien weer even een graadje.
Het water is 29 graden, mijn flatje 28,5. Ik heb de glasplaat eraf en de plafondventilator die er schuin boven hangt, aan.
Ik heb toch maar mijn lampen uit gedaan van de week, ik zie wel wat er gebeurt als ze weer aan kunnen. Misschien gaat het ten koste van een paar planten, maar ik behoud liever mijn dieren.
Zo maar weer even een emmer water eruit halen en vervangen door koud kraanwater. Scheelt misschien weer even een graadje.
-
emeraldking
- 400-600

Ik hou de lampen in mijn binnenbakken allemaal gewoon uit en geen problemen hoor. De vissen kunnen hierzo kunnen wat hebben. En de planten hierzo doen het ook nog prima zonder dat het licht aangaat. Dit is nu al zo'n week aan de gang hierzo.
Alles okay met de visjes en plantjes ondanks de hitte...
Alles okay met de visjes en plantjes ondanks de hitte...
Devoted aquarist ever since early 1970's...
Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author
Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author