Op zoek naar een nieuw aquarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
koningpaulus
0-200
0-200

Op zoek naar een nieuw aquarium

Bericht door koningpaulus »

Hallo allemaal!

Ik ben Paul, kom uit Groningen, en heb een oude Superfish Aqua 40 tank, maar inmiddels is de verlichting overleden, maakt het pompje onwijs veel herrie en ben ik er op uitgekeken. Ik ben mij momenteel aan het orienteren op een nieuw aquarium. Ik ga geen ingewikkelde dingen doen, omdat ik daar de tijd en ruimte niet voor heb :lol:

Ik dacht eerst aan de Superfish Home 60, maar denk nu aan de Superfish Expert 70, omdat je deze bak naar mijn mening makkelijker kan onderhouden en wat meer inkijk hebt van alle kanten.

Even voor de beeldvorming, dit is de Home 60: Afbeelding

En dit is de Expert 70:
Afbeelding

Standaard zit bij de Expert 70 een aquaflow 200 filter die prima schijnt te zijn en niet teveel herrie maakt.
Waar ik vooral op doel is gebruiksvriendelijkheid. Zo heeft de Expert 70 led verlichting met een knop bovenop, en zit er een klein klepje in de deksel. Dit klepje vind je lang niet overal, en vind ik wel makkelijk voor het voeren.

Ik heb 2 sluierstaarten en wat 'gewone' plantjes voor goudvissen. Wel zou ik een nieuwe bodembedekking erbij willen. Zo kwam ik bijvoorbeeld De Boon Grind Beach tegen. Zo'n tropische uitstraling, strand idee, spreekt me wel aan. Maar is dit wel een geschikte bodembedekker? Ik heb nu steentjes namelijk, en de vissen eten nog wel eens van de bodem en spugen vervolgens de steentjes weer uit. Weet niet of ze dat ook doen met grind?

Enfin, ik ben benieuwd naar jullie oordeel/ideeen/tips. :mrgreen:
Alvast bedankt! :vis:
Laatst gewijzigd door koningpaulus op 09 mei 2015 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Nieuw lid

Bericht door Linda »

Hallo, welkom hier :)
Als je ideeën en tips wilt krijgen kun je daar beter een apart topic over openen. Deze is eigenlijk alleen bedoeld om je voor te stellen ;)

Onderwerp auteur
koningpaulus
0-200
0-200

Oké. Mijn excuses. Ik zal proberen dit bericht te verplaatsen. Naar welk forum of categorie moet dat?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

:mrgreen: Geen probleem hoor!
Ik heb hem even verplaatst voor je.
Misschien moet je nu alleen de titel even aanpassen en je alsnog even voorstellen :P

stylz
1000+
1000+

Re: Op zoek naar een nieuw aquarium

Bericht door stylz »

welkom hier :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
koningpaulus
0-200
0-200

Dank jullie wel.
Ik ben benieuwd naar jullie tips en ideeën over dit aquarium, bodembedekking etc.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

De expert 70 van superfish heeft een erg onhandig probleem heb ik gelezen. Ik heb ditzelfde probleem ervaren bij een vriendin van mij met een ander superfish bakje.
De lampen gaan wel uit met een tijdschakelaar maar niet meer aan wanneer de schakelaar aangaat..Bij mijn vriendin moest dit perse met de hand (sensor)
Dit is erg onhandig als je lampen aan moeten gaan wanneer je niet thuis bent..
Daar zou ik wel op letten met aankopen van een bak..Ook reviews zoeken op internet :mrgreen:
Met zand als bodembedekker heb ik niet zoveel ervaring. Ik heb zelf erg fijn grind. Het is wel zo dat hoe fijner het grind hoe beter voor de vissen en planten. Er hoopt zich namelijk minder makkelijk vuil op dan bij grover grind. Sommige zandbodems slippen erg makkelijk dicht waardoor je bodem verstikt en planten doodgaan.
Ik zou geen voedingsbodem nemen mocht je dat overwegen. Deze zijn overbodig en je kunt je er een hoop narigheid mee op de hals halen..

Onderwerp auteur
koningpaulus
0-200
0-200

Van dat probleem met de tijdschakelaar ben ik mij van bewust, maar is geen probleem in mijn geval.
Zou die De Boon Grind (beach) geschikt zijn? "Het is wit grind met ronde steentjes waardoor de wortels niet afgesloten worden. Het is een luchtige bodembedekker." Dus wat je zegt over dichtslippen zou hier misschien niet aan de orde zijn? Maar is het niet te fijn voor sluierstaarten?

En los van de exacte soort bodembedekker. Hoeveel kg heb ik nodig in geval van de Expert 70 bak. 56cm lengte en 32cm breedte.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Sluierstaarten hebben normaal het liefst zand dus dan is Boon Grind niet te klein hoor ;)
Al vraag ik me wel af of een 70 literbak niet te klein is voor je sluiers...
Ik zou zo'n 7 cm achterin de bak doen en dan naar voren toe minder. Tot 1 cm ofzo..
Ik durf niet te zeggen hoeveel kilo je dan nodig hebt..

Onderwerp auteur
koningpaulus
0-200
0-200

Oke, ik leer steeds meer. Zo lees ik ook net dat je dat stukje lood wat je bij die plantjes krijgt van de dierenwinkel nooit in je aquarium moet plaatsen. Ik heb dat altijd wel gedaan, omdat de sluierstaarten zo hard aan de plantjes trekken, dat ze losraken van de bodem. De sluierstaarten zijn nog klein, dus ik denk dat ik voorlopig wel uit de voeten kan met 70l. Wat betreft het grind, ik denk dat ik twee zakken van 8 kg koop en dan kijk hoeveel ik erin doe. Kan het altijd weer doorverkopen ;)

De Expert 70 met wit beach grind, groene plantjes. Nog andere tips die ik over het hoofd zie? Heb wel iets gehoord over bepaalde ornamenten in het water, boompjes of stukken hout/steen etc, maar niet alles kan blijkbaar. En een achterwand bestaat blijkbaar ook. Plaats je die in het water, of plak je bijvoorbeeld een printje aan de achterkant van je aquarium? :lol:

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Qua achterwand kan het allebei.
Je kunt een poster achter de wand plakken. Ik zou dan gaan voor blauw of zwart..
Je kunt ook een achterwand plaatsen maar deze zijn wel wat prijziger. Deze moet je ook in je aquarium vastkitten met speciaal aquarium kit. Dit vind ik zelf mooier omdat je daar ook plantjes op kan laten groeien :)
Loodjes moet je er inderdaad afhalen anders kunnen je vissen loodvergiftiging krijgen.
Je zou om de planten wat hardscape kunnen zetten zoals hout of steen.Het is maar net wat je mooi vind ;)
Kook hout niet uit maar laat het even weken in koud water. Zo gaat de verkleuring er alvast een beetje vanaf en spoel het goed af om zand ed te verwijderen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik ken het zand verder niet wat ik op het plaatje zie is het erg fijn spul, ik betwijfel of de steentjes werken.

normaal met verschillende korel grote slaat zand juist eerder dicht, ik vind het ook vrij nep ogen, maar dat is geloof ik de hele look die je nastreeft :P is prima hoor ieder zijn ding.

Als je voor echt zand gaat zou ik filterzand van wildkamp aanbevelen, dat slaat niet snel dicht en je sluiers zullen het heerlijk vinden.
Planten en sluiers gaan idd niet zo goed samen, je zal nog wel eens aan moeten vullen :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
koningpaulus
0-200
0-200

Nog suggesties voor mooie accessoires die niet te duur zijn? Meende dat superfish een aantal decoratiestukken e.d. had voor een schappelijk prijsje met of zonder (kunst)mos enzo

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik ben meer van het echte hout en stenen..Dit waarderen de vissen vaak ook omdat het natuurlijker is. SUperfish heeft inderdaad wat ornamenten voor in de bak. Je vind er ook genoeg bij je lfs. Maar er gaat niets boven echt.

Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Bij de lfs verkopen ze inderdaad veel hout. Kijk anders ook eens op marktplaats! Daar zijn soms ook hele mooie stukken te vinden.